در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آبان ۱۵, شنبه

روزنامه کلمه مورخ دوشنبه سوم آبان ماه

چکیده : روزنامه کلمه مورخ دوشنبه سوم آبان ماه



دریافت نسخه PDF – پی دی اف


دریافت نسخه JPEG -عکس

انتقال علی قلی‌زاده به بازداشتگاه اطلاعات



علی‌قلی‌زاده دانشجوی محروم از تحصیل که روز گذشته با حضور ماموران لباس شخصی در منزل پدری‌اش بازداشت شد، به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شده است.

اعظم قلی‌زاده، خواهر این فعال دانشجویی با بیان این مطلب به جرس گفت: دیروز حوالی ساعت یک و نیم بعدازظهر سه نفر لباس شخصی بدون ارائه مجوز وارد خانه شده‌اند و علی را با خود بردند.

وی ادامه داد: علی با مادرم در خانه تنها بوده‌اند و هنگامی که تصمیم داشته با تلفن ما را در جریان بازداشت بگذارد، ماموران از این کار جلوگیری کرده‌اند و در برابر اعتراض او و مادرم اسلحه‌هایشان را نشان داده‌اند.

خواهر این عضو ستاد مهدی کروبی در ادامه گفت: علی هنوز تماسی با ما نداشته است اما تا جایی که توانستیم اطلاعات بگیریم او را به شعبه ۹۰۳ دادگاه انقلاب برده‌اند که قاضی حیدری مسئولیت آن را دارد.

خانواده قلی‌زاده امروز به دادگاه انقلاب مراجعه کرده‌اند تا درباره محل بازداشت فرزندشان و وضعیت او اطلاعات دقیق‌تری کسب کنند.

قلی زاده از اعضای شورای عمومی تحکیم وحدت بوده و پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شاهرود، با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه ٢٣ شده بود که با وجود قبولی در دانشگاه تهران، از ادامه تحصیل محروم و ستاره دار شده بود.

جرس

تجمع دانشجویان و شکایت اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران به کمیسیون اصل ۹۰



صبح امروز هم همچون هفته گذشته دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در محوطه این دانشگاه تجمع کردند و با شعارهای «دستجردی! دستجردی! منتظر جوابیم»، «ما هستیم! می‌مانیم! دانشجوی ایرانیم»، «ایران، ایران نمونه، اوضاع همین می‌مونه»، «وزیر باید بدونه، ایران باید بمونه»، «وزیر قانون میزاره مجلس خبر نداره» و «سر کلاس نمی‌ریم، ایران و پس می‌گیریم» به سمت پردیس مرکزی این دانشگاه که از روز شنبه گذشته در اختیار ریاست دانشگاه تهران است، حرکت کردند، این دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «تا پس گرفتن دانشگاه ایران، دانشجویان، هیأت علمی، اساتید، پرسنل و اعضای بسیج دانشجویی به تحسن ادامه می‌دهند» خواستار لغو حکم انحلال این دانشگاه شدند و می‌گفتند «ایران، ویران نخواهد شد.»

در این تجمع که بیش از هزار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور داشتند، نزدیک به 200 نفر از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه و جمع کثیری از پرسنل دانشگاه نیز برای حمایت از دانشجویان و نشان دادن این که لغو حکم انحلال این دانشگاه خواسته جامعه دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی ایران است که شامل دانشجویان، اساتید، اعضای هیأت علمی و پرسنل دانشگاه می‌شود، در این تجمع حضور داشتند.

در این تجمع رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ادغام شرایطی دارد که اگر قرار باشد صورت بگیرد باید به تصویب مجلس برسد، گفت: اگر بحث مسئولان موازی‌کاری است، چرا دانشگاه شریف و علم و صنعت را ادغام نمی‌کنند، مگر هر دو صنعتی نیستند؟!

در این تجمع همچنین دکتر قائم‌‌پناه، استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع دانشجویان با اشاره به این که هویت علمی دانشجو با نام دانشگاه اوست، گفت: با انحلال دانشگاه ایران، هویت ما را خدشه‌دار کرده‌اند، دانشگاهیان دانشگاه ایران هویت عاریتی نمی‌خواهند، که زیر بار نام دانشگاه تهران بروند.

او با اشاره به این که تاسیس استان البرز بهانه‌ای است برای انحلال دانشگاه ایران، گفت: مگر وقتی قم شد استان، کسی دانشگاه تهران را منحل کرد؟!

او همچنین از مسئولان خواست: کوچک‌تر کردن دولت را از وزارت‌خانه‌ها آغاز کنند، نه این که وزارت‌خانه‌ را 10 برابر کنند، چرا باید کوچک کردن دولت از دانشگاه ایران آغاز شود.

او که صحبت‌هایش با تشویق دانشجویان و دیگر اساتید قطع می‌شد، پس از چند لحظه سکوت برای بازگشتن آرامش به دانشجویان ادامه داد: اگر قصد سازمان‌دهی داشتیم با این تصمیم که همه چیز بدتر شد و اگر بهانه ارتقاء علمی است، کجای دنیا با انحلال دانشگاهی که 700 عضو هیأت علمی دارد سطح علمی را بالا می‌برند، اگر قرار است سطح علمی را بالا ببریم چرا دانشگاه تهران را زیر مجموعه دانشگاه ایران نکنیم، با توجه به این که اساتید علوم پزشکی دانشگاه ایران 37 سال سابقه کار دارند در حالی که اساتید علوم پزشکی دانشگاه ایران 25 سال سابقه خدمت دارند.

او با بیان این که اگر ارتقا سطح علمی هدف انحلال دانشگاه ایران بود، چرا از پیش برای آن تبلیغ نشد، گفت: شما اعضای هیات علمی دانشگاه ایران و اساتید این دانشگاه را ارجمند می‌خوانید و می‌گویید برای دانشگاهیان این دانشگاه احترام قائل هستید، حال آنکه امروز که 200 نفر از اساتید این دانشگاه مقابل دانشگاه ایستاده‌اند، حتی یک بلندگو هم در اختیار این اساتید قرار نمی‌دهید.

او در پایان با تاکید بر این که این روش که خبری را شب اعلام کنید و صبح روز بعد دانشگاهی را تسخیر کنید، روش درستی نبود، گفت: ما این جا جمع شده‌ایم که، با احترام از شما بخواهیم به خانه خود بازگردید، ما قاطعانه درخواست می‌کنیم به خانه خود بازگردید.

او تاکید کرد: دانشگاهیانی که امروز جمع شده‌اند، فقط یک خواسته صنفی دارند و آن بازگرداندن دانشگاه ایران به صاحبان آن است.

این استاد دانشگاه در پایان خواسته دانشگاهیان، دانشگاه علوم پزشکی ایران را این طور بیان کرد: ما با حفظ احترام و شخصیت از جناب دکتر لاریجانی می‌خواهیم به خاطر حفظ حرمت و کرامت خود، محل ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران را ترک کند و از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌خواهیم اگر دلش برای دانشگاه و دانشگاهیان می‌سوزد، رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران را منصوب کند.

پس از این سخنرانی‌ها، دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه، نامه دانشگاهیان دانشگاه ایران را به کمیسیون اصل 90 مجلس قرائت کردند، که در این نامه آمده بود: «مگر می‌شود یک مجموعه منسجم دانشگاهی یک‌شبه ادغام شود و در رسانه‌ها بگوییم به این علت است که هزار و 800 نفر از نیروهای این دانشگاه، در کرج مستقر بوده‌اند، باید گفت این جمعیت هزار و 800 نفره پیش از این هم محل خدمت‌شان کرج بوده است.»

دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نامه از نمایندگان مدام تقاضا کردند تا آنها را یاری کنند تا بتوانند از انحلال یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران جلوگیری کنند و باب انحلال دیگر دانشگاه‌ها باز نشود.

سپس رئیس دانشگاه پزشکی ورزشی مجموعه دانشگاه پزشکی ایران متن استعفای خود را برای قرائت به دانشجویان داد‏، دانشجویان نیز پس از قرائت این متن به سمت سر در دانشگاه حرکت کردند‏، بار دیگر دیدند نام ایران از سردر دانشگاه کنده شده است، با شعارهای «نه انحلال، نه ادغام ـ استقلال، استقلال» و «سردار 50 تومانی ـ نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» خواستار بازگشت هویت‌شان شدند و به امضای یک بیانیه خطاب به مجلس با این مضمون که «از آنجا که مجلس در راس همه امور است از این نماد می‌خواهیم قانونی بودن این موضوع را بررسی کنند و مطالبه دانشجویان، اعضای هیات علمی و پرسنل را مبنی بر شفاف‌سازی هر چه سریع‌تر این موضوع توسط شخص وزیر بهداشت و رئیس محترم دانشگاه تهران پیگیری کنند» پرداختند.

ایلنا

دست کم یکصد زخمی در پی زمین‌لرزه دورود لرستان



زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر بامداد روز شنبه استان لرستان در غرب ایران را لرزاند. گزارش واحد مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، حاکی است که در این زمین‌لرزه که در اطراف شهر دورود واقع در شرق استان لرستان روی داد دست کم یکصد نفر زخمی شدند.

بنا بر این گزارش، دست کم ۲۵ تن از زخمی‌شدگان در بیمارستان بستری شدند ولی بقیه پس از درمان پزشکی از بیمارستان مرخص شدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این زمین‌لرزه تلفات جانی در بر نداشته و تنها برخی منازل مسکونی این منطقه دچار خسارت شده و هم‌اکنون مأموران ستاد حوادث غیر مترقبه استان لرستان در محل حضور دارند. هم‌چنین بنا بر گزارش‌ها به خاطر پیشگیری از تلفات بعدی مربوط به پس‌لرزه‌ها، تمام مدارس نوبت صبح شهرستان دورود نیز تعطیل شده و مردم محل نیز از خانه‌های خود خارج شده‌اند.

بر پایه این گزارش، رضا آریایی، مدیر کل ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه استان لرستان زمان وقوع این زمین‌لرزه را در ساعت هفت و ۲۲ دقیقه بامداد شنبه و مرکز آن را در گسل سیلاخور در شهرستان دورود ذکر کرده‌است.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری، زمان دقیق زمین‌لرزه دورود را ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه و ۲۱ ثانیه روز شنبه و محل دقیق آن را در عرض شمالی ۳۳٫۳۷ و طول شرقی ۴۸٫۹۴ یاد کرده‌است.

به دنبال این زمین‌لرزه هم‌چنین یک زمین‌لرزه کوچک دیگر نیز شهرستان دورود را دوباره لرزاند که این زلزله در ساعت هفت و ۵۲ دقیقه بامداد شنبه روی داد و بزرگی آن دو و هفت دهم ریشتر گزارش شده‌است.

استان لرستان به علت قرار داشتن بر روی گسل‌های زاگرس از نواحی لرزه‌خیز ایران است و مناطق مختلف این استان از جمله بروجرد، سیمره، سایروان، و دره سیلاخور در دوره‌های تاریخی زمین‌لرزه‌های ویرانگری به‌خود دیده‌اند.

پیش از این در تاریخ شانزدهم اسفندماه ۱۳۸۵ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر در شمال غربی دورود رخ داد که بر اثر آن ۳۹ نفر از شهروندان دورودی زخمی شدند.

رادیو فردا

۱۳۸۹ آبان ۱۴, جمعه

اقتدارگرایان در سراشیبی سقوط هستند

تحول سبز: محمد رضا خاتمی ، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی با بیان دلایل دروغگویی و نشر اخبار کذب از سوی رسانه های حاکمیت تصریح کرد که جریان اقتدار گرایی با این شتابی که به خود داده، در سراشیبی سقوط افتاده و آینده روشنی برایش متصور نیست.


به گزارش کلمه خاتمی در تبیین علل دروغ پراکنی اقتدارگرایان می گوید: آنان به خوبی متوجه شده اند که بدنه شان از حوادث اخیر مایوس شده است و ناکارآمدی آنها نیز پیش از گذشته مشخص گشته و شیوه های آنان برای اداره کشور کارآمد نیست و در بیشتر حوزه ها چون سیاست داخلی، خارجی، اقتصاد و فرهنگ شکست خورده اند و برای دلایل است که به دروغ پناه می برند.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:


اخیرا اظهاراتی شده است در خصوص آنکه شما با اقای احمد ناطق نوری دیدار داشته اید و گفتگوهایی در این بین رد و بدل شده است نظرتان در باره این دیدار چیست؟

متاسفانه تمامی این اظهارات دروغ هایی است که از سوی منابع آگاه منتشر می شود و معلوم هم نیست این منابع آگاه چه کسانی هستند و از کجا خبرهایشان را می آورند. من از عید نوروز که با جمع زیادی برای دید و بازدید نوروزی خدمت آقای ناطق نوری رفتیم دیگر با ایشان دیداری نداشته ام و نمی دانم که این خبرها از کجا آمده است؟ همچنین گفته شده من دیدارهایی نیز با آقای محمد هاشمی داشته ام که می توانم بگویم مدت طولانی است که ایشان را ندیده ام و یا با حسن اقا خمینی که چند ماهی نیز می شود که ایشان را ندیده ام و خبرهایی که در باره این دیدارها و سخنان رد و بدل شده می شود همگی کذب محض است. البته ما از دیدار با آقای ناطق نوری و هرچهره معتدل و موجه نداریم و اگر شرایط ایجاب کند دیدار نیز خواهیم داشت.

پس این شایعات و اظهارات پیرامون این دیدارها ازکجا می آید و چه هدفی را دنبال می کند؟

گاه گداری شاهد هستیم که در رسانه های منتسب به محافل خاص امنیتی و اطلاعاتی از قول منابع آگاه و موثق مطالبی که عموما دروغ است منتصب به اصلاح طلبان پخش می شود که عموما نیز چند هدف را دنبال می کنند. نخست اینکه آنان تلاش می کنند با انتشاراین اخبار کذب بین گروه های مختلف در بین اصلاح طلبان اختلاف ایجاد کنند و به طور مثال بگوییند که فلان حزب و گروه سیاسی رایزنی کرده، گفتگو کرده و وارد مذاکره شده تا قدرت خود را مستحکم کند و شما دیگر احزاب اصلاح طلب از آن بی خبر هستید و در جریان امور نیستید. دوم آنکه می خواهند از این طریق به نیروهای خودشان امید و نیرو بدهند که البته کار سختی نیز هست. آنان به خوبی متوجه شده اند که بدنه شان از حوادث اخیر مایوس شده است و ناکارآمدی آنها نیز پیش از گذشته مشخص گشته و شیوه های آنان برای اداره کشور کارآمد نیست و در بیشتر حوزه ها چون سیاست داخلی، خارجی، اقتصاد و فرهنگ شکست خورده اند. در نتیجه با این فرافکنی ها می خواهند این احساس را القاء کنند که اصلاح طلبان احساس یاس و ناامیدی کرده اند و می خواهند با انجام مذاکره و گفتگو خود را نجات دهند که این نیز دروغ است.

به نظر من در حال حاضر اصلاح طلبان از جایگاه خوبی برخوردار هستند و با وجود انواع فشارهای فیزیکی، امنیتی، روانی و اطلاعاتی نه تنها از محبوبیت و توانایی های آنان کاسته نشده که بر ارزش آنان در نزد ملت افزوده شده است. در حال حاضر این مخالفان اصلاحات هستند که پایگاه خود را در میان مردم از دست داه اند و اتفاقا می خواهند عکس این موضوع را نیز بیان کنند و بگویند که اصلاح طلبان هستند که شکست خورده اند. سومین دلیل نیز به این بر می گردد که بخشی از برنامه ریزان و مخالفان اصلاحات به این راه حل رسیده اند که برای نجات دادن خود از تنگناها و چالش های موجود باید اصلاح طلبان را به صحنه برگردانند. آنان به طور مستقیم رویشان نمی شود که این مساله را بیان کنند و بگویند که ما به اصلاح طلبان نیاز داریم و اگر اصلاح طلبان در جریان نباشند اعتبار و آبرویی نه تنها برای ما باقی نمی ماند. در نتیجه آروزی بازگشت اصلاح طلبان به معالات طبیعی سیاسی را خواهانند اما این مساله را بر عکس عنوان می کنند.

آنان می کوشند تا با شایعه پراکنی و دروغ سازی و فضا سازی این مساله را القا کنند که اصلاح طلبان به دنبال ایجاد آشتی ملی و مصالحه با جریان مقابل هستند و می خواهند که سازش کنند. البته به خودی خود اصلاح طلبان مساله گفتگو را رد نمی کنند و مردود نمی دانند اما ابتکار این عمل را نیز خود در دست می گیرند و با القای طرف مقابل منفعلانه وارد صحنه نمی شوندو خصوصا که در حال حاضر هیچ کدام از نیروهای اصلاح طلب حاضر نیستند که در این شرایط و با توجه به معادله نا برابر وارد صحنه شوند و با نیروهای که مردم را فریب داده اند و در طی یک سال گذشته حوادثی را مرتکب شده اند وارد گفتگو شوند. نخست باید تکلیف مسببین حوادث یک سال گذشته معلوم گردد و تا آن موقع امکان گفتگو و آشتی ملی وجود نخواهد داشت. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که محافظه کاران دلسوز و علاقه مند به حل مشکلات نیز در حال حاضر در معادلات قدرت محلی از اعراب ندارند و آنها نیز دل پرخونی از حوادث اخیر دارند. با این رفتار اقتدارگریان و شرایط پیش آمده نمی توان انتظار داشت که راه حل های ریش سفیدی دیگر جواب نمی دهد خصوصا که جامعه نیز آگاه تر شده و رو به رشد است. در شرایط فعلی اقتدارگرایان روز به روز بیشتر تضعیف می شوند و در بن بست قرار می گیرند و با توجه به تمامی فشارهایی که به اصلاح طلبان وارد شده است روزهای بهتری در انتظار آنان است.

یکی از مواردی نیز که اخیرا مورد توجه قرار گرفته مساله دیدار اصلاح طلبان و اصول گرایان منتقد است وحتی گفته شده که می تواند بین این دو بخش اتحاد و ائتلاف نیز صورت گیرد که با واکنش تندی از سوی بخشی از اصول گرایان مواجه شد نظر شما در این باره چیست؟

جریان اقتدارگرایی منزوی و نامحبوب شده است و از این رو تمامی تلاش خود را می کند که از بوجود آمدن کوچکترین فضای تعامل جلو گیری کند و مانع هرگونه گفتگو بین نیروهای سیاسی و دلسوز کشور شود. از طرف دیگر مشکل محافظه کاران نیز در این است که نیروهای عاقل و دلسوز آنان هیچ گاه جرات بیان حقایق و نظرات خود را به صورت علنی ندارند و فقط در جلسات خصوصی از دل پرخون خود سخن می گویند و از شرایط کنونی انتقاد می کنند. البته نمی دانم که این سکوت به دلیل ترس و نداشتن جرات است و یا اینکه منافع و مصالح گروهی و حزبی به آنان اجازه نمی دهد که حقایق را بیان کنند. از این رو اعلام هرگونه گفتگو و دیدار با واکنش های اینچنین و دروغ پراکنی همراه می شود. در این میان تکلیف نیز روشن است آنانی که کشور را به سراشیبی کشانده اند در گفتگو ها جایی ندارند و اتفاقا از بوجود آمدن این فضا نیز احساس ضرر و خطر می کنند و منفعتی برای آنان تامین نمی شود. این جریان اقتدار گرایی با این شتابی که به خود داده و در سراشیبی سقوط افتاده آینده روشنی برایش متصور نیست.

ارائه خدمات میزبانی به سایت رسمی خاتمی در داخل ایران ممنوع شد


تحول سبز: بر اساس خبر منتشر شده در وب‌سایت شخصی سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، این وب‌سایت براساس تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مشمول ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای شده و به موجب ابلاغ رسمی این کارگروه از روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۳۸۹ از ارائه خدمات میزبانی به این سایت در داخل ایران جلوگیری خواهد شد.

این سایت خاطرنشان کرده است که: پیش از این هیچگونه اعلام کتبی یا شفاهی به دست اندرکاران سایت مبنی بر تخطی از قانون صورت نگرفته و درخصوص مستندات صدور این ابلاغیه نیز توضیحی داده نشده است.
وب سایت شخصی سید محمد خاتمی از بدو شروع فعالیت خود، صرفا به انتشار افکار و دیدگاههای رئیس جمهوری سابق ایران و اخبار مرتبط با ایشان پرداخته است.
بدین ترتیب مشخص نیست چرا و با کدام مجوز قانونی، کارگروه دولتی مذکور بدون اعلام قبلی و یا دریافت هرگونه تذکر کتبی یا شفاهی، از ارائه خدمات میزبانی به سایت خاتمی جلوگیری می‌کند.
لازم به ذکر است که ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای، مصوب مجلس شورای اسلامی (خردادماه ۱۳۸۸) تصریح می کند: ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی موظفند به محض دریافت دستور کارگروه (کمیته) تعیین مصادیق مذکور در ماده فوق یا مقام قضائی رسیدگی‌کننده به پرونده مبنی بر وجود محتوای مجرمانه در سامانه‌های رایانه‌ای خود از ادامه دسترسی به آن ممانعت به عمل آورند. کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با حضور وزیر یا نماینده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیما و فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب کمیسیون قضائی و حقوقی و تأیید مجلس شورای اسلامی تشکیل می گردد. ریاست کارگروه (کمیته) برعهده دادستان کل کشور است.

ارائه خدمات میزبانی به سایت رسمی خاتمی در داخل ایران ممنوع شد

تحول سبز: بر اساس خبر منتشر شده در وب‌سایت شخصی سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، این وب‌سایت براساس تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مشمول ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای شده و به موجب ابلاغ رسمی این کارگروه از روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۳۸۹ از ارائه خدمات میزبانی به این سایت در داخل ایران جلوگیری خواهد شد.

این سایت خاطرنشان کرده است که: پیش از این هیچگونه اعلام کتبی یا شفاهی به دست اندرکاران سایت مبنی بر تخطی از قانون صورت نگرفته و درخصوص مستندات صدور این ابلاغیه نیز توضیحی داده نشده است.
وب سایت شخصی سید محمد خاتمی از بدو شروع فعالیت خود، صرفا به انتشار افکار و دیدگاههای رئیس جمهوری سابق ایران و اخبار مرتبط با ایشان پرداخته است.
بدین ترتیب مشخص نیست چرا و با کدام مجوز قانونی، کارگروه دولتی مذکور بدون اعلام قبلی و یا دریافت هرگونه تذکر کتبی یا شفاهی، از ارائه خدمات میزبانی به سایت خاتمی جلوگیری می‌کند.
لازم به ذکر است که ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه ای، مصوب مجلس شورای اسلامی (خردادماه ۱۳۸۸) تصریح می کند: ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی موظفند به محض دریافت دستور کارگروه (کمیته) تعیین مصادیق مذکور در ماده فوق یا مقام قضائی رسیدگی‌کننده به پرونده مبنی بر وجود محتوای مجرمانه در سامانه‌های رایانه‌ای خود از ادامه دسترسی به آن ممانعت به عمل آورند. کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با حضور وزیر یا نماینده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیما و فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب کمیسیون قضائی و حقوقی و تأیید مجلس شورای اسلامی تشکیل می گردد. ریاست کارگروه (کمیته) برعهده دادستان کل کشور است.

مولوی عبدالحمید:در پادگان ها هم مزاحم نماز خواندن جوانان اهل سنت می شوند. به آن ها می گویند، مگر شما چقدر نماز می خوانید!

ُسیدعطاالله مهاجرانی



مولوی عبدالحمید بدون شک شاخص ترین عالم دینی اهل سنت در کشور ماست. اسلام شناس و فقیهی دانشمند، اهل نظر و حکیم. سال های طولانی است که با ایشان آشنا هستم. هر گاه توفیق سفر به زاهدان پیدا می کردم و یا ایشان به تهران می آمدند. دیداری صورت می گرفت. همیشه این خاطره در ذهنم می ماند ، مولوی عبدالحمید برای هر موضوعی به خوبی می اندیشد و با تانی و حکمت سخن می گوید.



در دوران مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد به زاهدان رفتم. ظهر جمعه قرار بود در نماز جمعه رسمی به امامت نماینده محترم رهبری در مسجد جامع صحبت کنم. شب هم پس از نماز مغرب در مسجدمکی.. به نظرم رسید که جمعیت مردم، اهل سنت ، به ویژه جوانان با پیراهن های سپید ده ها برابر جمعیت نماز گزاران مسجد جامع بود. ضمن این که تعداد قابل توجهی از نمازگزاران مسجد جامع سربازان وظیفه بودند. برخی نیز پرسنل نیروی انتظامی به نظر می آمدند.



به گمانم این که درخواست منطقی و موجه مولوی عبدالحمید و اهل سنت ایران برای ساختن مسجدی در تهران متوقف مانده است حکایت از تدبیری است که در درون ترسی در آن پنهان شده است. اگر اهل سنت ایران در تهران مسجدی داشته باشند، نماز جمعه و یا عید آنان بسیار پر جمعیت و با شکوه خواهد بود به عبارت دیگر نماز جمعه رسمی و حکومتی از رونقش کاسته می شود. و گرنه چگونه می شود شیعیان مدینه برای خودشان در کنار مسجد نبوی مسجدی داشته باشند،آنگاه گاه اهل سنت ایران از داشتن مسجدی در تهران و مشهد و ... محروم بمانند هفته وحدت و تقریب بین مذاهب و سمینار ها و کنفرانس های بسیاری که در تهران برگزار می شود و بودجه های هنگفتی که صرف می شود تنها با یک آزمون سنجیده می شود. وقتی اهل سنت اجازه اداره مسجدی را در تهران ندارند. وقتی از شرکت شخصیت های شاخص اهل سنت مثل مولوی عبدالحمید در کنفرانس های بین المللی ممانعت می شود از کدام وحدت و تقریب سخن می گویند؟



تردیدی نیست اهل سنت که اکثریت مسلمانان جهان را تشکیل می دهند در دو کشور ایران و سوریه با مظلومیت به سر می برند. یک وقتی مولوی عبدالحمید با تبسم می گفت: در پادگان ها هم مزاحم نماز خواندن جوانان اهل سنت می شوند. به آن ها می گویند، مگر شما چقدر نماز می خوانید!



دوم: نکته بسیار مهمی در مصاحبه مولوی عبدالحمید ذکر شده است: نقش مردم و سران قبایل و علمای مورد وثوق مردم در امنیت مرزهای شرقی کشور.. بدون توجه و اخترام و حفظ حقوق کامل هموطنان اهل سنت نمی توان شاهد امنیت پایدار در شرق کشور بود. همواره بایست بر استفاده از نیروی نظامی و راهبرد های امنیتی تاکید کرد. خط مشی نارسایی که غیر از فقر و عقب ماندگی برای مردم و منطقه حاصلی نخواهد داشت. آیا برای سخنان مولوی عبدالحمید گوش شنوایی پیدا می شود؟



پیامبر اسلام گوش شنوای امت بود، حتی مشرکان برایش مضمون درست کرده بودند که بیش از حد به سخنان گوش می کند و به اصطلاح گوشی است:

ُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَّكُم

سوره توبه آیه۶۱

احمدی نژاد: اگر صدها میلیارد دلار خرج می کردیم، نمی توانستیم مانند امروز قدرت آمریکا را بشکنیم


نقدی:ملت‌‌هاي مسلمان به خاطر مليت ما پشت سر ايران جمع نشده‌اند
احمدی نژاد: اگر صدها میلیارد دلار خرج می کردیم، نمی توانستیم مانند امروز قدرت آمریکا را بشکنیم

جرس: محمود احمدی نژاد در جمع گروهی از نوجوانان بسیجی خاطرنشان کرد "اگر صدها میلیارد دلار هزینه و صدها طراحی می‌كردیم، به اندازه یك حضور آمریكا در افغانستان و عراق نمی‌توانستیم آمریكا را افشا كنیم و قدرتش را درهم بشكنیم ".


فرمانده کل بسیج در همان گردهمایی مدعی شد "اگر قومیت و ملیت خود را پیش می‌كشیدیم هیچ موقع ملت‌های مسلمان اینگونه پشت سر ایران جمع نمی‌شدند."


به گزارش فارس، محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه ۱٣ آبان ماه، در گردهمایی موسوم به "نوجوانان عاشورایی هیئت رزمندگان اسلام"، كه با حضور سردار پاسدار محمدرضا نقدی فرمانده کل بسیج، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و اسماعیل كوثری نماینده مجلس شورای اسلامی در سالن ۵ آذر مجموعه فهمیده برگزاری شد، طی سخنانی، ساختن ایران را ساختن یك جغرافیا یا یك نژاد و ملیت ندانست و از آن به عنوان الهام‌بخشی به همه ملت‌های عالم یاد كرد و گفت "امروز وقتی ایران ساخته می‌شود، جبهه موحدین و عدالت‌طلبان تقویت و جبهه مستكبران خاموش و ضعیف می‌شود. "


احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: هر حركت مثبت در ایران به معنای عقب‌ راندن دشمنان بشریت و ایجاد فرصت برای سایر ملت‌ها در مسیر بالندگی و شكوفایی است و هر اتفاق مباركی كه در ایران می‌افتد، دل همه ملت‌ها را شاد و روحیه دشمنان بشریت را تضعیف می‌كند.


رئیس دولت دستاوردهای نظام را به معنای یك دستاورد مادی، علمی و اقتصادی ندانست و این دستاوردها را یك دستاورد بشری آرمانی در ‌جبهه حق‌طلبان توصیف كرد.


احمدی‌نژاد بر لزوم ساختن ایران تأكید كرد و با اشاره به دوران حكومت قاجاریان و پهلوی‌ها در ایران یادآور شد: اگر فرض كنیم در این دوره‌‌ها می‌خواستند ایران را بسازند، چشم امید آنها به استعمارگران و دشمنان بود اما نتیجه آن، حضور ۱۵۰ ساله استعمارگران در ایران و تبدیل شدن ایران به یك كشور عقب‌مانده شد.


رئیس دولت افزود: "رئیس جمهور سابق آمریكا تصمیم گرفته بود با یك طراحی و تبلیغات ‌ایران را تسخیر و ریشه ملت ایران را بكند و به همین دلیل افغانستان و عراق را اشغال ‌و صراحتاً گزینه بعدی را ایران اعلام كرد كه همه دنیا ‌این موضوع را قبول كرد و برخی در داخل نیز آنرا پذیرفتند اما چون ملت ایران و رهبری عزیز برای خدا و با ایمان به خدا حركت می‌كردند، این طرح استكباری كه همه آن‌را شكست‌ناپذیر و ملت ایران را شكست خورده می‌دانستند، معكوس و تبدیل به یك فرصت تاریخی برای ملت ایران شد. "


احمدی نژاد اظهار عقیده کرد "اگر صدها میلیارد دلار هزینه و صدها طراحی می‌كردیم به اندازه یك حضور آمریكا در افغانستان و عراق نمی‌توانستیم اولاً چهره آمریكا را افشا كنیم و در ثانی قدرت آمریكا را درهم بشكنیم ".


رئیس جمهور تحریم‌های صورت گرفته علیه جمهوری اسلامی را مورد اشاره قرار داد و گفت كه آنها می‌خواستند با این دو موضوع جلوی پیشرفت ما را بگیرند اما چون برای خدا كار می‌كنیم، این‌ها تبدیل به یك فرصت تاریخی شد.

از گمنامی تا نامداری
در این مراسم سردار محمدرضا نقدی سفر احمدی نژاد به لبنان را مورد اشاره قرار داد و اظهار عقیده کرد "امروز اگر یك ملت گمنام در دنیا هیچ كس او را نمی‌شناخت به یك كشور نام‌آور تبدیل شده و رئیس جمهورش در یك كشور دیگر آنگونه مورد استقبال قرار می‌گیرد، همه مدیون ایستادگی و مقاومت در برابر استكبار است. "


فرمانده بسیج با ادعای اینکه "دولت و مسئولان جمهوری اسلامی حرف دل ملت‌هایی كه زیر پای استكبار تحقیر شدند را می‌زنند، گفت: تا زمانی كه این مسیر پر عظمت را همینگونه مردانه ادامه دهیم روز به روز بر عظمت و نفوذ نظام جمهوری اسلامی در قلوب ملت‌ها افزوده خواهد شد.


نقدی اظهار عقیده نمود: "اگر ما قومیت و ملیت خود را پیش می‌كشیدیم، هیچ موقع اینگونه ملت‌های مسلمان پشت سر ما جمع نمی‌شدند و آن گونه عكس‌العمل‌های تاریخی را در حضور رئیس جمهورمان در یك كشور دیگر نشان نمی‌دادند.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینكه همه از ظلم استكبار به ستوه آمده‌اند و به دنبال رهایی از چنگ ستمگران جهانی هستند، از "مواضع ضد استكباری" محمود احمدی‌نژاد در سال‌های ریاست جمهوری او تقدیر كرد.

۱۳۸۹ آبان ۱۳, پنجشنبه

رییس جدید زندان اوین در دومین اقدام خود بعد از ریاست، تلفن های بند دو نسوان را مسدود کرد.

به گزارش رهانا، صداقت که در زمان ریاست خود بارها زندانیان را موردتهدید و فشار قرار داده بود اکنون جای خود را به سوری داده است که در اولین اقدام خود بعد از ریاست ، با ممنوع کردن ورود میوه به بند ۳۵۰ ، حقوق اولیه زندانیان سیاسی را نقض کرده و پس از آن دستور داد تا تلفن های بند دو نسوان قطع شود..

در بند دو نسوان زندانیان سیاسی و حقوق بشری نگهداری می شوند که می توان از جمله این زندانیان به بهاره هدایت، مهدیه گلرو و عاطفه نبوی اشاره کرد.

خاطرنشان می شود که ماههاست از قطع تماسهای تلفنی زندانیان بند ۳۵۰ می گذرد اما تاکنون هیچ یک از مسوولان و از جمله سوری به خواسته آنها مبنی بر وصل مجدد تلفنها توجهی نکرده اند

۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

برای شادابی بیشتر، دیوار مدارس دخترانه بلندتر می شود


رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به طرح شاداب‌سازی مدارس دخترانه گفت: با این طرح که باید در آن دیوارهای مدارس دخترانه را بلندتر ساخت مخالفم.

به گزارش مهر، مرتضی رئیسی با بیان این مطلب افزود: اینکه دیوارهای یک مدرسه را افزایش دهیم یا آن را بلندتر کنیم تا دانش‌آموزان دختر در آن بتوانند آزادی عمل داشته باشند اصلا مناسب و صحیح نیست.

پیش از این طرحی از سوی دفتر بانوان وزارت آموزش و پرورش مبنی‌بر شاداب‌سازی و محرم‌سازی مدارس دخترانه به معاونت عمرانی داده شده بود که در آن باید دیوارهای مدارس را بلند‌تر می‌کردند تا از ساختمان‌های بلند اطراف دید نداشته باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: راه‌حل مشکل حجاب در مدارس دخترانه می‌تواند با معماری فضای آموزشی به شکل حیاط مرکزی حل شود. در واقع در مدارسی که با این شیوه ساخته می‌شوند دانش آموزان دختر آزادی عمل بیشتری دارند و راحت‌ترند.

رئیسی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به ورزش دانش آموزی به خصوص در مدارس دخترانه توجه نشده، گفت: واقعیت این است که مدارس دخترانه ما محدودیت‌های فراوانی دارند و امکان تحرک دانش‌آموزان در فضاهای کوچک مدرسه وجود ندارد، اما در طراحی کنونی مدارس به این مسائل توجه می‌شود تا دانش‌آموزان دختر نیز همچون پسران از آزادی عمل برخوردار باشند.

گزارش هفتگی نقض حقوق دانشجویی

رهانا

در هفته گذشته فشار بر فعالین دانشجویی ادامه داشت. فعالین دانشجویی دانشگاه یزد با بازداشت روبرو شدند که متاسفانه به علت فشار و تهدید نیرو‌های امنیتی خبررسانی به موقع در این باره انجام نشد. از سوی دیگر طرح بازبینی علوم انسانی‌ هم‌چنان در دستور کار قرار دارد که با در نظر گرفتن آنچه که بر دانشجویان و تشکل‌های دانشجوی گذشته است و هم‌چنین ادامه بازنشسته‌سازی اساتید، چیزی جز یک انقلاب فرهنگی‌ دیگر در ذهن تداعی نمی‌شود.

خانواده مجید دری، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل که ۲۶مهر ماه با دستبند و پابند به زندان بهبهان در استان خوزستان منتقل شده بود، برای اولین بار در زندان بهبهان خوزستان با فرزندشان به‌صورت حضوری ملاقات کردند.

در خبری دیگر علی پرویز فعال دانشجویی پس از گذراندن دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد. این فعال دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر، ۱۲ آبان ۱۳۸۸ در پی اعتراضات دانشجویی پس از انتخابات، بازداشت و در دادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم وی در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و جریمه نقدی کاهش یافت. این فعال دانشجویی روز گذشته با تمام شدن دوران محکومیت یک ساله خود از زندان اوین آزاد شد.

از سوی دیگر فشار و تهدید بر فعالین دانشجویی چپ دانشگاه یزد کماکان ادامه دارد. محسن وفایی ، نیما کاویانی و فرخ باستانی از جمله دانشجویان چپ‌گرای دانشگاه یزد هستند که در هفته‌های گذشته در معرض بازداشت اطلاعات این استان قرار گرفتند.

محسن وفایی مدیر مسئول و سردبیر نشریه «بیان آزاد» است که در هفته‌های اخیر خبر دستگیری و سپس آزادی‌اش منتشر شد، نیما کاویانی نیز سردبیر نشریه «پرومته و زمین» است.

فرخ باستانی دیگر دانشجوی چپ این دانشگاه و مدیر مسئول نشریه «پرومته» نیز در تابستان گذشته مدتی را در بازداشت به‌سر برده است.

در خبری دیگر پیام حیدر قزوینی، دانشجوی ترم آخر دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ودبیر سابق تشکل اصلاح طلب این دانشگاه، با حکم قطعی «اخراج و سه سال محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها» از ادامه تحصیل محروم شد. این حکم که به‌تازگی و توسط کمیته تجدید نظر دانشگاه صادر شده است، سنگین‌ترین حکمی است که تا به حال در دانشگاه بین‌المللی قزوین ودر پی حوادث پس از انتخابات خرداد۸۸ صادر شده است.

این در حالی است که این فعال دانشجویی از ترم گذشته ممنوع‌الورود شده بود و بیش از ۹ ماه است که در دانشگاه حضوری نداشته است. بنا به گزارشات رسیده، حکم اخراج وی در حالی تایید شده است که در اقدامی بی‌سابقه بیش از ۱۰۷۰ تن از دانشجویان این دانشگاه با امضای نامه‌ای ضمن حمایت از وی خواستار بازگشت او به دانشگاه شده بودند.

از سرنوشت و وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه تبریز هیچ اطلاعی در دست نیست.

دلیر روزگرد اهل شهرستان سقز، هژیر ابراهیمی و غیاس نادرزاده دانشجویان دانشگاه تبریز پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی در منزل‌شان بازداشت شدند و در هفته جاری گزارش شد که دلیر روزگرد در زندان مرکزی سنندج نگهداری می‌شود.

بر اساس گزارش‌های دیگر،علی‌رغم مراجعه خانواده دو دانشجوی دیگر بازداشتی به نهادها و مسئولین مرتبط هیچ خبری از علت و یا محل نگهداری این دانشجویان کرد به‌دست نیامده است.

تریبون آزاد و تعطیلی کلاس‌های دانشکده داروسازی شیراز

دانشجویان دانشکده داروسازی شیراز در هفته گذشته و به دنبال زمزمه‌هایی مبنی بر طرح حذف «حق فنی داروخانه‌ها» توسط دیوان عدالت اداری، با تعطیلی کلاس‌های درس اقدام به برگزاری تریبون آزاد در سالن دانشکده خود کردند.

به گزارش دانشجونیوز، در این تریبون آزاد اساتید دانشکده داروسازی به همراه دانشجویان حضور داشته و دانشجویان در قالب تریبون آزاد به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

این تریبون آزاد با تعطیلی کلاس‌های درس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تجمع اعتراضی دانشجویان همراه بود.

در پایان این تریبون آزاد، تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان دانشکده داروسازی، جهت پیگیری خواسته‌های دانشجویان در نظر گرفته شدند.

طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان در دانشگاه پیام‌نور اجرا می‌شود

مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان گفت: طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان در سال‌های آینده در دانشگاه پیام‌نور اجرا می‌شود.

مهدی مستاجران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان، در مورد طرح عفاف و حجاب در ادارات و دانشگاه‌های پیام‌نور استان اصفهان اظهار داشت: این طرح برای اجرا در همه دانشگاه‌ها از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تصویب شده و دانشگاه‌ها ملزم به اجرای این طرح هستند. وی با اشاره به اینکه دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان دارای ۴۴ مرکز و واحد است، افزود: پیش از تصویب این طرح در شورای انقلاب فرهنگی، انگیزه‌هایی برای نظارت بر عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها وجود داشته و مسئولان و مدیران دانشگا‌ه‌های پیام‌نور استان نیز فعالیت‌هایی در راستای این طرح انجام داده‌اند.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: ۶٠ نفر مسموم شدند؛ رئیس دانشگاه: دروغ است، ٢٠ نفر مسموم شدند

دانشجویان یکی از خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان به دلیل مصرف غذای خوابگاه مسموم شدند.

به گزارش دانشجونیوز بر اثر این مسمومیت برخی از دانشجویان روانه بیمارستان شده و برخی در داخل خوابگاه تحت درمان قرار گرفتند.

در پی نگرانی و اعتراض دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نسبت به مسمومیت گسترده به‌وجود آمده در این دانشگاه، نمونه‌هایی از غذای این دانشگاه برای انجام آزمایش‌های مختلف و تشخیص دلیل ایجاد مسمومیت به تهران ارسال شده است.

در حالیکه که مهدی موسائی معاون دانشجویی این دانشگاه تعداد دانشجویان مسموم شده را ۶٠ نفر ذکر کرده است اما رئیس این دانشگاه با انجام مصاحبه‌ای تعداد دانشجویان مسموم شده ٢٠ نفر اعلام کرده است.

رئیس این دانشگاه هم‌چنین مدعی شده است که مسمومیت دانشجویان فوق‌العاده خفیف بوده و دانشجویان در بیمارستان ولیعصر زنجان به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته و حتی بستری هم نشدند.

رحیم سروری رییس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان هم‌چنین مدعی شده است که ممکن دانشجویان مسموم شده در بیرون از خوابگاه غذایی خورده باشند که مصرف این مواد باعث مسمومیت آن‌ها شده باشد.

محتوای ۱۲ رشته علوم انسانی غربی است و مورد بازنگری قرار می‌گیرد

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از توقف صدور مجوز جدید برای ۱۲ رشته علوم انسانی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: ‌توسعه این ۱۲ رشته پس از بازنگری محتوا و متون درسی و با لحاظ سیاست‌های موجود انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسنی افزود: «پذیرش و توسعه ۱۲ رشته علوم انسانی شامل حقوق، مطالعات زنان، حقوق بشر، مدیریت، مدیریت فرهنگی و هنری، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، فلسفه، روانشناسی، علوم تربیتی و علوم سیاسی منوط به بازنگری، بومی سازی و به روز کردن شده است.»

وی اظهار داشت: «این رشته‌ها باید با اولویت‌های بومی و دین‌محوری بازنگری شوند به طوری‌که محتوای آن‌ها که بیشتر غربی است با محورهای دینی و اسلامی هماهنگ شود.»

انتقاد از علوم انسانی در یک سال اخیر روندی رو به رشد در بین مسولین نظام داشته است به‌طوری‌که رهبر جمهوری اسلامی که هفته گذشته در قم به سر می‌برد، روز پنجشنبه نیز بار دیگر از علوم انسانی ابراز نگرانی کرد.

جمعی از استادان و اعضای هئیت علمی دانشگاه‌های استان خوزستان نیز در اعتراض به تشدید فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌های کشور و هم‌چنین فشارهای وارده بر استادان دانشگاه‌ها، با انتشار نامه‌ای از مقامات کشور خواستار آن شدند که از ادامه اجرای سیاست های ناسنجیده و مخرب در بخش آموزش عالی کشور- «که بنیان‌های علمی و فرهنگی کشور را هدف گرفته است»- جلوگیری کنند.

به گزارش جرس، امضاکنندگان این نامه که اعضای هیئت علمی شش دانشگاه و موسسه آموزش عالی استان خوزستان هستند، هم‌چنین نسبت به حملات حکومت نسبت به رشته‌های علوم انسانی هشدار دادند.

فرشاد محمدی

منبع: رهانا

پاسخ معاون وزیر به انحلال دانشگاه ایران


در حالي كه عضو كميسيون بهداشت اعلام كرده بود كه "انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران مغاير مواد 49، 137 و 139 قانون برنامه چهارم توسعه بوده است "، معاون پارلماني وزير بهداشت گفت: انحلال دانشگاه ايران كاملاً قانوني است.

رمضان محسن پور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: موضوع انحلال علوم پزشكي ايران مطرح نيست بلكه ادغام دانشگاه ايران با دانشگاه شهيد بهشتي و تهران مطرح است كه بخش آموزش و پژوهشي دانشگاه ايران به دانشگاه تهران منتقل مي‌شود و بخش بهداشت و درمان به دانشگاه شهيد بهشتي انتقال مي‌يابد.

وي گفت: اگر قرار است ايران از نظر رتبه علمي در افق 1404 رتبه اول منطقه را كسب كند بايد تحولات اساسي در سيستم آموزشي كشور ايجاد شود.

معاون پارلماني وزير بهداشت اضافه كرد: بايد دانشگاه تهران به صورت يك دانشگاه مادر و تجميع شده كه همه امكانات علمي در آنجا متمركز شود، باشد تا بتوانيم از اين رتبه جهاني كه داريم صعود كنيم و به مطالبات مقام معظم رهبري دست پيدا كنيم.

محسن‌پور گفت:‌ براي اينكه اين تجميع صورت گيرد و قدرت علمي دانشگاه مادر افزايش پيدا كند اين ادغام صورت گرفته است و كارهاي زيادي انجام شد.

وي اضافه كرد: با اين اقدام، تعداد اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران افزايش پيدا مي‌كند و كارهاي پژوهشي و قابل ارائه به سطوح بين‌المللي رونق مي‌گيرد.

معاون پارلماني وزير بهداشت گفت: استدلال دوم از ادغام دانشگاه ايران با 2 دانشگاه شهيد بهشتي اين بود كه بعد از اينكه كرج از شهرستان به استان تبديل شد و روزانه 1800 نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشكي ايران از كرج به تهران مي‌آمدند و زماني كه دانشگاه علوم پزشكي در كرج تأسيس شد و كرج به استان تبديل شد، اين ادغام صورت گرفت به دليل اينكه اين همكاران اين راه را طي نكنند و به تهران نيايند و در همان دانشگاه كرج به فعاليت خود ادامه دهند.

محسن پور اضافه كرد: شبكه‌هاي بهداشتي كرج كه توسط دانشگاه ايران به فعاليت مي‌پرداخت به همان كرج واگذار شد و آن بخش از شبكه بهداشت درمان غرب كه دانشگاه علوم پزشكي ايران اداره مي‌كرد به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انتقال پيدا كرد و مسئوليت اداره آن را برعهده گرفت و به خوبي به كار ادامه مي‌دهد.

وي افزود: استدلال‌هاي متعددي براي ادغام دانشگاه علوم پزشكي ايران با دانشگاه تهران و شهيد بهشتي وجود داشت. نمايندگان مجلس اين كار را مغاير با قانون مي‌دانستند و ادغام وزارتخانه مبني بر قانون شوراي گسترش وزارت علوم و وزارت بهداشت بود و بر اساس اين قانون اختيار توسعه، پيشرفت، محدود كردن و حتي ادغام را دارد و براساس قانون شوراي عالي گسترش وزارت بهداشت عمل شده است.

معاون پارلماني وزير بهداشت گفت: نمايندگان مجلس خصوصاً نمايندگان تهران طي تذكري به وزير خواستار حضور وزير در مجلس شدند و رئيس كميسيون مجلس و آموزش تحقيقات از وزير دعوت كرد تا در جلسه آنها حضور داشته باشد با هماهنگي‌هايي كه شد اين جلسه از ساعت 12 تا 14:30 برگزار شد و نمايندگان تهران و اعضاي كميسيون بهداشت حضور داشتند كه اشكالات و تذكرات خود را به وزير بهداشت منتقل كردند.

محسن‌پور اضافه كرد: وزير بهداشت در فضاي صميمي و آرام به سؤالات آنان پاسخ داد و برخي از دوستان در جريان قضيه قرار گرفتند و بعضي از نمايندگان قانع شدند و برخي ديگر قانع نشدند.

وي گفت: يكي از اعتراض‌هاي جديد نمايندگان اين بود كه چرا در يك چنين كار بزرگي با كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مشورت نشد كه وزير بهداشت پاسخ داد من اين قسمت قضيه را قبول دارم و بايد مشورت مي‌كردم.

معاون پارلماني وزير بهداشت اضافه كرد: وزير بهداشت گفت تجربه ثابت كرده است كاري كه براي ارتقاي دانشگاه انجام مي‌گيرد لازم نيست مشورت شود و اين تجربه‌اي كه اكثر مسئولان داشتند و يك كاري در سطح كلي مي‌خواهد انجام شود اگر مشورت شود با دست‌انداز و مشكلات روبرو خواهد شد و چون دستجري و تيمي كه در وزارت بهداشت كار مي‌كردند به نظر قطعي رسيده بودند و طبق مصوبات شوراي عالي گسترش وزارت بهداشت عمل شده بود، اين كار را انجام دادند.

فرمانده پلیس تهران تاكید كرد: اینكه اراذل و اوباش كاهش میزان سنی داشته‌اند صحت ندارد.

درخواست فرمانده پلیس تهران از دستگاه قضایی: برخی از بازداشت شدگان طرح محله ‌محور محارب معرفی شوند
درخواست فرمانده پلیس تهران از دستگاه قضایی: برخی از بازداشت شدگان طرح محله ‌محور محارب معرفی شوند

جرس: فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در تشریح طرح ضربتی اخیر نیروی انتظامی موسوم به "طرح محله‌محور"، از دستگیری صدها نفر طی روزهای اخیر خبر داد و تاكید كرد: هماهنگی‌های لازم نیز با مجموعه قضایی صورت گرفته و حتی پیشنهاد كرده‌ایم كه برخی از این افراد باید به عنوان محارب شناخته شوند.


این مقام ارشد پلیس با ادعای اینکه "بیشتر افرادی كه دستگیر شدند، اراذل و اوباش درجه یك شناخته شده‌اند"، خاطرنشان کرد در راستای طرح مذکور صدها نفر شناسایی شدند كه در شب‌های آینده و در جریان طرح‌های دیگر دستگیر خواهند شد ."


در اولین روز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و در راستای تمهیدات امنیتی و تشدید جو پلیسی حاکم بر جامعه، هفته گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، از اجرای طرح موسوم به "امنیت محله محور" در بیش از دو هزار نقطه پایتخت از بامداد شنبه هشتم آبان ماه ٨٩ خبر داده و گفته بود "طرح امنیت محله ‌محور از شنبه در بیش از دو هزار نقطه در محدوده ٣٧۵ محله شهر تهران اجرا خواهد شد."


به گزارش ایلنا، سردار حسین ساجدی‌نیا در ارتباط با طرح ضربتی شب های گذشته - موسوم به طرح محله‌محور-گفت: از ابتدای هفته بحث امنیت محله‌محور آغاز شد و پلیس‌های تخصصی، شناسایی‌های لازم را انجام دادند كه در ابتدا بحث برخورد با سارقین به خصوص كیف‌قاپ‌ها اجرایی شد كه سبب شد در چند روز گذشته كاهش چشمگیری از مجرمان كیف‌قاپ داشته باشیم.


او با اشاره به اینكه همكاری مردم بسیار خوب بوده گفت: مردم دارند پلیس را وادار می‌كنند و همكاری خوبی با نیروی انتظامی دارند.


فرمانده پلیس تهران با اشاره به طرح ضربتی شب گذشته گفت: در این طرح بحث برخورد با افراد اراذل و اوباش و متجاوزین به عنف بود كه بالغ بر صد نفر در سطح شهر تهران دستگیر شده‌اند كه برخی‌ها هم پیش از این حكم قضایی داشتند، اما فراری بودند.


او با اشاره به اینكه می‌تواند اظهار ‌كند كه در طرح دیشب، پلیس به خواسته‌اش رسیده است گفت: ماموریت این عملیات با پلیس امنیت بود اما اینكه برخی‌ها فكر می‌كنند این طرح در حوزه تمرین عملیاتی پلیس بوده‌ است، خیر این‌طور نیست و پلیس وظیفه خود را در این راستا انجام داده است.


وی افزود: ماموریت پلیس در شش ماهه اول امسال بحث برخوردهای كلی بوده است و در شش ماهه دوم بحث بر امنیت محله‌ای است و این حركات سبب می‌شود مردم احساس امنیت بیشتری كنند و ما فكر می‌كنیم افزایش احساس امنیت مردم را شاهد هستیم اما هر بار خود باید عرض‌یابی كنند.


ساجدی نیا با بیان اینكه "در سال‌ گذشته چند نفر از اراذل و اوباش و سارقین به عنف دستگیر شده‌اند"، گفت: در راستای این طرح ۴٠٠ نفر شناسایی شدند كه در شب‌های آینده در طرح‌های دیگر دستگیر خواهند شد.


فرمانده پلیس تهران تاكید كرد: هماهنگی‌های لازم نیز با مجموعه قضایی صورت گرفته كه پس از تحویل این اراذل به آنها برخوردهای لازم انجام شود، حتی ما پیشنهاد كرده‌ایم كه برخی از این افراد باید به عنوان محارب شناخته شوند.


او با اشاره به اینكه در طرح شب گذشته ٩۴ مرد و شش زن دستگیر شده‌اند، گفت: از این افراد تنها به اندازه مصرف‌شان مواد مخدر كشف شد اما ٩ قبضه سلاح گرم، تعداد زیادی سلاح سرد و چندین دستگاه موتورسیكلت فاقد پلاك، چندین دستگاه گوشی و بسیاری گاز اشك‌آور ضبط شد.


فرمانده پلیس تهران همچنین اشاره كرد: در طرح شب گذشته همچنین ۴٠ كیلوگرم و ٨۵٠ گرم مواد مخدر صنعتی شیشه از یك باند ضبط شد كه در این رابطه چهار زن و هفت مرد دستگیر شدند و بقیه افراد این طرح شناسایی شدند كه در عملیاتی دستگیر خواهند شد.


او درباره افرادی که شناسایی شده اند گفت "تا پیش از این هم به افراد برای توبه كردن مهلت داده بودیم. اكنون هم اگر كسی پیش از دستگیری توبه كند؛ با آن برخورد نمی‌شود اما پس از دستگیری به مراجع قضایی معرفی می‌شود و هر كدام از این اراذل را كه مراجع قضایی معرفی كنند، در محله آنها می‌گردانیم.


ساجدی نیا همچنین اشاره كرد: برای تمام اراذل و اوباش پرونده‌ای تشكیل می‌شود و بعد از آزادی در طرح كنترل مجرمین، كنترل می‌شوند، به این ترتیب كه خود را در موعد مقرر به كلانتری‌ها معرفی می‌كنند.


او با اشاره به اینكه اكثر قریب‌باتفاق این افراد زیر سی سال و بالای ۱٩ سال هستند، گفت: "عربده‌كشی، بدمستی، استفاده از سلاح‌های گرم و سرد و پارامترهای دیگر از جمله مواردی هستند كه اراذل و اوباش با آن تعریف می‌شود. "

درخواست فرمانده پلیس تهران از دستگاه قضایی: برخی از بازداشت شدگان طرح محله ‌محور محارب معرفی شوند
درخواست فرمانده پلیس تهران از دستگاه قضایی: برخی از بازداشت شدگان طرح محله ‌محور محارب معرفی شوند

جرس: فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در تشریح طرح ضربتی اخیر نیروی انتظامی موسوم به "طرح محله‌محور"، از دستگیری صدها نفر طی روزهای اخیر خبر داد و تاكید كرد: هماهنگی‌های لازم نیز با مجموعه قضایی صورت گرفته و حتی پیشنهاد كرده‌ایم كه برخی از این افراد باید به عنوان محارب شناخته شوند.


این مقام ارشد پلیس با ادعای اینکه "بیشتر افرادی كه دستگیر شدند، اراذل و اوباش درجه یك شناخته شده‌اند"، خاطرنشان کرد در راستای طرح مذکور صدها نفر شناسایی شدند كه در شب‌های آینده و در جریان طرح‌های دیگر دستگیر خواهند شد ."


در اولین روز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و در راستای تمهیدات امنیتی و تشدید جو پلیسی حاکم بر جامعه، هفته گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، از اجرای طرح موسوم به "امنیت محله محور" در بیش از دو هزار نقطه پایتخت از بامداد شنبه هشتم آبان ماه ٨٩ خبر داده و گفته بود "طرح امنیت محله ‌محور از شنبه در بیش از دو هزار نقطه در محدوده ٣٧۵ محله شهر تهران اجرا خواهد شد."


به گزارش ایلنا، سردار حسین ساجدی‌نیا در ارتباط با طرح ضربتی شب های گذشته - موسوم به طرح محله‌محور-گفت: از ابتدای هفته بحث امنیت محله‌محور آغاز شد و پلیس‌های تخصصی، شناسایی‌های لازم را انجام دادند كه در ابتدا بحث برخورد با سارقین به خصوص كیف‌قاپ‌ها اجرایی شد كه سبب شد در چند روز گذشته كاهش چشمگیری از مجرمان كیف‌قاپ داشته باشیم.


او با اشاره به اینكه همكاری مردم بسیار خوب بوده گفت: مردم دارند پلیس را وادار می‌كنند و همكاری خوبی با نیروی انتظامی دارند.


فرمانده پلیس تهران با اشاره به طرح ضربتی شب گذشته گفت: در این طرح بحث برخورد با افراد اراذل و اوباش و متجاوزین به عنف بود كه بالغ بر صد نفر در سطح شهر تهران دستگیر شده‌اند كه برخی‌ها هم پیش از این حكم قضایی داشتند، اما فراری بودند.


او با اشاره به اینكه می‌تواند اظهار ‌كند كه در طرح دیشب، پلیس به خواسته‌اش رسیده است گفت: ماموریت این عملیات با پلیس امنیت بود اما اینكه برخی‌ها فكر می‌كنند این طرح در حوزه تمرین عملیاتی پلیس بوده‌ است، خیر این‌طور نیست و پلیس وظیفه خود را در این راستا انجام داده است.


وی افزود: ماموریت پلیس در شش ماهه اول امسال بحث برخوردهای كلی بوده است و در شش ماهه دوم بحث بر امنیت محله‌ای است و این حركات سبب می‌شود مردم احساس امنیت بیشتری كنند و ما فكر می‌كنیم افزایش احساس امنیت مردم را شاهد هستیم اما هر بار خود باید عرض‌یابی كنند.


ساجدی نیا با بیان اینكه "در سال‌ گذشته چند نفر از اراذل و اوباش و سارقین به عنف دستگیر شده‌اند"، گفت: در راستای این طرح ۴٠٠ نفر شناسایی شدند كه در شب‌های آینده در طرح‌های دیگر دستگیر خواهند شد.


فرمانده پلیس تهران تاكید كرد: هماهنگی‌های لازم نیز با مجموعه قضایی صورت گرفته كه پس از تحویل این اراذل به آنها برخوردهای لازم انجام شود، حتی ما پیشنهاد كرده‌ایم كه برخی از این افراد باید به عنوان محارب شناخته شوند.


او با اشاره به اینكه در طرح شب گذشته ٩۴ مرد و شش زن دستگیر شده‌اند، گفت: از این افراد تنها به اندازه مصرف‌شان مواد مخدر كشف شد اما ٩ قبضه سلاح گرم، تعداد زیادی سلاح سرد و چندین دستگاه موتورسیكلت فاقد پلاك، چندین دستگاه گوشی و بسیاری گاز اشك‌آور ضبط شد.


فرمانده پلیس تهران همچنین اشاره كرد: در طرح شب گذشته همچنین ۴٠ كیلوگرم و ٨۵٠ گرم مواد مخدر صنعتی شیشه از یك باند ضبط شد كه در این رابطه چهار زن و هفت مرد دستگیر شدند و بقیه افراد این طرح شناسایی شدند كه در عملیاتی دستگیر خواهند شد.


او درباره افرادی که شناسایی شده اند گفت "تا پیش از این هم به افراد برای توبه كردن مهلت داده بودیم. اكنون هم اگر كسی پیش از دستگیری توبه كند؛ با آن برخورد نمی‌شود اما پس از دستگیری به مراجع قضایی معرفی می‌شود و هر كدام از این اراذل را كه مراجع قضایی معرفی كنند، در محله آنها می‌گردانیم.


ساجدی نیا همچنین اشاره كرد: برای تمام اراذل و اوباش پرونده‌ای تشكیل می‌شود و بعد از آزادی در طرح كنترل مجرمین، كنترل می‌شوند، به این ترتیب كه خود را در موعد مقرر به كلانتری‌ها معرفی می‌كنند.


او با اشاره به اینكه اكثر قریب‌باتفاق این افراد زیر سی سال و بالای ۱٩ سال هستند، گفت: "عربده‌كشی، بدمستی، استفاده از سلاح‌های گرم و سرد و پارامترهای دیگر از جمله مواردی هستند كه اراذل و اوباش با آن تعریف می‌شود. "


فرمانده پلیس تهران تاكید كرد: اینكه اراذل و اوباش كاهش میزان سنی داشته‌اند صحت ندارد. به این علت كه نه تنها آمارهای ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد بلكه اصلا قبول فرد در خود جامعه اراذل و اوباش مسئله‌ای است كه برای مثال یك فرد ۱۶ ساله نمی‌تواند وارد این جامعه شود.


او همچنین در پایان با اشاره به طرح شناسنامه‌دار كردن مجرمان گفت: تعدادیی كه تابحال دستگیر و شناسایی شده‌اند، شناسنامه‌دار نیز شده‌اند.

به این علت كه نه تنها آمارهای ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد بلكه اصلا قبول فرد در خود جامعه اراذل و اوباش مسئله‌ای است كه برای مثال یك فرد ۱۶ ساله نمی‌تواند وارد این جامعه شود.


او همچنین در پایان با اشاره به طرح شناسنامه‌دار كردن مجرمان گفت: تعدادیی كه تابحال دستگیر و شناسایی شده‌اند، شناسنامه‌دار نیز شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد


جرس: یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به دنبال انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد.


علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: به دنبال انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز منحل خواهد شد و این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها دانشگاه آموزشی بهداشت و درمان به فعالیت می‌پردازد.


وی با اشاره به اینکه انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران خلاف قانون است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران با پوشش ٧ میلیون نفر، و ٧٠۰ نفر عضو هیئت علمی، ١٠ درصد از جمعیت کشور را زیر پوشش قرار داده و بعد از انقلاب تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور بود.


وی بیان داشت: منحل شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران در حالی صورت می‌گیرد که سابقه فعالیت این دانشگاه بیش از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها ارگانی است که حق انحلال دانشگاهی را در کشور با پیشنهاد مراجع ذی‌ربط دارد در حالی که منحل شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران بدون اطلاع این ارگان بوده است.


وی تصریح کرد: بنابر هیچ یک از قوانین کشور، انحلال دانشگاه‌ها در حوزه اختیارات وزیر بهداشت و وزارت بهداشت نیست و بر این اساس وزیر بهداشت قدرت انحلال یک دانشگاه را ندارد و در شرح وظایف وزیر بهداشت تنها موضوع توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی آورده شده است.


باغبانیان افزود: منحل شدن این دانشگاه بدون اطلاع اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و اعضای هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها با انعکاس خبر انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در ساعت 7 شب خارج از ساعات اداری در سایت وزارت بهداشت، اعلام شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اعتراض ١٨ نماینده شاخص مجلس شورای اسلامی به انحلال این دانشگاه، خاطرنشان کرد: علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان که شاخص‌ترین عضو جامعه پزشکی بعد از انقلاب است به شدت نسبت به این عمل مخالفت کرد.


گفتنی است طبق تصمیمی ناگهانی از سوی دولت محمود احمدی نژاد، اوایل هفته جاری ناگهان اعلام گردید که دانشگاه علوم پزشکی ایران منحل شده است.


در ابلاغیه دولت در خصوص انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران آمده است: در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاههای اجرایی از استان تهران و در جهت تامین یکپارچگی در ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی، درمانی استان تهران و کاهش تصدی گری امور موازی، کلیه واحدهای دانشگاه علوم پزشکی ایران به دو دانشگاه تهران و شهیدبهشتی منتقل شد.


بنا به گزارش منابع خبری، آخرین خبرها پس از انحلال این دانشگاه نیز حاکی از تدوین برنامه ای برای سخت گیری پوشش و حجاب دانشجویان علوم پزشکی می باشد، که در این زمینه فرخناز ترکستانی معاون فرهنگی وزیر بهداشت از تدوین آیین نامه رفتار حرفه ای در دو بخش رفتار و پوشش دانشگاهی و بیمارستانی خبر داده و گفت: بررسی و ارزیابی اجرایی شدن این آیین نامه بر عهده معاونت آموزشی قرار گرفته است.


معاون وزیر علوم: فرار مغزها نداریم؛ چرخش علمی داریم

معاون وزیر علوم: فرار مغزها نداریم؛ چرخش علمی داریم

جرس: با گذشت یک هفته از اظهارات عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون "رتبۀ بالای ایران در آمارهای جهانی فرار مغزها" و همچنین آمار سازمانهای بین المللی، معاون دانشجویی وزیر علوم با بیان اینکه "فرار مغزها" عنوانی خالی از علم و منطق است، ادعا کرد:"چرخش مغزها و چرخش علم داریم و باید هم داشته باشیم ... اما برخی می خواهند ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده اند، اینها برای کسب علم به خارج می روند تا درس بخواند و بازگردند. آیا این فرار مغز است؟"


به گزارش مهر، محمود ملاباشی روز سه شنبه ١١ آبان ماه ٨٩، در جمع خبرنگاران در وزارت علوم، با بیان اینکه "از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ١٢ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان بورسیه وزارت علوم از کشور خارج شده اند"، گفت: "از میان این تعداد حدود ۴۰۰ نفر یعنی کمتر از سه درصد به کشور بازنگشته اند. این فرار مغز محسوب نمی شود."


این مقام دولت دهم اظهار عقیده کرد: وقتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای داخل صندلی به اندازه متقاضیان ندارند طبیعی است فردی که می خواهد ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده است برای کسب علم به خارج می رود تا درسش را بخواند و بازگردد. آیا این فرار مغز است؟"


این مقام وزارت علوم، به خروج های غیرقانونی، پناهندگی و همچنین اقامت های خاص نخبگان و دانش آموختگان داخلی و همچنین دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اشاره ای نکرد.


معاون وزیر علوم با بیان اینکه آمریکا در چین ٢۴ هزار دانشجو دارد، اضافه کرد: آیا این ارزش است یا ضد ارزش. اگر ارتباطات تجاری، توریستی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سطحی بالا با یک کشوری داشته باشیم آیا این ارزش نیست. هر چه سطح ارتباطات بیشتر شود انسانها به یکدیگر نزدیک تر می شوند. "


معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه ارتباطات علمی نیز گل ارتباطات است، مدعی شد:" وجود یک دانشجوی ایرانی در خارج کشور یا به عنوان مثال وجود یک استاد ایرانی در دانشگاه انگلیس یک ارزش است. وجود ایرانی در کشورهای دیگر برای ارتباطات علمی نمونه چرخش مغزها است. در جامعه المصطفی نیز از کشورهای مختلف می آیند تا عرفان و ادبیات و اصول تشیع را از ما فرا بگیرند. ما نیز باید به دانشگاههای دیگر برویم."

وی با بیان اینکه بیش از ٩٠ کشور در ایران دانشجو دارند، گفت:" حدود ٨٠ هزار دانشجوی ایرانی در خارج کشور شاغل به تحصیل هستند. چهار میلیون دانشجوی ایرانی نیز در داخل کشور داریم."

معاون وزیر علوم وجود دانشجویان ایرانی در خارج کشور نماد نقل و انتقالات علمی دانست و سپس به طرح این پرسش که چه کسی برنده روابط بین الملل است، پرداخت و در پاسخ به آن گفت:" کسی که بتواند بیشترین ارتباط را برقرار کند و کمبودها را از خارج کشور تامین کند و زیادی خود را به خارج از کشور بفروشد."


گفتنی است هفته گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، با انتقاد از عملکرد وزارت علوم و دولت گفته بود "گاهی بدسلیقگی‌هایی صورت می‌گیرد و انگیزه تحصیل را در دانشجویان و دانشگاه‌ها پایین می‌آورد و شاهد این امر فرار مغزها از کشور است که آمار آن رو به‌فزونی است..."
نصیری خاطرنشان کرده بود "بر اساس آمار، کشور ایران مقام اول را در فرار مغزها داشته است و این زیبنده نیست و انتظار این است که جمهوری اسلامی نظامی باشد که نخبگان دنیا به سوی آن سرازیر شوند همانگونه که در سالیان دور اینگونه بوده و بسیاری از کشورهای شرق و غرب در مرکز علم و دانش آن دوران علم می‌آموختند این انتظار وجود دارد که در این راه گام برداریم نه اینکه شاهد فرار مغزها باشیم..."


اما وزیر علوم دولت دهم معتقد است "ما فرار مغزها نداریم... موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغزها را که مطرح می کنند، جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست..."


لازم به ذکر است سازمانهای جهانی، از جمله صندوق بین‌المللی پول در گزارش های سالانه خود - بویژه سال ۲۰۰۹ - اعلام کرده‌ بودند که "ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان و دانش آموختگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را داراست.

صندوق بین المللی پول، "بیکاری، سطح پائین درآمد اساتید و نخبگان، نارسائی های مالی و اداری، کمبود امکانات تخصصی-علمی و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی" را از جمله دلایل مهاجرت ایرانیان ذکر کرده بود.


به گزارش منابع خبری داخل کشور، بر پایۀ ارزیابی این صندوق، سالانه یکصدو پنجاه تا یکصد و هشتاد تن از نخبگان ایرانی به دلایل مختلف از ایران مهاجرت می نمایند. به گزارش سامانه خبری فردانیوز، و بر پایۀ آمار صندوق بین المللی پول، هم اکنون بیش از دویست و پنجاه هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از یکصدو هفتاد هزار ایرانی دیگر با تحصیلات عالیه، "فقط" در آمریکا زندگی می کنند و طبق آمار رسمی ادارۀ گذرنامه، در سال هشتاد و هفت خورشیدی روزانه پانزده کارشناس ارشد، و دو یا سه دارندۀ درجۀ دکترا و در مجموع پنج هزارو چهارصد و هفتادو پنج نفر لیسانسیه از کشور مهاجرت کرده اند.

این سایت نزدیک به جریان های اصولگرا حتی نوشته بود "بیش از هشتاد درصد از برگزیدگان المپیاد های علمی سال های اخیر جذب دانشگاه های خارجی و به ویژه آمریکا شده اند که اکثراً قصد بازگشت به ایران را ندارند."

خبرگزاری فرانسه نیز چندی پیش گزارش داده بود "اکنون بیش از چهار و نیم میلیارد دلار از سرمایه های ایران به صورت نیروی انسانی متخصص به آمریکا و شش میلیارد دلار دیگر به کشورهای اروپائی منتقل شده است. مجموع این سرمایه برابر با یک ششم کل بودجۀ کشور در سال گذشته و برابر با دویست میلیون بشکه نفت است."

وزیر بهداشت: استعفا نداده ام، دروغ است

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از توضیحات دستجردی قانع نشد
وزیر بهداشت: استعفا نداده ام، دروغ است

جرس: با وجود انتشار اخباری مبنی بر اینکه "وزیر بهداشت و درمان به دلیل فشارهای ناشی از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در کمیسیون بهداشت مجلس حضور یافته و استعفای خود را اعلام کرده است"، اما وزیر بهداشت خبر استعفای خود را مورد تکذیب قرار داد.


در پی اعتراضات فراگیر نسبت به تصمیم اخیر دولت در خصوص انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و احضار وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت مجلس، برخی منابع خبری از استعفای مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان دولت دهم خبر داده بودند.


به گزارش خبر آنلاین، مرضیه وحید دستجردی، روز سه شنبه ١١ آبان ماه، استعفای خود در کمیسیون بهداشت و درمان را تکذیب کرد و گفت:" این حرفها دروغ است و استعفا نداده ام ."


از توضیح وزیر بهداشت قانع نشدیم
براساس این گزارش، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز، بعد از احضار وزیر بهداشت و شنیدن توضیحات وی، خاطرنشان کردند که درباره دلایل انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران قانع نشده اند.


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب افزود: نمایندگان مجلس از توضیحاتی که مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در جلسه اضطراری این کمیسیون در ظهر امروز سه شنبه داده است، قانع نشده اند.


حسن تامینی لیچانی، با اشاره به اینکه مرضیه دستجردی اختیارات خود را در انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، قانونی دانسته، گفت:" در این جلسه وزیر بهداشت از صورتجلسه ای سخن گفت که در روز پنجشنبه گذشته از طرف شورای گسترش دانشگاه های کشور تنظیم شده و در آن انحلال چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور با ٢۶ بیمارستان و نزدیک به ١۴ هزار کارمند، مصوب شده است."


وی اضافه کرد:" اما اعضای کمیسیون بنا به استعلام حقوقی اداره امور حقوقی مجلس، این انحلال را در حیطه اختیارات وی محسوب نکردند به همین دلیل باید به دنبال راهکار دیگری باشند."


تشکیل کمیته ای برای پیگیری
وی درباره تصمیم نهایی درباره ادغام یا انحلال دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد:" قرار شد کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت بهداشت، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون اصل 90 مجلس، تشکیل شوند تا درباره اختیارات قانونی وزیر بهداشت در ادغام یا انحلال مجموعه های بزرگ درمانی و آموزشی تصمیم بگیرند."


گفتنی است، روز جمعه، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به محمدباقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران را منحل و واحدهای آموزشی آن را به دانشگاه تهران و واحدهای درمانی و بهداشتی آن را به دانشگاه شهید‌بهشتی سپرد. این نامه بدون هماهنگی با مجلس صادر و منتشر شده است.
انحلال ناگهانی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه ایران، نه تنها دانشجویان را شوکه کرد، بلکه با اعتراض نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مواجه شد.


در همین حال، کمیسیون بهداشت قصد تشکیل جلسه فوق‌العاده را در این باره داشت که با عدم حضور وزیر بهداشت به تاخیر افتاد و در نهایت به امروز موکول شد.


گفتنی است گروه زیادی از دانشجویان و استادان آن دانشگاه، در اعتراض به تصمیم ناگهانی و غیرکارشناسی دولت، در برابر درب آن دانشگاه و سپس مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمعات اعتراضی زده اند.


نامه مجید دری از زندان بهبهان: من دیگر تنها نیستم، مردم این شهر حس غربتم را شکستند


نامه مجید دری از زندان بهبهان: من دیگر تنها نیستم، مردم  این شهر حس غربتم را شکستند

جرس: مجید دری ، دانشجوی محروم از تحصیل چند روزی است که از زندان اوین به زندان بهبهان تبعید شده است. زندانی که از محل زندگی خانواده اش هزار کیلومتر فاصله دارد .


مجید پنج سال باقیمانده از حبس اش را به عنوان یک دانشجوی ستاره دار باید اینجا بگذراند .اما مجید از فاصله هزار کیلومتری نامه می نویسد و به مادر و پدرش و همه می گوید که تنها نیست. این که در میان استقبال گرم بهبهانی هایی که از دیدن یک زندانی حق طلب خوشحال شده اند و به دیدنش می آیند ،دیگر احساس تنهایی نمی کند . او کیلومترها را درنوردیده و فریاد می زند :« غریب نبودم و غریبه نبودند و از اینجا، از پشت دیوارهای ستبر زندان بهبهان به همه سلام می کنم و می گویم :من یک بهبهانی ام!مردم بهبهان!مرا بپذیرید.»


به گزارش کلمه، متن کامل نامه مجید دری به این شرح است:

چه کسی می خواهد

من و تو ما نشویم؟!

خانه اش ویران باد…

به نام آزادی که آن زمان که غریوش زدم از تحصیل محرومم کردند؛آن زمان که فریادش برآوردم در زندانم افکندند و آن زمان که به نامش خواندم،تبعیدم کردند .

به نام آزادی که چون زنّار می توانی هم سلکان و هم پیمانانت را بشناسی و به تاجی که به گمانشان از خارست و بر سرت نهاده اند،افتخار کنی که دلق مرقّع،به زِ ریش مرصّع!

به نام آزادی که هرگاه گلویی یک بار طعمش را چشید،حبس و تبعید و اعدام و زنجیر برایش بی اثر می شود.

سلام بر آزادی!سلام بر خونهای پاکی که به پایت ریختند و سرهای والایی که به راهت رفتند و عمرهایی که در آبیاری درختت سپری گشت.

چندی پیش یعنی صبح روز شنبه از اوین به زندان بهبهان آوردندم.حکمم محارب بود و در بی دادگاه قاضی پیرعباسی نامی که حتی اجازه دفاع به من و وکلایم را نداد محکوم شدم .

مصادیق حکم محاربه ام تن هر انسانی را می لرزاند!محارب شدم از آنرو که نخواستم ونتوانستم حیوانی زندگی کنم .اگر دفاع از حق تحصیل که حق مسلم و غیر قابل انکار هر فردی حرب است،من محاربم!اگر کمک به زندانیان سیاسی و تفقد و دلجویی از خانواده هایشان حرب است،من یک محاربم و اگر جمع آوری اسامی کشته شدگان و بازداشت شدگان و گرفتن وکیل برای کسانی که معلوم نیست توسط چه کسی،کجا و چرا دستگیر شده اند حرب است،من یک محاربم.باری!من یک محاربم و در هر زمان و هر مکان به محارب بودن خود می بالم و افتخار میکنم که این جنگ آیا شرف ندارد به صد صلح؟!

به گمان تان اگر کسی بشنود از خانواده زندانیان دلجویی کردم و به یک زندانی غریب کمک کرده ام و اسامی کشته شدگان و اسیرشدگان راجمع می کردم،بر من می شورند و تحقیرم میکنند؟آیا تصور می کنید با حبس و تبعید می توانید جلوی انسانیت بایستید؟!

آنانکه با تقلب و دروغ و انکار آمدند و با سرکوب و تهدید و ارعاب به گمان شان تثبیت شدند برای ادامه از چه کارها که استفاده نمی کنند !آنان که هر عمل انسانی را شیطانی و هر تفکر منتقد را محارب و هر اندیشه نوگرا را مخرب معرفی می کنند،چاره ای جز استفاده از این دست ابزارهای بی حد و حصر سرکوبگر ندارند.

باشد که طلوعی دیگر رخ بنماید و سیاهی را در سیاه چال تاریخ دفن کند وعاملان و آمرانش به سزای انسان ستیزیشان برسند و در این میان بدا به حال آنان که فردا باید پاسخگوی اعمال غیر انسانی شان در پیشگاه مردم باشند.کاش دست کم به شعارهایی که برای دیگران می دهند و به قانونی که از آن دم میزنند پای بند باشند و دست کم نسخه ای را رعایت کنند که برای دیگران می پیچند و قانونی میخوانندشان .

اکنون به زندانی منتقل شده ام که تفکیک جرائم در آن صورت نپذیرفته است.زندانی که از کمترین امکانات بهداشتی و فرهنگی محروم است.زندان بهبهان.زندانی در جنوب کشور.آنگاه که وارد شده بودم وهنوز گرد غربت را از تن نزدوده بودم،هیچ تصوری از ادامه نداشتم؛ادامه تحمل زندان،بدون تفکیک جرایم.در کنار زندانیانی که هیچ یک سیاسی نبودند با جرایمی مثل قتل و مواد و سرقت…تنها و غریب…

اما صدای گرم و آشنای بهبهانی ها چنان گرمایی داشت که خون منجمد شده در رگهایم را به جریان انداخت.آنگاه که در روز ملاقات پشت در زندان آمدند و خواستار ملاقات با من شدند و نگذاشتند فاصله هزار کیلومتری خانواده ام در نظرم جلوه کند،انگار به عیان دیدم زنّار را بر کمرهایشان و تاج خار را بر سرهایشان که می درخشید…

دیگر غریب نبودم و غریبه نبودند و حال از اینجا، از پشت این دیوارهای ستبر به یکایکشان عرض سلام و ادب و احترام می کنم و به پدر و مادرم می گویم:

پدر!مادر!اینجا من تنها نیستم.پدر،مادر،خواهر و برادران بهبهانی ام حس غریب غربتم را شکستند و می توانم فریاد کنم:من یک بهبهانی ام!مردم بهبهان!مرا بپذیرید .درود بر شرفتان!

به امید روزی که با زجر و تلاش،من و تو ما بشویم….

به امید آن روز….

خاکسارتان

مجید دری

آبانماه ۸۹/ زندان بهبهان

۱۳۸۹ آبان ۱۰, دوشنبه

صدور حکم پنج سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت مطبوعاتی برای یاسر معصومی


صدور حکم پنج سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت مطبوعاتی برای یاسر معصومی

جـــرس: یاسر معصومی مسئول فنی سایتهای برخی از نشریات اصلاح طلب، که اسفندماه گذشته دستگیر و به مدت بیش از دو ماه در زندان اوین در بازداشت به سر برد، هفته گذشته حکم دادگاه بدوی خود را دریافت کرد.


به گزارش منابع خبری جرس، قاضی صلواتی، رئیس شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران و چهره مشهور دادگاههای تلویزیونی سال گذشته، معصومی را بدون اعلام اتهامات مشخص، به حکم سنگین پنج سال حبس تعزیری به همراه محرومیت از عضویت در احزاب و کار در نشریات محکوم کرده است.


این منبع خبری خاطرنشان کرد "معصومی نسبت به حکم صادره معترض بوده و درخواست تجدیدنظر خود را ارائه داده است."


گفتنی است معصومی، سابقه فعالیت و عضویت احزاب سیاسی را نداشته است و فقط در بخش فنی برخی از نشریات مشغول به کار بوده است.


وی زمستان گذشته در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شده و بدون تفهیم اتهام، مدتها در زندان اوین نگهداری شده و آخر اردیبهشت ماه امسال با قرار وثیقه - تا زمان دادگاه - آزاد شده بود.


منابع خبری خاطرنشان کرده بودند وی که مسئول فنی سایت روزنامه شرق و چند روزنامه دیگر بوده، از سوی ستاد سایبری سپاه بازداشت شده است.


شایان ذکراست پدر یاسر معصومی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی اراک بوده؛ اما خود وی هیچ فعالیت سیاسی نداشته است.

آیین‌نامه رفتار و پوشش در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین شد


جرس: همزمان با انحلال دانشکده علوم پزشکی ایران و اعتراض دانشجویان با این انحلال ناگهانی، معاون فرهنگی وزیر بهداشت از تدوین آیین‌نامه رفتار حرفه‌ای در دو بخش رفتار و پوشش دانشگاهی و بیمارستانی خبر داد و گفت: بررسی و ارزیابی اجرایی شدن این آیین‌نامه بر عهده معاونت آموزشی قرار گرفته است.

به گزارش مهر، فرخناز ترکستانی با اعلام این خبر افزود: در جلسه یک هفته پیش شورای معاونان وزارت بهداشت مقرر شد شیوه نامه اجرایی آیین‌نامه رفتار حرفه‌ای دانشگاهی و بیمارستانی دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین شود و همچنین تاکید شد دانشگاه‌ها دراین زمینه تک‌بعدی عمل نکنند.

معاون فرهنگی وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را با سایر دانشگاه‌های دنیا مقایسه کنیم می‌بینیم که لازم است یک آیین‌نامه رفتار حرفه‌ای نیز داشته باشیم.

حق شناس: هزینه کار سیاسی و مطبوعاتی بالا رفته است


جرس: محمدجواد حق‌شناس اظهار کرد: دوستانی که در حوزه سیاست، مسائل اجتماعی و مباحث اداره جامعه مطالعه می‌کنند و مسوولند باید این موضوع را جدی بگیرند؛ وقتی در یک ارگانیسم سالم با یک درد روبرو می‌شویم باید برای درمان آن تلاش کرد و نه این‌که درد را کتمان کرد.

به گزارش ایسنا این عضو حزب اعتماد ملی با بیان این‌که "عرصه سیاست، تعطیل‌بردار نیست" افزود: تا زمانی که انسان در جامعه زندگی و تلاش می‌کند تا برای خود جامعه‌ای بهتر از دیروز داشته باشد و نگاه تکامل‌گرا داشته باشد این تلاش نیاز به عزم جمعی و ارتباط دقیق و منطقی دارد که آحاد جامعه باید با هم برای رسیدن به نقطه مطلوب برنامه‌ریزی و حرکت کنند.

وی با اشاره به این‌که "در جوامع امروزی مطبوعات و فعالیت سیاسی دو رکن اساسی سلامت اجتماع را شکل می‌دهند" تصریح کرد: جامعه امروز هم مستثنی نیست و یک بخش آن مربوط به حوزه فعالیت مطبوعاتی صحیح، سالم، پرنشاط و معطوف به حرکت در قاعده و چارچوب منافع ملی و دفاع از حقوق مردم است که نقطه بروز و ظهور آن عرصه مطبوعات است و بخش دیگر آن در حوزه فعالیت سیاسی است که ظهور آن فعالیت سیاسی در قالب احزاب و گروه‌هاست و این دو حوزه مکمل و لازم و ملزوم هم هستند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این‌که "فضای امروز ایران برای دو حوزه مطبوعات و فعالیت سیاسی بسیار سخت است" افزود: حرکت در این دو بخش ساده، بدون دردسر و کم‌هزینه نیست و به نظر می‌رسد فعال سیاسی و روزنامه‌نگار امروز باید معطوف به فضای موجود، با شناخت دقیق از تاریخ سیاسی کشور و همین‌طور شناخت دقیق از قواعد سیاسی حاکم بر روابط بین‌الملل در دنیای امروز و خارج از مرزهای ایران،‌ به خصوص منطقه حساس خاورمیانه و از طرف دیگر با توجه به شناخت دقیق از روحیات جامعه ایرانی بتواند راهکار مناسبی برای فعالیت سیاسی در این دو عرصه را پیش روی خود گذارد که هم هزینه زیادی را به جامعه مطبوعاتی و سیاسی تحمیل نکند و هم راه مناسبی برای برون‌رفت از فضای فعلی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب ما در ۳۰ سال گذشته هزینه زیادی برای راه‌اندازی تئوری مبتنی بر آرمان‌های امام که بر دو ستون اصلی اسلام و مردم استوار بود، پرداخته است و در حال حاضر باید فاصله با فضای مطلوب را پر کرد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به این‌که "فعالیت در عرصه سیاسی و مطبوعاتی بسیار سخت شده است"، تصریح کرد: فعالیت حزبی پرهزینه شده است و می‌توان گفت تناسبی میان هزینه‌ای که برای فعالیت حزبی پرداخت می‌شود و دستاوردی که فعال سیاسی انتظار دارد برای جامعه به دست آورد، برقرار نیست.

حق‌شناس اظهار کرد: قبل از هر چیز تمام کسانی که برای این انقلاب تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند و نسبت به آینده انقلاب و کشور حساس هستند، باید تلاش کنند که خط‌کشی‌های غیرقانونی زودتر از فضا زدوده شود و فعالیت‌های سیاسی در کشور با هزینه‌های کمتر محقق شود و جامعه‌ای که علاقمند به شرکت در سرنوشت خود در قالب قانونی و احزاب شناخته شده و در چارچوب قانون اساسی است بتواند فعالیت کند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: مطمئنا حزب اعتماد ملی هم علاقمند است در یک فضای غیرغبارآلود و روشن و به دور از هرگونه اتهام‌افکنی و فعالیتی که منجر به ایجاد مشکلاتی در سطح جامعه ‌شود، فعالیت کند و طی یک سال گذشته به علت فضای ایجاد شده تا حدودی نتوانسته است در قالب شناخته شده حرکت کند، اما عناصر و اعضای شورای آن فعال بوده‌ و سعی کرده‌اند به ایجاد فضای آرامش در کشور کمک کنند.

درخواست جمعی ازنمایندگان برای تجديدنظر در انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران


جرس: جمعي از نمايندگان مجلس طي نامه‌اي به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواستار تجديدنظر در تصميم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مبني بر انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران شدند.


به گزارش ايلنا، جمعي از نمايندگان مجلس طي نامه‌اي به وحيد دستجردي بر ضرورت تجديدنظر در تصميم غير كارشناسي و نادرست انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران تاكيد كردند و خواستار اجتناب از توزيع ماموريت و امكانات آن بين دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران و شهيد بهشتي شدند.


اين نمايندگان علت اصلي نادرست بودن انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران را ايجاد عوامل اجتماعي، علمي و خدماتي (بهداشتي ـ درماني) براي جامعه پزشكي و مردم اعلام كردند.


نمايندگان معترض طي این نامه‌، انحلال دانشگاهي با قدمت بيش از سه دهه فقط به بهانه خروج عده‌اي از كاركنان دولت از تهران را نادرست دانست.


عليرضا محجوب، حسين فدايي، حسين نجابت، مهدي كوچ‌ زاده، بيژن نوباوه وطن، زهره الهيان، فاطمه رهبر، پرويز سروري، سيدعليرضا مرندي، طيبه صفايي، علي‌اصغر زارعي، الياس نادران، اسماعيل كوثري، اسدالله بادامچيان، عليرضا زاكاني، علي مطهري، علي عباس‌پور تهران فرد، احمد توكلي از امضا‌ءكنندگان اين نامه بودند.

ناپدید شدن دو فعال فرهنگی بە دنبال تلاش جهت تهیە مستندی از زندگی فرزاد کمانگر


ناپدید شدن دو فعال فرهنگی بە دنبال تلاش جهت تهیە مستندی از زندگی فرزاد کمانگر

جـــرس: با گذشت حدود شش ماه از اعدام زندانی سیاسی، فرزاد کمانگر، دو فعال فرهنگی در شهر کامیاران به نامهای قاسم ویسی و فرهاد فلاحی، که قصد تهیه مستندی در مورد این معلم زندانی اعدامی داشتند، از یک هفتە پیش ناپدید شدەاند و از وضعیت آنان هیچ اطلاعی در دست نیست.


به گزارش سامانه خبری- تحلیلی رنسانس نیوز، قاسم ویسی بە همراه فرهاد فلاحی مدتی بود کە مشغول تهیە مستندی در مورد زندگی و فعالیتهای فرزاد کمانگر معلم اعدامی کرد در یکی از روستاههای کامیاران بودند.


قاسم ویسی علاوە بر فعالیت در حوزە ادبیات، در چند سال اخیر مشغول تهیە مستند و فیلم بودە و توانستە بود در این زمینە چند فیلم موفق بسازد.
فیلم کوتاە این فیلم ساز بە نام "نیم" کە بە موضوع تبعیض جنسی پرداختە است در یک جشنوارە فیلم در کردستان عراق شرکت کردە بود. این فیلم ساز علاوە بر کارگردانی فیلم دیگری بە نام "سواری بە سوی غروب" سناریو نویس فیلم کوتاە دیگری بە نام "گرداب" نیز میباشد کە خود نیز در آن بە ایفای نقش پرداختە است. این فیلم چندین بار در شبکەهای ماهوارەای کردستان عراق بە نمایش درآمدە است.


فرهاد فلاحی نیز دانشجوی رشتە سینما در دانشگاه کرج بودە و فیلمبرداری اکثر فیلمهای قاسم ویسی را بە عهدە داشتە است.


در این گزارش همچنین ضمن اشارە بە اینکە اخیرا این دو نفر برای تهیە فیلم مستند زندگی فرزاد کمانگر اقدام کردە بودند آمدە است: در دە روز اخیر آنان برای جمع آوری مستندات و دیدن اشخاص و شاگردان فرزاد بە یکی از روستاهای کامیاران مراجعە کردە بودند اما بە محض اطلاع از اینکە ماموران امنیتی بە قصد آنان پی بردەاند روستا را ترک کردە بودند. بە دنبال آن ماموران امنیتی بە قصد بازداشت این دو فعال فرهنگی در شهر کامیاران بە منزل آنها مراجعە میکنند اما آنان در منزل حضور نداشتەاند و از آن روز بە بعد کە حدود یک هفتە از آن می گذرد هیچ گونە اطلاعی از وضعیت و سرنوشت آنان در دست نیست.


هنوز مقامات قضایی و امنیتی، نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده اند؛ اما رنسانس نیوز به نقل از منابع خبری در شهر کامیاران نوشت "این دو نفر از دوستان صمیمی فرزاد کمانگر بودە و توانستە بودند در تهیە مستندی در مورد این معلم اعدامیِ کُرد با چند نفر نیز مصاحبە انجام دهند. "


این منبع همچنین افزود کە ماموران امنیتی بە دنبال یورش بە منزل شخصی این دو فعال فرهنگی مقداری از وسایل کار آنان را با خود بردەاند.


گفتنی است پیش تر و در مردادماه سال گذشته نیز، سما بهمني فعال حقوق بشر و اهل بندر عباس نیز بە دلیل تلاش برای تهیە مستندی از زندگی فرزاد کمانگر بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر سنندج بە سه سال حبس تعلیقی و ممنوعیت از "تردد در مناطق کردنشین" محکوم شدە بود.


فرزاد کمانگر، به همراه چهار زندانی دیگر بنامهای علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان، سحرگاه روز یکشنبه (۱۹ اردیبشهت) در زندان اوین اعدام شدند.


در پی اعدام آنها، موجی از اعتراض نسبت به این اقدام و روند قضایی و در دست بررسی بودن پرونده آنان در داخل و خارج از ایران به راه افتاد .

۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

نمایندگان از توضیحات دولت درباره هدفمندی یارانه‌ها در جلسه غیرعلنی قانع نشدند


جرس: نایب رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس گفت: در جلسه غیر علنی مجلس نمایندگان از توضیحات نمایندگان دولت درباره شیب تند اجرای هدفمندی یارانه ها که منجر به پیامدهای منفی در جامعه می شود، قانع نشدند و مقرر شد در جلسه دیگر دولت توضیحات بیشتری در این باره بدهد.

به گزارش مهر، محمد رضا تابش نایب رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، درباره جلسه غیر علنی صبح امروز یکشنبه نمایندگان با مسئولان دولت در طرح هدفمندی یارانه ها گفت: این جلسه با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت و بهروز مرادی مدیر عامل سازمان هدفمندی یارنه ها و همچنین محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار شد و نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و تعداد دیگری از نمایندگان حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه دغدغه و سئوالات نمایندگان درباره طرح هدفمندی یارانه ها مطرح شد که نمایندگان دولت به این دغدغه ها پاسخ دادند اما در برخی از مسائل پاسخ های دولت نمایندگان را راضی نکرد.

تابش همچنین اظهار داشت: یکی از دغدغه های نمایندگان اجرای صد در صدی قانون هدفمندی یارانه ها بود که بر اساس حرکت های دولت پیش بینی می شود دولت نتواند با منابعی که مجلس برای آن در نظر گرفته است این طرح را اجرا کند و تناسبی میان یارانه های نقدی و غیر نقدی که دولت در نظر گرفته با منابعی که مجلس تصویب کرده وجود ندارد.

وی تاکید کرد: پاسخ دولت در این باره این است که از تسهیلات سیستم بانکی برای تامین این منابع استفاده می کنیم و همچنین بخشی از جرائمی که در حوزه جریمه افراد دهک بالا مد نظر گرفته شده است نیز به تامین منابع کمک می کند.

نایب رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس افزود: نمایندگان دولت این اطمینان را دادند که منابع این طرح همان منابعی است که مجلس تصویب کرده است.

تابش همچنین بیان کرد: نمایندگان دولت از شیوه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و حجم یارانه های نقدی و غیر نقدی که دولت اعلام کرده است ابراز نگرانی کردند و گفتند این روند موجب می شود هدفمندی یارانه ها با شیب تند انجام شده و فشار به جامعه آید که نمایندگان دولت در این زمینه توضیحاتی دادند اما این توضیحات قانع کننده نبود و تصمیم گرفته شد جلسه دیگری برای توضیحات بیشتر در این باره برگزار شود.

وی پیش بینی کرد جلسه بعدی اواخر هفته جاری انجام شود و در این جلسه نمایندگان دولت توضیحاتی درباره اینکه چگونه می خواهند شیب هدفمندی یارانه ها را به گونه ای کنترل کنند که منجر به پیامدهای منفی نشود توضیح می دهند. همچنین در این جلسه به نمایندگان مجلس درباره بسته های قیمت گذاری نیز باید توضیحاتی داده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اینکه آیا زمان مشخصی برای آغاز هدفمندی یارانه ها در این جلسه اعلام شده است، افزود: در این جلسه زمان مشخصی اعلام نشده است اما قاعدتا 4 ماه انتهایی سال خواهد بود و با توجه به اینکه یارانه بنزین در آبان ماه اعمال شده است یارانه های واریز شده برای همان 2 ماه است.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس هم با دولت در زمینه اعلام نکردن زمان دقیق اجرای هدفمندی یارانه ها موافق است چرا که می خواهیم از تبعات ناشی از آن جلوگیری کنیم.

بازتاب منفی سوء استفاده دفتر رهبری از “آیه غدیر” در تشکرنامه سفر قم


بازتاب منفی سوء استفاده دفتر رهبری از “آیه غدیر” در تشکرنامه سفر قم

دفتر رهبر جمهوری اسلامی بیانیه مورخ 8 آبان 89 خود را با این آیه آغاز کرده است: "الیوم یئس الذین کفروا من دینکم" (سوره مائده، آیه 3) "الْیَوْمَ یَئس الَّذِینَ كَفَرُوا مِن دِینِكُمْ فَلا تخْشوْهُمْ وَ اخْشوْنِ الْیَوْمَ أَكْمَلْت لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتمَمْت عَلَیْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضِیت لَكُمُ الاسلَمَ دِیناً".معنی: امروز كافران از (زوال ) دین شما مایوس شدند، بنابراین از آنها نترسید و از (مخالفت) من بترسید، امروز دین شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تكمیل نمودم و اسلام را به عنوان دین (جاودان) شما پذیرفتم.

به عقیده شیعیان این آیه در روز 18 ذی الحجه سال 10 هجری در وصف واقعه مهم غدیر خم نازل شده است. آغاز شدن بیانیه تشکر دفتر رهبری در پایان سفر قم با این آیه حکایت از آن دارد، که این دفتر، آقای خامنه ای را در نقش پیامبر خدا (ص) یا امام علی (ع) و مردم قم را در نقش مسلمانان صدر اسلام و سفر قم را در حکم غدیر خم ارزیابی کرده است، لذا ناامیدی کفار را از زوال اسلام در آن روز در حکم ناامیدی منتقدان پرشمار نظام استبداد دینی به شمار آورده است و از این آیه استفاده کرده است.

در متن این نامه قرائن دیگری در تایید تطبیق فوق به چشم می خورد: "پیوند از هم ناگسستنی ملت و ولایت فقیه"، "توطئه های گوناگون دشمنان اسلام و ایران برای «جدایی مردم از انقلاب و جدایی دین از سیاست»". بعلاوه روزنامه دولتی وطن امروز 28 مهر 89 در صفحه اول با تیتر بسیار درشت "غدیرقم" در بالای عکس یک صفحه ای ولی امر مسلمین جهان منتشر کرد.

این سوء استفاده دفتر رهبری از اعتقادات مذهبی مردم و استفاده ابزاری از غدیر خم در سفر قم بازتاب بسیار منفی در محافل مذهبی قم داشته است. در دهه اول جمهوری اسلامی در واقعه مشابهی از تریبون علنی مجلس آیه ای در شأن رسول خدا (ص) بر بنیانگذار جمهوری اسلامی تطبیق شد، معظم له بلافاصله در محکوم کردن این تطبیقهای سخیف به مجلس نامه نوشت و برائت خود را از این سوء استفاده های جاهلانه از مقدسات دینی ابراز داشت. نامه نیز علنا منتشر شد.

نُقل محافل مذهبی قم مقایسه سیره امیرالمومنین امام علی (ع) با شیوه سلوک و زمامداری رهبر جمهوری اسلامی سید علی خامنه ای است.

برخی از شنیده های منابع جرس از این محافل به شرح زیر است:

امام علی (ع) هر گز به پیروانش اجازه نمی داد حتی با کسانی که با او به جنگ مسلحانه برخاسته اند، دشنام دهند. اما آقای خامنه ای مخالفانش را که جز انتقاد بدور از خشونت کاری نکرده اند، "میکرب سیاسی" می خواند.

امام علی (ع) مخالفانش را در جنگ جمل برادرانی خواند که به او ستم کرده اند، آقای خامنه ای مخالفانش را مزدور بیگانه خطاب می کند و مامورانش مخالفان را جاسوس، منافق، صهیونیست و بهائی معرفی می کنند.

امام علی (ع) مردم را در شهر انبار از استقبال همایونی و دویدن پشت سر مرکبش بشدت برحذر داشت. آقای خامنه ای برای اینگونه استقبالها کلی هزینه کرده و واعظان درباریش (همانند پناهیان) اینگونه استقبالهای شاهانه را توجیه شرعی کرده اند.

در زمان زمامداری امام علی (ع) هیچ منتقد و مخالفی به زندان نرفت، شکنجه نشد، حقوقش از بیت المال قطع نشد. در زمان آقای خامنه ای زندانها از منتقدان و مخالفان غیرمسلح پر شده است.

امام علی (ع) هرگز بیت المال را هزینه تبلیغ شخصی اش نکرد. آقای خامنه ای چند میلیارد تومان ناقابل را از کیسه بیت المال خرج تثبیت موقعیت شخصی اش کرد.

ممانعت ماموران امنیتی زندان اوین از ملاقات نسرین ستوده با خانواده اش


جرس: مسئولان زندان اوین بعد از ظهر امروز از ملاقات نسرین ستوده، وکیل دادگستری با خانواده اش جلوگیری کردند.

به گزارش مدرسه فمینیستی، ممانعت ماموران امنیتی در حالی صورت گرفت که نسرین ستوده در تماس تلفنی به همسرش، به وی اطلاع داده بود که ماموران گفته اند امروز او می تواند به همراه دو فرزندش برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کند.

بر اساس این گزارش، هنگام مراجعت همسر ستوده به زندان اوین برای ملاقات همسرش، ماموران امنیتی به رضا خندان گفتند که تنها دو فرزند خردسال نسرین ستوده می توانند به ملاقات مادرشان بروند و رضا خندان و بقیه خویشاوندان حق ملاقات ندارد.

به گفته رضا خندان فرزندانش کوچکتر از آنی بودند که بتوانند به تنهایی به همراه ماموران زندان به دیدار مادر بروند.

خندان درباره آخرین تماس این وکیل زندانی گفت: "هنگامی که نسرین ستوده با من تماس گرفت به او گفتم که پرونده اش به دادگاه فرستاده شده است، اما در کمال تعجب متوجه شدم که او اصلا در جریان نیست و نمی دانست که پرونده اش به این مراحل رسیده است."

لازم به یادآوری است که نسرین ستوده، 13 شهریورماه در پی احضار کتبی به دادسرای اوین بازداشت شد و از روز 3 مهرماه تا اول آبان ماه در اعتصاب غذا بود و از آن زمان تاکنون تنها خواهر نسرین ستوده یک بار حق ملاقات با وی را داشته است.

در اقدامی انقلابی شکست پروژه حصر و محدودیت کروبی و موسوی رقم خورد


تحول سبز: صبح امروز مهدی کروبی جهت دیدار با میرحسین موسوی به منزل وی رفت.

به گزارش خبرنگار سحام نیوز، نیروهای امنیتی و حفاظت منطقه پاستور با آگاهی از حضور مهدی کروبی در آنجا، از ورود ایشان به دستور مقامات امنیتی و حفاظتی جلوگیری به عمل آوردند و از ورود مهدی کروبی و نیروهای حفاظت ایشان جلوگیری بعمل آوردند.
در پی این اقدام ماموران امنیتی و حفاظتی و اطلاع میرحسین موسوی از ماجرا، وی در اقدامی انقلابی سوار بر ماشین شخصی خود شد و مهدی کروبی و فرزند ایشان را شخصا به داخل مجموعه می برد.
این اقدام میرحسین موسوی باعث بهت و حیرت ماموران امنیتی شد که در کمال ناباوری شاهد نقش بر آب شدن تمامی تمهیدات و اقدامات و برنامه ریزی های خود بودند.
شرح کامل این دیدار به زودی اعلام خواهد شد.

گزارش تصویری جشن میلاد شهید علی موسوی

تحول سبز


قاضی مقیسه با آزادی مشروط احسان عبده مخالفت کرد

قاضی مقیسه با آزادی مشروط احسان عبده مخالفت کرد

جرس: دادگاه احسان عبده تبریزی ، دانشجوی دربند، هشتم آبان ماه سال جاری به ریاست قاضی مقیسه در دادگاه انقلاب برگزار شد .


به گزارش کلمه، وی که یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات محسوب می شود ده ماه قبل و هنگام بازگشت از انگلستان ، کشور محل تحصیلش ، در فرودگاه بین المللی امام بازداشت و روانه زندان اوین شد .

وی اکنون ده ماه تمام است که بلاتکلیف در زندان اوین به سر می برد و دیروز نیز قاضی پرونده با آزادی با وثیقه وی مخالفت کرد.

احسان عبده تبریزی پس از دستگیری حدود ۵۰ روز را در سلول انفرادی گذراند و دوبار نیز در اعتراض به بلاتکلیف بودنش دست به اعتصاب غذا زد .او چهار ماه پیش در پی آخرین اعتصاب غذایش از بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به بند ۳۵۰ زندان اوین انتقال یافت .

احسان عبده تبریزی دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه دورهام انگلستان است . مسولان این دانشگاه نیز چندی قبل در نامه ای به رهبری خواستار آن شدند که هرچه زودتر وضعیت وی را مشخص کنند چرا که تحصیل او ناتمام مانده است .

حسین عبده تبریزی، پدر احسان یکی از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد و دبیر اسبق بورس تهران بوده است. وی بارها با نقدهای جامع اقتصادی در روزنامه سرمایه واکنش های دولتیان را برانگیخته بود. او از جمله ۷۰ اقتصاد دانی بود که در نامه هایی سرگشاده رفتار و عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشیده بودند.

خانواده احسان که امیدوار بودند با برگزاری دادگاه فرزندشان و تبدیل قرار بازداشت به وثیقه، شرایط آزادی پسرشان فراهم شود اکنون از عدم تبدیل قرار متعجب شده اند و از مسولان می خواهند که فکری به حال فرزندشان بکنند .او حتی در مدت ده ماه از بازداشتش از حق مرخصی نیز بی بهره بوده است .

انحلال دانشگاه پزشکی ایران

iran u.n_17017.jpg

انحلال دانشگاه پزشکی ایران ایراد دارد
جرس: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جلسه فوق العاده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و تاکید کرد که این انحلال ایراد دارد. یکی دیگر از اعضای این کمیسیون گفته است که دولت بی‌خبر از مجلس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران را منحل کرده است.

به گزارش مهر، محمدرضا رضایی کوچی افزود: روز یکشنبه جلسه فوق العاده ای با حضور مسئولان وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و نمایندگان از وزارت بهداشت خواسته اند که دلایل خود را برای این انحلال اعلام کنند.

وی اضافه کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران ایراد دارد و ما در انتظار ارائه دلایل وزارت بهداشت برای این کار هستیم.

رضایی کوچی یادآور شد: می خواهیم دلایل وزارت بهداشت را برای این انحلال بشنویم و به همین منظور روز یکشنبه جلسه ویژه ای به این منظور تشکیل می شود. به ما اعلام شده است که معاونت آموزشی از سوی وزارت بهداشت در این جلسه حاضر می شود.

مرندی: دولت بی‌خبر از مجلس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران را منحل کرده است



با وجودی که مجلس در صحن علنی، مشغول بررسی قانون برنامه پنجم توسعه است، انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، باعث شده کمیسیون بهداشت جلسه اضطراری تشکیل دهد.

به گزارش خبرآنلاین یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت گفت: هیچ کس در مجلس و کمیسیون بهداشت از ماجرای این انحلال خبر نداشت. ما از روزنامه‌ها مطلع شدیم و این تصمیم ناگهانی، توهین به مجلس است، چون مجلس، یک نهاد تشریفاتی نیست و باید با آن مشورت شود.

علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت همچنین با اشاره به اینکه طبق درخواست رئیس کمیسیون بهداشت، این کمیسیون با وجود جلسه علنی، صبح و بعدازظهر امروز در زمان استراحت میان روز، جلسه اضطراری خواهد داشت، گفت: همکاران غیرپزشک در مجلس، اعضای هیأت علمی و داتنشجویان به ما تلفن می‌زنند و از چند و چون کار می‌پرسند، در حالی که ما شرمنده‌ایم. هیچ‌کدام از دکتر صدر در هیأت‌رئیسه تا دکتر شهریاری در کمیسیون بهداشت از این واقعه مطلع نبودیم و نمی‌دانیم چه شده که این تصمیم ناگهانی را در وزارت بهداشت گرفته‌اند.

گفته می‌شود تصمیم انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، با وجود 36 سال سابقه کاری و نزدیک به 14 هزار پزشک و کارمند، از تصمیمات وزیر بهداشت و درمان بوده که با توجه به دستور لطف‌اله فروزنده، معاون رئیس‌جمهوری، گرفته شده است.

تصمیمی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و هیأت علمی این دانشگاه نیز تا ساعت‌ها پس از انتشار در سایت اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از آن مطلع نبودند.

روز جمعه، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به محمدباقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دانشگاه علوم‌پزشکی ایران را منحل و واحدهای آموزشی آن را به دانشگاه تهران و واحدهای درمانی و بهداشتی آن را به دانشگاه شهید‌بهشتی سپرد. این نامه بدون هماهنگی با پرسنل و هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران صادر و منتشر شده است.

سردار جزايري: تعدادي از سفارتخانه‌ها نقش قبلي جاسوس‌خانه آمريكا را بازي می كنند

جرس: معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح مدعی است که تعدادي از سفارتخانه‌هاي خارجي در تهران تحركات "ضد انقلابي و ضد نظام" دارند و تلاش دارند نقش جاسوس‌خانه آمريكا را بازي كنند.


به گزارش ايلنا،‌ سردار مسعود جزايري در سخناني پيرامون رويداد اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال 58 اظهار داشت: با افشاي اسناد به دست آمده از محل به اصطلاح سفارت آمريكا در ايران، مشخص شد كه اين مكان، پايگاه اصلي جاسوسي منطقه خاورميانه و حتي كشورهاي پيراموني مثل اتحاد جماهير شوروي سابق بوده و آمريكايي‌ها از اين طريق تحركات ساير كشورها را رصد مي‌كرده‌اند و لذا با فروپاشي اين مركز صدمه جدي به اقدامات جاسوسي آمريكا در منطقه وارد آمد و به اين لحاظ مجموعه كشورهاي منطقه و روسيه مديون جمهوري اسلامي ايران هستند.


وي ادامه داد: در اثر حادثه 13 آبان 58 و وارد شدن اين ضربه جدي به پيكره‌ ديپلماسي دروغين ايالات متحده آمريكا، همچنين تعدادي از وابستگان و رابطين ايراني مرتبط با سفارتخانه آمريكا در تهران شناسايي شدند كه البته انتظار آن بود كه با آن‌ها برخوردهاي بسيار جدي صورت مي‌گرفت تا بدين وسيله روحيه خودفروشي و نوكر صفتي كه متاسفانه در ميان عده‌اي هر چند قليل وجود دارد، فرو نشيند.


معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: امروز هم ما شاهد برخي رفت‌و شدها و تحركات تعدادي از سفارتخانه‌هاي خارجي در تهران هستيم و مردم انتظار دارند دستگاه‌هاي ذيربط مراقبت بيشتري نسبت به اين تحركات ضد انقلابي و ضد نظام داشته باشند، بخصوص تعدادي از سفارتخانه‌ها تلاش مي‌كنند نقش قبلي سفارت آمريكا در تهران يا بهتر بگوييم جاسوس‌خانه آمريكا را بازي كنند. نهادهاي مربوطه بايد نگراني مردم را با برخوردهاي مناسب با عوامل وابسته برطرف كنند.


وي در قسمت ديگري از سخنانش اظهار عقیده کرد: روز 13 آبان بايد به يك روز جهاني مرگ بر آمريكا مبدل شود و در حال حاضر اين پتانسيل در بسياري از كشورها وجود دارد و چنانچه متوليان امر برنامه‌ريزي لازم را به عمل آورند، به طور قطع اين روز به يك روز بين‌المللي استكبار ستيزي و روز " ضد جاسوسي" و روز " ضد دخالت بيگانه" مبدل خواهد شد.


رييس ستاد تبليغات دفاعي كشور افزود: رسانه‌ها و NGOها نقش مهمي در بين‌المللي كردن اين روز دارند و بايد 13 آبان امسال را مبداء اين حركت جهاني قرار دهند و بار ديگر فرياد مرگ بر آمريكا و مرگ بر رژيم‌هاي سلطه در اقصي نقاط جهان شنيده شود.