در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آبان ۱, شنبه

روزنامه کلمه مورخ شنبه اول آبان ماه


دریافت نسخه PDF – پی دی اف


دریافت نسخه JPEG -عکس

آ زادی دو نفر از بازداشت شدگان در جریان حمله به خانه‌های مادران عزادار




خبرگزاری هرانا - مریم نجفی و الناز زینالی دو تن از افرادی که همراه مادرانشان در یورش ماموران امنیتی به منازل شان بازداشت شده بودند شب گذشته پس از 12 روز، به قید کفالت آزاد شدند؛ ماموران در حالی این دو نفر را آزاد کردند که ژیلا مهدویان و اکرم نقابی مادران‌ این دو نفر هنوز در بازداشت به سر می برند.

به گزارش وبسایت مادران عزادار، ماموران امنیتی 17 مهرماه با یورش به منازل ژیلا مهدویان و اکرم نقابی از اعضای مادران پارک لاله (مادران عزادار) ضمن تفتیش منازل و دستگیری این دو نفر، دختران‌شان مریم نجفی و الناز زینالی را نیز بازداشت کردند. خبرگزاری‌های رسمی، علت این دستگیری‌ها را ارتباط با سازمان‌های سیاسی از جمله "سازمان مجاهدین خلق "عنوان کردند.

این رسانه‌ها در اخبار خود آورده بودند: چهار نفر از اعضای گروهی که به سرکردگی رهنورد نام مادران عزادار برخود نهاده‌اند، طی روزهای گذشته به علت ارتباط داشتن با اعضای گروهک تروریستی منافقین هنگام سفر به آلمان جهت تماس با این گروهک دستگیر شدند. طبق اعترافات اولیه این افراد قصد داشتند در آلمان با رابط مهم منافقین ملاقات و دستورات لازم جهت ادامه فعالیت خود را دریافت کنند.


پس از آن، مادران پارک لاله (مادران عزادار) ضمن اعلام محکومیت این دستگیری‌ها، اقدامات این نوع رسانه‌ها را در هم راستا با "توطئه برای پرونده‌سازی و سرکوب" دانستند و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شد، آوردند: پس از بازداشت این عزیزان و تهدید و فشار بر خانواده‌های آنان مبنی بر مسکوت گذاشتن خبر، متاسفانه شاهد خبر‌های دروغ توسط سایت‌ها و روزنامه‌های دولتی مبنی بر ارتباط مادران عزادار با خانم"زهرا رهنورد" و "سازمان مجاهدین خلق" هستیم. این در حالی است که مادران پارک لاله(مادران عزادار) ضمن احترام به خانم زهرا رهنورد، تا کنون هیچ ارتباطی با ایشان نداشته و به صورت خودجوش و مردمی برای رفع هر گونه خشونت در جامعه، خواسته‌هایی داشته و دارند.


در ادامه این بیانیه آمده است: از دیگر سو، چون این مادران خواسته‌هایی مدنی دارند، طبیعتاً نمی توانند و نمی‌خواهند با هیچ سازمان سیاسی در ارتباط باشند. بنابراین اتهام‌های وارده به مادران با روح حرکت مسالمت‌آمیز و مدنی مادران در تضاد است و به بند کشیدن و مورد اذیت و آزار قرار دادن خانواده‌ها، تعرض به حقوق اولیه تمامی انسان‌ها و نقض آشکار حقوق مدنی و شهروندی افراد است.



گفتنی ست ماموران امنیتی یک بار دیگر نیز در تاریخ 19 دی ماه سال گذشته با یورش به تجمع این گروه سی نفر را بازداشت کردند که پس از طی مراحل پلیسی ، امنیتی و قضایی آزاد شده اند.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران مورد بازجویی قرار گرفت





خبرگزاری هرانا - بنا بر اظهار برخی از دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران روز سه شنبه هفته گذشته دکتر سید حسین سیف زاده از اساتید برتر علوم انسانی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به حراست دانشگاه فرا خوانده شده و به مدت سه ساعت و نیم توسط ماموران وزارت اطلاعات بازجویی شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این بازجویی همراه با توهین و تحقیر به این استاد برتر دانشگاه بوده و موضوع بازجویی بررسی مطالب درسی مطرح شده در کلاس توسط دکتر سیف زاده بوده است.



بنا بر شنیده ها این مطالب توسط اعضای بسیج دانشجویی دانشکده حقوق جمع آوری و در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است، دکتر سیف زاده در پایان بازجویی از ماموران خواسته است که از مسئولین دانشگاه تهران بخواهند تا وی را بازنشسته کنند تا وی از فضای امنیتی به وجود آمده در این دانشکده رها گردد.

همچنین شنیده شده است که این استاد در کلاس درسی خود عنوان نموده است که تا وقتی که بالاجبار باز نشسته نشود به تدریس در این دانشگاه و وظیفه ملی و میهنی خود ادامه خواهد داد

دکتر سید حسین سیف زاده دارای مدرک دكتراى علوم سیاسى از دانشگاه سانتاباربارا كالیفرنیا و فوق دكتراى علوم سیاسى از دانشگاه هاروارد می باشد. وی تا کنون 22 کتاب تالیف و 172 مقاله فارسی – انگلیسی به رشته تحریر در آورده است .

شایان ذکر است که پیش از ایشان بسیاری از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه تهران باز نشسته و یا با فشارهای امنیتی به وجود آمده از کشور خارج شده اند.

بی اطلاعی از سرنوشت سه دانشجوی کرد





خبرگزاری هرانا - از سرنوشت و وضعیت سه دانشجویی بازداشتی دانشگاه تبریز هیچ اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" دلیر روزگرد اهل شهرستان سقز، هژیر ابراهیمی و غیاس نادرزاده دانشجویان دانشگاه تبریز که پیش تر توسط نیروهای امنیتی در منزلشان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته بودند اطلاعی در دست نیست.

علیرغم مراجعه خانواده این سه دانشجویی بازداشتی به نهاد ها و مسئولین مرتبط هیچ خبری از علت و یا محل نگهداری این دانشجویان کرد به دست نیامده است.

وزیر ارشاد: فیلترینگ سایت ها توسط ما نیست





خبرگزاری هرانا - در پی گسترش موج فیلترینگ و انسداد سایت های خبری، تحلیلی، اطلاع رسانی و وبلاگ ها، وزیر ارشاد اعلام کرد "فیلترینگ سایت‌ها دارای كمیته خاصی است كه به آن وزارتخانه ارتباطی ندارد یعنی در دادستانی كل كشور است و در آنجا تصمیم‌گیری می‌كنند، لذا نباید فیلتر شدن سایت‌ها را تصمیم وزارت ارشاد بدانند.

طی ماه های گذشته - بویژه هفته های اخیر- طیف وسیعی از سایت های اطلاع رسانی مراجع و شخصیت های کشور نیز، به خیل تارنماهای فیلتر و مسدود شده پیوستند.

به گزارش تهران امروز، سید محمد حسینی در گفت‌وگویی كوتاه با آن روزنامه، در پاسخ به اینکه "طی ماه گذشته شاهد فیلتر شدن سایت برخی افراد مشهور بودیم. چرا این سایت‌ها كه بعضا مراجعه‌كنندگانی هم داشت، فیلتر شد و اصولا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه نقشی در فیلتر كردن این سایت‌ها داشته است؟"، گفته است: "فیلترینگ سایت‌ها دارای كمیته خاصی است كه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباطی ندارد. یعنی در دادستانی كل كشور است و در آنجا تصمیم‌گیری می‌كنند لذا نباید فیلتر شدن سایت‌ها را تصمیم وزارت ارشاد بدانند."

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه "یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اصلا نقشی در فیلتر كردن این سایت‌ها و سایت‌های دیگر نداشته است؟"، گفت: "ما هم یك نماینده در این كمیته داریم، که دارای حق رای است اما بدانید كه ما دست‌اندركار فیلتر سایت‌ها نیستیم."

حسینی همچنین پیرامون اینکه "آیا وزارت ارشاد در جریان این فیلترینگ ها می باشد یا خیر؟"، می گوید :
"كمیته فیلترینگ مانند هیات نظارت بر مطبوعات نیست كه ما كامل در جریان بوده و به پرونده‌ها دسترسی داشته باشیم و در همین راستا، بتوانیم رسیدگی كنیم. دادستانی در جریان این فیلترهاست و بهتر است از آنها سوال كنید كه چرا این سایت‌ها فیلتر شدند."

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسش تهران امروز که "آیا خودتان موافق فیلتر شدن این سایت‌ها كه گاه به افراد مشهوری تعلق دارد، هستید؟"، بدون ارائۀ جوابی صریح، مدعی شد : "گفتم كه ما دست‌اندركار فیلتر كردن سایت‌ها نیستیم."

كمیته فیلترینگ از ١٢عضو یعنی وزیر یا نماینده وزارتخانه‎های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری، علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان‎ صدا و سیما و فرمانده نیروی انتظامی، یك‌نفر خبره در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و یك نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به انتخاب كمیسیون حقوقی و قضایی و تایید مجلس شورای اسلامی تشكیل شده و ریاست آن بر عهده دادستان كل كشور است.

جلسات آن هر دو هفته یك‌بار در قوه‌قضائیه برگزار می‌شود اما ستاد اطلاع‌رسانی این كمیته كماكان غیرفعال است و اخبار مربوط به فیلتر شدن سایت‌ها از سوی مقامات قضایی و حقوقی به اطلاع عموم رسانده می‌شود.

دادستانی کل کشور هم اکنون زیر نظر غلامحسین محسنی اژه ای فعالیت می کند.

مدير زندان اوين تغيير كرد



جرس: حجت‌الله سوري به عنوان مدير جديد بازداشتگاه اوين منصوب شد.



به گزارش ايسنا در مراسمي كه صبح روز شنبه، با حضور "سهراب سليماني" مدير کل زندان‌هاي استان تهران، برگزار شد، حجت‌الله سوري به عنوان مدير جديد بازداشتگاه اوين رسما منصوب شد.



پيش از اين "فرج‌اله صداقت" مديريت بازداشتگاه اوين را بر عهده داشت.



بر اساس اين گزارش، فرج‌اله صداقت به عنوان معاون مديرکل در اداره کل زندان‌هاي استان تهران مشغول به کار شده است.