در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

روزنامه !

رئیس کل بانک مرکزی: با توجه به تحریم ها و امکان بلوکه شدن حسابها، پولها را به داخل منتقل کرده ایم


جـــرس: رئیس كل بانك مركزی از "ذخیره سازی ٩۰۰ میلیون تن كالای اساسی در كشور برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها" خبرداد و بدون ذکر جزئیاتی خاطرنشان کرد "با كوچكترین تهاجم، این میزان كالای اساسی ذخیره شده به عنوان پشتوانه قوی توزیع می شود. "


این مقام ارشد بانکی اظهار داشت "با توجه به تحریمها و احتمال بلوكه شدن سپرده های ارزی ایران در برخی از كشورها، سپرده هایمان را به داخل كشور منتقل کرده ایم که این كار منجر به تامین ٧۵ میلیارد دلار از پروژه های داخلی گردید.


رئیس كل بانك مركزی همچنین ذخیره ارزی ایران را (از قول نهادهای خارجی) صد میلیارد دلار اعلام کرد، که همزمان محمود احمدی نژاد این موجودی را "خیلی بیشتر" دانست.

به گزارش فارس، محمود بهمنی روز شنبه هشتم آبان ماه، در گردهمایی سراسری "نقش نظام بانكی در مسیر توسعه و تحول كشور"، به تشریح عملكرد و برنامه‌های شبكه بانكی در طول دولت‌های نهم و دهم پرداخت و اظهار داشت: سیستم بانكی با حدود ١٨ هزار واحد بانكی به غیر از صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌ها و موسسات مالی و اعتباری ١٩۰ هزار پرسنل دارد و درصورتی كه واحدهای مذكور نیز جزء آمار تلقی شود حدود یك میلیون نفر تحت پوشش شبكه بانكی قرار می‌گیرند.


سیر تحول منابع شكبه بانكی از سال ٨۴ تا امروز
وی در ادامه اظهارات خود در خصوص منابع شبكه بانكی، افزود: در سال ٨۴ منابع شبكه بانكی ٩٨۴ هزار و ۶٩۶ میلیارد ریال بود كه در پایان شهریور ماه سال جاری این رقم با رشد ٢.5 برابری به ٢ هزار و ۴۴٩.7 هزار میلیارد ریال رسیده است.

به ادعای رئیس كل بانك مركزی‏، حجم منابع شبكه بانكی در طول ۶ ماهه نخست سال جاری با ١٣ درصد رشد همراه بوده و در این مدت ٢٨١ هزار میلیارد ریال به منابع بانك‌ها اضافه شده است.


اگر تورم بالا بود، هدفمندی یارانه ها آثار منفی داشت؛ اما اکنون خیر
رئیس كل بانك مركزی با بیان اینکه درصورتی كه قانون هدفمندی یارانه‌ها با تورم ٢٩.5 درصدی به اجرا درمی‌آمد به طور حتم آثار منفی زیادی به دنبال داشت، مدعی شد "حال كه نرخ تورم كاهش یافته است هیچ نگرانی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نخواهیم داشت. "

این سخنان در حالیست که میزان نرخ تورم در کشور، همانند نرخ بیکاری، از سوی منابع رسمی دقیقا اعلام نمی شود.


تا ده سال آینده نیازی به واردات طلا نداریم
بهمنی در ادامه اظهارات خود به مدیرت نرخ ارز در كشور طی سال‌های اخیر اشاره كرد و گفت: سال گذشته نرخ ارز به درستی در كشور مدیریت شد، در كشورهایی مانند چین و هند ١.7 درصد ذخایر به طلا اختصاص دارد‏ این در حالی است كه در ایران این رقم بیش از ١۵ درصد است.
رئیس كل بانك مركزی افزود: در حالیكه قیمت اونس طلای جهانی به صورت میانگین ۶۵۶ دلار بود چند صد تن طلا وارد كشور كردیم كه امروز قیمت هر اونس طلای جهانی به ١٢٣۰ دلار افزایش یافته است‏، بنابراین در شرایط فعلی حاكم چند میلیارد دلار به ارزش افزوده ذخایر كشور افزوده شده است.


وی با بیان اینكه با مدیریت صحیح و تغییر به موقع سبد ارزی چند میلیارد دلار به ارزش افزوده ذخایر ارزی كشور افزوده شده است، تصریح كرد: اگر برای هر سال به سی تن طلا نیاز باشد، ایران برای ده سال آینده دارای ذخیره طلا است، بنابراین حبابی بودن قیمت سكه حتی اگر به مدت ده سال دیگر هم طلا وارد كشور نشود، اتفاق نخواهد افتاد.


پول ها را به داخل انتقال داده ایم
بهمنی یكی دیگر از اقدامات صورت گرفته با توجه به بحث تحریمها و احتمال بلوكه شدن سپرده های ارزی ایران در برخی از كشورها را انتقال این سپرده ها به داخل كشور اعلام كرد و گفت: این كار منجر شده كه ٧۵ میلیارد دلار از پروژه های داخلی تامین مالی شود.


این مقام ارشد بانکی، با اشاره به نقش شبكه بانكی كشور در هدفمند كردن یارانه ها عنوان كرد: برای پشتیبانی از هدفمندی یارانه ها قراردادهایی در بخشهای خرید و ذخیره سازی، زیرساختها، خرید كالاهای اساسی، حمایت از نانوایی های صنعتی وغیره منعقد كرده ایم.


ذخیره سازی ٩۰۰ میلیون تن كالای اساسی در كشور
وی از ذخیره سازی ٩۰۰ میلیون تن كالای اساسی در كشور خبرداد و گفت: با كوچكترین تهاجم، این میزان كالای اساسی ذخیره شده به عنوان پشتوانه قوی توزیع می شود.

رئیس كل بانك مركزی منظور خود از "کوچکترین تهاجم" را تصریح نکرد.


چند روز پیش در آستانه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و همزمان با ادعای "عادی بودن شرایط" و حتی "بهبود قریب الوقوع وضعیت مردم" توسط مقامات دولت، یکی از مقامات ارشد وزارت بازرگانی، افزایش قیمت کالاهای اساسی کشور را مورد تایید قرار داده و خاطرنشان کرده بود "وزارت بازرگانی ۲۲ قلم کالای ضروری و اساسی مردم را ذخیره‌سازی کرده است."


گفته اند موجودی حساب ذخیره ارزی ما صد میلیارد دلار است
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خود، با بیان اینكه بانك جهانی و صندوق بین المللی پول موجودی حساب ذخیره ارزی ایران را صد میلیارد دلار اعلام كرده، بدون شرح توضیحی در مورد این موجودی گفت "با توجه به این امر، ایران با چنین ذخایر ارزی و طلا و اینكه هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا بر اساس GDP (تولید ناخالص داخلی) است عرض اندام می كند.


برخلاف اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، میزان نرخ رشد تولید ناخالص و مقایسه آن با کشورهای دیگر، نشاندهنده قدرت اقتصادی نبوده و کارآمد نمی باشد، بعنوان مثال نمی توان درآمد صد میلیون دلاری ایران و آذربایجان را در یک رده قرار داد. زیرا جمعیت دو کشور تفاوت دارد و باید از درون "تولید ناخالص"، "درآمد سرانه" را که واقعی و منتج خواهد بود، استخراج شود. یعنی میزان درآمد سرانه به ازای هر نفر که معیار مناسب تری از gdp و gnp است، و آنچه بهمنی و مقامات دولت به آن اشاره ای نمی کنند، "درآمد سرانه" یعنی درآمد متاثر از شاخصی به نام جمعیت می باشد.


رئیس کل بانک مرکزی همچنین مدعی شد در صندوق بین المللی پول مطرح كرده ام كه چگونه ما را می خواهید، منزوی كنید؟ ‌ایران از عمده ترین صادركنندگان نفت دنیا و دارای ذخایر عظیم گاز است و قدرت اقتصادی قوی دارد.


بهمنی مجددا خاطرنشان کرد نهادهای پولی جهان موجودی حساب ذخیره ارزی ایران را صد میلیارد دلار اعلام كرده اند.

همزمان با اظهارات فوق، رئیس دولت نیز خاطرنشان کرد "ذخیره ارزی ایران را صد میلیارد دلار عنوان كردند كه البته قطعاً بیش از این مقدار است."


محمود احمدی‌نژاد در همین مراسم (همایش بزرگ نظام بانكی در مسیر توسعه و تحول)، كه با حضور مدیران عامل و مدیران ارشد بانك‌های كشور در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار شد، گفت : "دیگران ذخیره ارزی ما را صد میلیارد دلار عنوان كردند كه البته قطعاً بیش از این مقدار است و چقدر خوب است این ظرفیت از طریق بانك‌های كشور فعال شود."


چندی پیش رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، میزان ذخیره ارزی دولت را ۸۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود .


هنوز مشخص نیست ادعای رئیس دولت در مورد "خیلی بودن میزان ذخیره ارزی"، در حالیکه در آستانه فاز عملی طرح هدفمندی یارانه ها قرار داریم، چقدر از صحت برخوردار است.


شایان ذکر است هیچ کدام از مقامات اقتصادی و سیاسی کشور، ظرف چند سال گذشته از میزان ذخایر ارزی کشور سخن نگفته اند. سخنگوی اقتصادی دولت از اعلام رقم ذخیره ارزی طفره رفته و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به سکوت دولت در باره موجودی حساب ذخیره ارزی گفته است که رقم آن را اعلام نمی کند چون "اگر خارجی ها بدانند ذخیره ارزی مان چقدر است مطابق آن برای ما نقشه می ریزند."

احمد منتظری طی تماس با خانواده نسرین ستوده، از آنها دلجویی کرد

احمد منتظری طی تماس با خانواده نسرین ستوده، از آنها دلجویی کرد

جـــرس: بنا به گزارش منابع خبری جرس، احمد منتظری طی تماس با همسر نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانی، آخرین وضعیت این فعال حقوق بشری را پیگیری کرده و از خانواده وی دلجویی بعمل آورد.


بنا به این گزارش، فرزند ارشد مرحوم آیت الله العظمی منتظری، در تماس تلفنی خود با رضا خندان، آخرین وضعیت پرونده و اوضاعِ آن فعال مدنی بازداشتی که اخیرا اعتصاب غذای طولانی مدت خود را شکسته، جویا گردید.


گفتنی است بعد از گذشت یک ماه بی خبری از ستوده، روز سه شنبه هفته گذشته (چهارم آبان ماه)، خواهر این فعال حقوق بشری وی را در زندان اوین ملاقات کرد و از شکستن اعتصاب غذای او خبرداد.


به گفته همسر ستوده، در پی تماس تلفنی از دادسرای اوین، خواهر نسرین به زندان اوین مراجعه کرد و توانست حدود نیم ساعت با وی ملاقات داشته باشد.


گیتی ستوده پس از دیدار با خواهرش گفته بود "حال عمومی و وضعیت روحی نسرین خوب بود، هر چند به خاطر اعتصاب غذا، لاغر شده بود."


گفتنی است همسر نسرین ستوده (رضا خندان) هنوز پس از گذشت بیش از یک ماه و نیم از بازداشت وی، نتوانسته با او ملاقات کند و نزدیک به یک ماه است که نسرین ستوده با خانواده و فرزندانش نتوانسته تماس تلفنی داشته باشد.


این فعال حقوق بشری، از روز ١٣ شهریورماه سال جاری بازداشت و به سلول انفرادی در زندان اوین منتقل شده است.
ستوده از سوم مهرماه تا اول آبان ماه، در اعتصاب غذا بود و طی این مدت، فعالان حقوق بشری، زندانیان سیاسی، کنشگران سیاسی و مدنی، خواستار شکستن اعتصاب غذا و آزادی او شده بودند .

کروبی: با این بگیر و ببندها نمی توانید جلوی حرکت مردم را بگیرید


جرس: مهدی کروبی با تاکید بر اینکه جنبش مردمی ایران زنده است، افزود: آنها مدعی هستند که جنبش را مهار کرده اند. اگر اینچنین است، پس چرا هر روز از فتنه سخن می گویید؟ اگر فتنه مرده است! پس چرا پشت سر مرده صحبت می کنید؟! و از کوچکترین حرکت ها بیم دارید و نگرانید؟! اگر فتنه مرده است، پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟!

وی افزود: حرکت قانونی و حق طلبانه مردم ادامه دارد، شماها هم با این بگیر و ببندها و انواع و اقسام تبلیغات علیه حرکت اصلاحی مردم، نمی توانید جلوی این حرکت را بگیرید و حرکت اصلاحی مردم تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت.

به گزارش تغییر، بعد از ظهر روز پنج شنبه ششم آبان ماه، مهدی کروبی به دیدار خانواده های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی رفت. در این دیدار صمیمی کروبی ضمن دلجویی از خانواده های ایشان، آنها را به ایستادگی و صبوری بیشتری فرا خواند و افزود: وضع بسیار بد و نگران کننده ای است. عملکرد نهادهای امنیتی و قضایی هیچ گونه توجیه قانونی ندارد. متاسفانه قضات کاره ای نیستند و این بازجویان امنیتی هستند که حرف اول و آخر را می زنند.

انتخابات آزادانه نیست

دبیرکل حزب اعتماد ملی ضمن تاکید بر اینکه انتخابات باید عادلانه و آزادانه برگزار شود، گفت: ببینید، اینها رفتند به دنبال اینکه انتخابات را صوری برگزار کنند، یعنی به این نتیجه رسیدند که برای حفظ قدرت و یکدست کردن حاکمیت با حفظ ظواهر دموکراتیک، انتخابات را آنگونه که خود می پسندند، برگزار کنند و در این فرایند، افراد خاصی از صندوق ها بیرون بیایند. این مساله به تدریج ادامه پیدا کرد تا اینکه در انتخابات دهم ریاست جمهوری که اوج بی احترامی به آرای مردم صورت گرفت، مردم واکنش جدی نشان دادند.

وی خاطرنشان کرد: این واکنش برای آنها اصلا قابل انتظار نبود، فلذا دست به سرکوب مردم زدند. طبیعی است همانطور که عمق نارضایتی مردم تشدید شده، آنها نیز که انتظار چنین واکنشی را از مردم نداشتند، برای حفظ موقعیت خود، فشارها را بیشتر می کنند.

جنبش زنده است و حرکت اصلاحی مردم ادامه خواهد داشت

رئیس مجالس سوم و ششم شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه جنبش مردمی ایران زنده است، افزود: آنها مدعی هستند که جنبش را مهار کرده اند. اگر اینچنین است، پس چرا هر روز از فتنه سخن می گویید؟ اگر فتنه مرده است! پس چرا پشت سر مرده صحبت می کنید؟! و از کوچکترین حرکت ها بیم دارید و نگرانید؟! اگر فتنه مرده است، پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟!

وی تاکید کرد: حرکت قانونی و حق طلبانه مردم ادامه دارد، شماها هم با این بگیر و ببندها و انواع و اقسام تبلیغات علیه حرکت اصلاحی مردم، نمی توانید جلوی این حرکت را بگیرید و حرکت اصلاحی مردم تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت.

برخورد با اعضای وحدت و سازمان ادوار، برخورد با بنده و جریان حامی بنده است

مهدی کروبی با تقدیر و قدردانی از ایستادگی جامعه ی دانشگاهی و اقشار روشنفکری ایران، افزود: بیشترین فشارها بر این اقشار است، چرا که آنها به واقع موتورهای حرکت اصلاحی در کشور هستند. برخورد با اعضای دفتر تحکیم وحدت و سازمان ادوار تحکیم در وهله اول برخورد با من و جریان حامی بنده است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی اضافه کرد: از سویی می خواهند القا کنند که شماها در اقلیت هستید و پایگاهی در جامعه ندارید، و از سوی دیگر نیز با دستگیری و برخورد و صدور احکام سنگین، دانشگاه ها را تحت کنترل خود در بیاورند تا مبادا حرکتی معترضانه به وجود بیاید.

بی حرمتی از سوی بی هویت ها شکل می گیرد

صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی ضمن ابراز ناراحتی از بی حرمتی های انجام شده به مردم، گفت: در دهه ی اول انقلاب، تعصبات مذهبی که ناشی از وجود فشارهای رژیم ستم شاهی بود، موجب می شد که برخی خودسرانه برخوردهای سنگینی با بی حجابی می کردند. امام به محض مطلع شدن از این جریان، فوری دستور داد تا این افراد بازداشت و مجازات شوند و فرمان ۸ ماده ای امام در حفظ حریم خصوصی مردم صادر شد تا جلوی حرکتهای خودسرانه و متعصبانه گرفته شود.

اما به اعتقاد کروبی، متاسفانه امروز شاهدیم که تشکیلاتی برای برخورد با مردم شکل گرفته است. وی در این باره گفت: متاسفانه افرادی که از گذشته خبر ندارند و به سوابق انقلاب ناآگاهند و از خود هیچ گونه هویتی ندارند، سردمداران بی حرمتی به حریم خصوصی مردم شده اند. تعدادی از اراذل و اوباش که سابقه ی مشروب خوری و عربده کشی و زندانی شدن در همین رابطه را در کارنامه خود داشتند، در یورش به منزل شخصی بنده نقش اصلی را ایفا کردند، و از این قسم برخوردها بسیار است که همه وصف آنها را شنیده ایم.

ایستادگی کنید و صبور باشید

مهدی کروبی در پایان ضمن دلجویی از خانواده های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی، گفت: زمانی که من به زندان افتادم، حسین ما هم چند ماه بیشتر نداشت. بدانید که ما هم چنین شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم. ایستادگی کنید و صبور باشید. متاسفانه فعلا بنا را بر فشار و زور گذاشته اند، اما فشارها نتیجه نخواهد داشت و قطعا وضع به این صورت باقی نخواهد ماند. امیدوارم به زودی شاهد حل مشکلات و بازگشت زندانیان سیاسی به کانون خانواده هایشان باشیم.

گفتنی است در ابتدای این دیدار، خانواده های حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی ضمن خوش آمدگویی به مهدی کروبی، از ایستادگی و مقاومت وی در کنار مردم و در جهت دفاع و پیگیری حقوق زندانیان تقدیر و تشکر کردند.

آنها همچنین گزارشی کوتاه در مورد وضعیت پرونده این دو زندانی سیاسی ارائه دادند و شرایط خانوادگی خود را به دلیل زندانی شدن همسران خود، نامناسب توصیف کردند.

گفتنی است همسر حسن اسدی زیدآبادی به دلیل بیماری کلیوی در شرایط نامناسبی به سر می برد و همسر علی جمالی نیز به دلیل داشتن فرزند پنج ماهه در شرایط مناسبی قرار ندارد.

۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

الله کرم: اگر در مورد بدحجابی اقدامی نشود، شاهد حرکات آنارشیستی حزب الله خواهیم بود


الله کرم: اگر در مورد بدحجابی اقدامی نشود، شاهد حرکات آنارشیستی حزب الله خواهیم بود

جـــرس: حسین الله کرم، عضو شورای هماهنگی نیروهای حزب الله، تهدید کرد که "اگر امر به معروف و نهی از منکر از طرف مردم تعطیل شود و یا مسئولان ساز و کار لازم را برای ظهور و بروز آن به وجود نیاورند ما به زودی شاهد یک حرکت آنارشیستی ( هرج و مرج طلبی) مجدد از سوی جریان های حزب اللهی خواهیم بود."


به گزارش مهر، این عضو شورای هماهنگی نیروهای حزب الله، در خصوص اجرای طرح موسوم به "عفاف و حجاب" در جامعه، مدعی شد "ما با لایه های مختلفی از پدیده بدحجابی در داخل کشور روبرو هستیم که یکی از این لایه ها لایه ای است که از سوی دشمن خارجی در قالب گروه ها و مانکن ها فرهنگ مبتذل غربی را در جامعه ترویج می کنند که باید نیروهای اطلاعاتی و انتظامی با آنها برخورد شدید و قاطع کنند."


این عضو سابق انصار حزب‌الله با بیان اینکه لایه دوم بدحجابی در جامعه لایه ای است که تحت تاثیر فضای دیجیتالی دشمن قرار گرفته است و عمدتا سیاسی عمل می کند، اظهار عقیده کرد: "امروز ما با بدحجابی سیاسی روبرو هستیم که برای مقابله با این لایه هم نیازمند برخورد امنیتی و هم نیازمند آگاه سازی توده های مردم هستیم."


الله کرم اضافه کرد: "اما لایه عموم تری وجود دارد که آن توده مردم هستند که عمدتا اسلام را دوست دارند و حجاب اسلامی را رعایت می کنند اما متاسفانه با این وجود بخشی از این لایه سوم تحت تاثیر لایه اول ( مانکن نماها) و لایه دوم ( بدحجابان سیاسی) قرار گرفته اند."


این فعال سیاسی- اقتصادی خاطر نشان کرد: "برخی معتقدند با این دسته افراد باید به طور نرم افزاری برخورد کرد و به گسترش تولید فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه پرداخت تا بدحجابی جایگاه خود را از دست بدهد."


سردار الله کرم همچنین تهدید کرد: "اگر امر به معروف و نهی از منکر از طرف مردم تعطیل شود و یا مسئولان ساز و کار لازم را برای ظهور و بروز آن به وجود نیاورند ما به زودی شاهد یک حرکت آنارشیستی ( هرج و مرج طلبی) مجدد از سوی جریان های حزب اللهی خواهیم بود."


الله کرم با بیان اینکه البته ما جایگاه دولتی را برای خود دولت محفوظ می دانیم و معتقدیم که دولت باید عملکرد قانونی در همه زمینه ها به ویژه اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه داشته باشد، گفت: "اما همین قوانین اسلامی برای مردم جایگاهی قائل شده اند که این جایگاه با حضور در صحنه و امر به معروف و نهی از منکر صورت می گیرد اما فقط در چارچوب لسانی نه اجرایی."


وی ابراز امیدواری کرد که دولت و مسئولان ذیربط بتوانند فضا و جایگاهی را برای حضور مردم در صحنه ایجاد کنند و در عین حال تهدید کرد که در غیر این صورت مردم بیکار نخواهند نشست.


گفتنی است در راستای حملات لباس شخصی ها به بیوت و دفاتر مراجع، فعالان سیاسی و منتقدین دولت، اخیرا سازماندهی آنها توسط فرماندهان و مقامات نظامی و سیاسی شکل خاصی به خود گرفته است.


به گزارش منابع خبری جرس، اواسط هفته اخیر، گروهی از همین نیروهای لباس شخصی مستقر در دانشگاه اصفهان، سعی در اخلال در برنامه بزرگداشت امام موسی صدر در آن دانشگاه را داشتند، که خبرگزاری فارس (وابسته به نهادهای امنیتی – نظامی) آنها را "دانشجویان ولایتمدار" نامید.


حسین الله کرم، از فرماندهان سپاه پاسداران بود، که در دهه هفتاد، به همراه پروازی، سردار نقدی، سردار ذوالقدر، عبدالحسین محتشم و .. اقدام به تاسیس "انصار حزب الله" نمودند؛ که با آغاز به کار دولت اصلاحات، نیروهای انصار حزب الله با مانورهای خیابانی و حمله به جلسات سخنرانی، تجمعات دانشجویی- صنفی، دفاتر نشریات و جراید، مراسم ختم و بزرگداشت ها، به ایجاد رعب و وحشت، ضرب و شتم و همچنین دستگیری مردم و انتقال آنها به بازداشتگاههای ناشناس می کردند.

این گروه در ماجرای کوی دانشگاه در سال ٧٨ ، حمله به سینما قدس در سال ٧۴، محاصره فرودگاه خرم آباد در سال ٧٩ و بسیاری اقدامات تشنج آفرين ديگر، نقش آفرینی جدی كرده اند.


حسین الله کرم در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی یکی از فعال‌ترین چهره‌های حزب‌الله بود. مسئولین وزارت کشور اصلاحات از الله کرم و دار و دسته‌اش با عنوان "گروه فشار" و "لباس شخصی" یاد می‌کردند.


مهمترین رکن ملاقات با رهبری عکس یادگاری بود!


مراجعی که به دیدار رهبری نرفتند
جرس: از دوازده مرجعی که بیشترین تعداد مقلد را در میان ایرانیان دارند، تنها نیمی با آقای خامنه ای دیدار کردند، دیدارهائی که معادل موافقت با سیاستهای پیش گرفته نیست، والا تنها به عکس یادگاری و احوالپرسی اکتفا نمی شد. هشت مرجع تقلید به ملاقات رهبر جمهوری اسلامی نرفتند. در این میان عدم ملاقات آیت الله وحید خراسانی از یک سو و حضرات آیات موسوی اردبیلی، صانعی و بیات زنجانی از سوی دیگر از اهمیت زائدالوصفی برخوردار است.

دیدار پر هزینه مقام رهبری از شهر قم پس از ده روز به پایان رسید. دفتر رهبری هر شب عکس و نام علمائی که به محضر ایشان مشرف شده بودند را منتشر کرد. از فقیهان صاحب رساله که به ملاقات مقام رهبری نائل آمدند دوازده مرجع زیر قابل ذکرند:

حضرات آیات سید موسی شبیری زنجانی، شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، شیخ ناصر مکارم شیرازی، شیخ عبدالله جوادی آملی، شیخ جعفر سبحانی، شیخ حسین نوری همدانی، شیخ مسلم ملکوتی، سید محمد حسینی شاهرودی، سید محمد علی علوی گرگانی، شیخ عباس محفوظی، شیخ محمد ابراهیم جناتی، سید کاظم حسینی حائری.
برخی از این مراجع تنها برای بازدید دیدار غیرعلنی و خصوصی آقای خامنه ای، از ایشان با وی ملاقات کردند، که با تجمع عکاسان و خصوصی نبودن دیدار مواجه شدند، از قبیل ملاقات آقایان شبیری و صافی.
آگاهان مسائل حوزه، در تحلیل تعدادی از ملاقاتها از تعبیر "داد و ستد"استفاده کردند و گفتند: رهبری با بحران عمیق مشروعیت مواجه است، و برخی از این فقیهان طالب تسهیلات و امکانات. برخی برای ادای وام گذشته به ملاقات آمدند و گروهی نیز مشروعیت را نقد دادند، تا در آینده تسهیلات و امکانات را به نسیه دریافت کنند.
شش نفر اول حوزه درسی قابل اعتنائی دارند، از میانشان حوزه درسی آقای مکارم شلوغ ترین است.
در هیچ یک از این دیدارها جز احوالپرسی و تعارف سخنی رد و بدل نشد. مهمترین رکن این ملاقاتها عکس یادگاری بود و دیگر هیچ.
اخبار و گزارشها حاکیست که دفتر رهبری از تک تک مراجع دعوت کرد، مصرانه هم دعوت کرد، حتی برخی را تهدید کرد که بر شما آن خواهد رفت که بر منتظری و صانعی رفت. به هر حال از بیست مرجع صاحب رساله در قم ، نام هشت نفر از مراجع در فهرست ملاقات کنندگان با آقای خامنه ای دیده نمی شود. این هشت نفر به ترتیب تاریخ تولد عبارتند از:
آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی
آیت الله وحید خراسانی (متولد 1300 نیشابور) صاحب پررونق ترین درس خارج اصول حوزه علمیه قم است. معظم له شاگرد حضرات آیات سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی است. تعلیقات وی بر منهاج الصالحین استادش آیت الله خوئی در سه جلد منتشر شده است. ایشان 53 سال قبل تدریس خارج را در نجف آغاز کردند، بعد از 12 سال تدریس در نجف به ایران بازگشتند، یک سال در مشهد و از سال 1352 مستمرا در حوزه علمیه قم به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارند. در محضر ایشان روزانه بیش از سه هزار طلبه شرکت می کنند. شیخ صادق لاریجانی از شاگردان و داماد معظم له می باشد. آیت الله وحید از جمله فقهای سنتی و قائل به جدائی حوزه از سیاست است.
آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
آیت الله موسوی اردبیلی (متولد 1304 اردبیل) از شاگردان حضرات آیات بروجردی، داماد و علامه طباطبائی است. معظم له عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دورهٔ اول مجلس خبرگان رهبری، دادستان کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضویت در شورای عالی قضائی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی را در کارنامه خود دارد. پس از رحلت مرحوم آیت الله خمینی در 1368 به قم بازگشت و تدریس خارج فقه و اصول را از سر گرفت. از وی تا کنون آثار زیر منتشر شده است: فقه القضاء 2 جلد، فقه الحدود و التعزیرات 4 جلد، فقه الدیات، فقه القصاص، فقه الشرکة و التامین، فقه المضاربة، فقه الشهادات. نخستین دانشگاه علوم انسانی قم بنام دانشگاه مفید زیر نظر معظم له اداره می شود. معظم له از مراجع نزدیک به جنبش سبز محسوب می شود
آیت الله سید محمد صادق روحانی
آیت الله روحانی (متولد 1305 قم) از شاگردان حضرات آیات سید ابوالحسن اصفهانی، بروجردی و خوئی است. در سال 1330 تدریس خارج فقه و اصول را در قم آغاز کرده است. از جمله تالیفات وی کتاب فقه الصادق در 41 جلد، زبدة الاصول در 6 جلد و منهاج الفقاهة در 6 جلد است. ایشان از جمله مراجع سنتی محسوب می شوند.
آیت الله شیخ محمد صادقی تهرانی
آیت الله صادقی تهرانی (متولد 1305 تهران) شاگرد حضرات آیات بروجردی، شاه آبادی و علامه طباطبائی است. از آثار ایشان است: تفسیر الفرقان در 30 جلد، الفقه المقارن بین الکتاب و السنة در 8 جلد، تبصرة الفقهاء، اصول الاستنباط. ایشان از جمله مفسران قرآن کریم و فقیهان قرآنی محسوب می شوند و در جنبش اعتراضی ملت ایران از مواضع ملت جانبداری کردند.
آیت الله شیخ یوسف صانعی
آیت الله صانعی (متولد 1316 اصفهان) از شاگردان حضرات آیات خمینی، داماد و اراکی است. تدریس خارج فقه را از سال 1352 آغاز کرده است. عضویت در شورای نگهبان، عضویت در شورای عالی قضائی و دادستانی کل کشور را در پرونده خود دارد. قبل از رحلت استادش مرحوم آیت الله خمینی به قم بازگشت و تدریس را از سر گرفت. تا کنون سه جلد از آثارش در فقه استدلالی بنام فقه الثقلین در طلاق، قصاص و مواریث به عربی منتشر شده است. چاپ اول رساله توضیح المسائل ایشان در سال ۱۳۷۲ منتشر شد. پس از مواضع صریح ایشان در دفاع از جنبش سبز ملت ایران، در دی ۱۳۸۸ نهاد حکومتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عدم صلاحیت وی را برای تصدی مرجعیت اعلام کرد. بامداد روز ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ دفتر ایشان در قم با حمله ماموران لباس شخصی حکومت تخریب و غارت شد. آیت الله صانعی صاحب آرائی متفاوت با دیگر فقیهان در حوزه حقوق زنان است.
آیت الله شیخ محمد علی گرامی قمی
آیت الله گرامی قمی (متولد 1317 قم) از شاگردان مرحوم آیات خمینی، داماد و اراکی است. نزدیک سی سال است به تدریس خارج فقه اشتغال دارد. از آثار منتشر شده وی است: المعلقات در 4 جلد و منهاج الفلاح. ایشان در عداد فقیهان سنتی است.
آیت الله سید صادق حسینی شیرازی
آیت الله شیرازی (متولد 1320 کربلا) از شاگردان حضرات آیات سید مهدی حسینی شیرازی، سید محمد حسینی شیرازی و محمد هادی میلانی است. تدریس خارج را از 1359 در کویت آغاز کرد و اکنون سالهاست در قم به تدریس اشتغال دارد. از آثار اوست: بیان الفقه فی شرح العروة الوثقی، بیان الاصول فی شرح قاعدة لاضرر، شرح الشرایع. ایشان از فقیهان سنتی هستند.
آیت الله شیخ اسدالله بیات زنجانی
آیت الله بیات زنجانی (متولد 1320 زنجان) از شاگردان حضرات آیات خمینی و داماد است. ایشان نمایندگی سه دوره اول مجلس شورای اسلامی، عضویت در هیأت رئیسه مجلس و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی را در کارنامه خود دارد. از آثار اوست: دراسات فی علم الاصول (تا کنون 2 جلد) و رساله احکام و مناسک حج. ایشان چندین سال است به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارد. وی از فقیهان مدافع جنبش سبز است.
***
مراجعی که به ملاقات رهبر جمهوری اسلامی نرفتند، همگی دعوت شده بودند، هرچند از سلیقه واحد سیاسی برخوردار نیستند. برخی اصولا سیاسی نیستند (همانند آیت الله وحید خراسانی)، برخی مخالف سیاستهای جمهوری اسلامی در زمان رهبر فقید و فعلی هستند، برخی نیز از شاگردان و ارادتمندان رهبر فقید جمهوری اسلامی و منتقد سیاستهای ظالمانه اخیر بویژه دو ساله اخیر هستند، همانند حضرات آیات صانعی، موسوی اردبیلی، صادقی تهرانی و بیات زنجانی.
اگرچه تحت فشار بسیار شدید بر زعیم حوزه علمیه قم آیت الله وحید خراسانی، دو فرزند ایشان مجبور شدند، به ملاقات رهبری بروند، اما به ملاقات نرفتن آیت الله وحید، بسیار معنی دار است. معظم له بنا داشتند در این ده روز در مشهد باشند ، که با فشار نیروهای امنیتی مجبور به اقامت در قم شدند. گفته می شود که ایشان مشوق اصلی رئیس قوه قضائیه به نگارش نامه شهریور جاری به رهبری بوده اند.
در دی ماه گذشته آیت الله موسوی اردبیلی علیرغم کسالت جهت نصیحت به آقای خامنه ای در وقایع اخیر به ملاقات ایشان رفت. اما آقای خامنه ای در سفر ده روزه اش به قم به بازدید این مرجع تقلید که در بستر بیماری است نرفت، اگرچه فرزند آیت الله اردبیلی در حرم حضرت معصومه در زمره مستقبلین بود.
به هر حال 40 درصد مراجع صاحب رساله به ملاقات رهبر جمهوری اسلامی نرفتند. به زبان دقیق تر از دوازده مرجعی که بیشترین تعداد مقلد را در میان ایرانیان دارند، تنها نیمی با آقای خامنه ای دیدار کردند، دیدارهائی که معادل موافقت با سیاستهای پیش گرفته نیست، والا تنها به عکس یادگاری و احوالپرسی اکتفا نمی شد.
با نقشه راه رهبری اکثر مراجع حوزه علمیه قم "خواص بی بصیرت" هستند. بصیرت مورد نظر ایشان تنها در مراجع موافق و همراه سیاستهای رهبری یافت می شود.

۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

فیلم برهان یک، گزارش کاملی از حمله لباس شخصی ها به مسجد قبا وتیراندازی بطرف مسجد


حدیث سرو :برهان1، فیلم ساخته شده ای است از وقایع اتفاق افتاده در روز قدس توسط لباس شخصی ها و حمله به مسجد قبا. در این فیلم صحنه هایی از سنگ پرانی نیروهای لباس شخصی بطرف طلاب و اصحاب مسجد قبا مشاهده می گردد و تیراندازی نیروهای لباس شخصی را از بام مسجد شهدا به تصویر می کشد.

پیشنهاد می شود دانلود کرده و نسبت به تکثیر آن اقدام فرمایید

دانلود قسمت اول - حجم فایل 10.5 مگا بایت- فرمت wmv

دانلود قسمت دوم- حجم فایل 12.6 مگا بایت- فرمت wmv

دانلود قسمت سوم - حجم فایل 25.4 مگا بایت- فرمت wmv

دانلود قسمت چهارم - حجم فایل 26.1 مگا بایت- فرمت wmv

راهنمای دانلود : با کلیک سمت راست بر روی فایل گزینه ذخیره را انتخاب کنید.

علی شکوری راد آزاد شد


خبرگزاری هرانا - علی شکوری راد، نماینده مردم تهران در مجلس ششم و عضو جبهه مشارکت با قید وثیقه آزاد شد.

به گزارش جرس، بدنبال تودیع وثیقه علی شکوری راد امروز پنچ شنبه آزاد شد.

وی بیستم مهرماه بدنبال انتشار مطلبی در پاسخ به ادعاهای محسنی اژه ای احضار و بازداشت شده بود.

وی در نوشته خود تحت عنوان "افتضاح روی افتضاح؛ تناقض‌گویی و دروغ‌های جدید"، خاطرنشان کرده بود "آقای محسنی اژه ای کم کم نشان می دهد، بعد از قاضی مرتضوی که حقیقتاً یک پدیده تاریخی در دستگاه قضا بود، تمایل به پدیده شدن دارد با این تفاوت که قاضی مرتضوی، هم با هوش بود و هم مسائل را شخصی نمی کرد و به همین دلیل بموقع لیز می خورد و توانست ده سال بر کرسی دادستانی تکیه بزند اما آقای اژه ای بر حسب اشتهار این قابلیت ها را ندارد. لذا بعید است دوام چندانی بخصوص در سمت سخنگویی داشته باشد."

طی چند روز گذشته پزشکان و استادان دانشگاه با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار آزادی این پزشک خدمتکار شده بودند.

هم چنین هفته گذشته در اعتراض به بازداشت وی تجمعی در بیمارستان سینا محل کار شکوری راد برگزارشد.

در آن اجتماع دکتر خدمت، همسر شکوری راد به نقل از وزیر بهداشت گفته بود که این وزارتخانه پیگیر آزادی دکتر شکوری راد است.

هنگامه شهیدی از زندان اوین به مرخصی استعلاجی آمد


جرس: هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی از زندان اوین به طور موقت آزاد شد.


بنا بر گزارش های رسیده به جرس، هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملی که به دلیل بیماری قلبی نیاز به جراحی دارد، برای درمان با قید وثیقه به مرخصی استعلاجی آمده است.


حکم دادگاه بدوی هنگامه شهیدی از ۶ سال و سه ماه و یک روز با تخفیف در مورد اهانت به ریاست جمهوری به شش سال و پرداخت پنجاه هزار تومان وجه نقد تبدیل شده است.


‫پیش از این هنگامه شهیدی در روز سه شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ و در پی دستگیری‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شده بود.

در همین روز جمعی از زنان زندانی سیاسی زندان اوین به مناسبت آزادی هنگامه شهیدی بیانیه ای خطاب به مسئولین قوه قضاییه و زندان اوین منتشر کردند.


به گزارش دانشجونیوز، در این بیانیه نسبت به شیوه های رذیلانه و غیرانسانی و سوء استفاده از زندانیان و تحقیر آنان انتقاد شده است.


در این بیانیه آمده است: ظاهرا محرومیت های زندانیان سیاسی از حقوق اولیه و قانونی خویش چون بهداشت، تغذیه، ملاقات، عدم تفکیک زندانیان و... کافی نیست که این بار با فشار روحی و روانی بر زندانیان آسیب دیده وکم تجربه و سوء استفاده از نقاط ضعف افراد، کمر بر ایجاد تفرقه و تحقیر زندانیان و وادار کردن معدودی از افراد به کارهای مذمومی از قبیل خبرچینی و پرونده سازی بر علیه هم بندان خود پرداخته اند. ما جمعی از زنان زندانی بند نسوان اوین ضمن تقبیح و محکوم کردن این اعمال زشت و غیر انسانی اعلام می داریم که ادامه این رویه نامیمون خللی در روحیه مقاوم زندانیان سیاسی وارد نخواهد کرد.


این زندانیان همچنین عنوان کرده‌اند: ما ضمن همدلی با خانم هنگامه شهیدی که چندین ماه شرایط ناگوار و سخت زندان را در کنار ما متحمل شده است، علل برخی از رفتارهای ایشان در تن دادن به خواسته های مسئولین زندان برای پرونده سازی و فشار بر سایر زندانیان را را درک نموده و مسئولیت اصلی رفتار های سر زده از ایشان را متوجه سیستم غیراخلاقی حاکم بر بخشی از مسئولین امنیتی زندان میدانیم و امیدواریم که حداقل بر عهد خود برای عدم باز گرداندن ایشان به زندان پایبند بمانند.

اخراج پیام حیدر قزوینی فعال دانشجویی دانشگاه بین‌المللی قزوین



جرس: پیام حیدر قزوینی، دانشجوی ترم آخر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و دبیر سابق تشکل اصلاح‌طلب این دانشگاه، با حکم قطعی "اخراج و سه سال محرومیت از تحصیل در تمامی دانشگاه‌ها" از ادامه تحصیل محروم شد.


بنا به اخبار رسیده به جرس، این حکم که به تازگی و توسط کمیته تجدید نظر دانشگاه صادر گشته است، سنگین‌ترین حکمی است که تا به حال در دانشگاه بین‌المللی قزوین و در پی حوادث پس از انتخابات خرداد88 صادر گشته است.


پیام حیدر قزوینی که مسئول شاخه دانشجویی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در استان قزوین نیز بوده است، سه ترم پیش به تعلیق به مدت دو نیمسال محکوم شده بود، اما در ترم گذشته ودر حکمی دیگر به اتهام شرکت در اغتشا شات توسط کمیته بدوی انضباطی به اخراج و محرومیت سه ساله از حق کنکور مجدد محکوم شده بود که اینک این حکم توسط کمیته تجدید نظر تایید گشته است.


این در حالی است که این فعال دانشجویی از ترم گذشته ممنوع الورود گشته بود و بیش از 9 ماه است که در دانشگاه حضوری نداشته است. بنا به گزارشات رسیده، حکم اخراج وی در حالی تایید گشته است که در اقدامی بی‌سابقه بیش از 1070 تن از دانشجویان این دانشگاه با امضای نامه‌ای ضمن حمایت از وی خواستار بازگشت او به دانشگاه شده بودند.


این فعال دانشجویی در جریان حوادث پس از انتخابات دو بار توسط نیروهای امنیتی استان قزوین بازداشت شده بود که هم اینک در انتظار صدور حکم دادگاه خویش است.

۱۳۸۹ آبان ۵, چهارشنبه

صلح واقعی یعنی حاکم شدن عدالت، آزادی و محبت؛ نه ثبات و سکوت گورستانی



کلمه :سید محمد خاتمی با ارسال متن سخنرانی خود برای سمپوزیوم بین المللی دین و صلح جهانی، تاکید کرد: صلح واقعی هنگامی پدید خواهد آمد که بر زندگی انسان ها عدالت،‌ آزادی و محبت حاکم گردد. صلح در سطح یک ملت و میان مردم یک کشور هنگامی برقرار می شود و نظم اجتماعی وقتی شایسته صلح است که مبتنی بر آزادی و عدالت و محبت باشد وگرنه هر ثبات نسبی و هر سکون گورستانی دور از شأن و کرامت و فضیلت انسانی را نمی توان وضعیت صلح آمیز خواند.

خاتمی که به نوشته سایت وی، نتوانست دعوت برگزارکنندگان سمپوزیوم بین المللی دین و صلح جهانی در آلمان را اجابت کند و به عنوان سخنران اختتامیه در این نشست حضور یابد، متن سخنرانی خود را برای قرائت در آیین اختتامیه اجلاس در اختیار میزبانان این نشست فرهنگی قرار داد. این نشست از ۲۸ مهر تا ۱ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۲۰ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۱۰ در اسنابروک آلمان برگزار شد.

متن کامل این سخنرانی در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر صلح را به معنی نفی و رفع جنگ بدانیم، هم به لحاظ مفهوم و هم از نظر تحقق خارجی از جنگ متأخر است. تاریخ نیز این امر را تأیید می کند. در اسطوره های ملل و اقوام نیز از جنگ و جنگاوری ستایش شده است، چنانکه سلحشوری و دلاوری دست کم برای آنان که وظیفه دفاع از قبیله و افراد و شهر و شهروند در برابر تجاوز را دارند یک فضیلت به حساب آمده و ستوده شده است.

«صلح» نزد یونانیان دوره «هومر» جایگاهی ندارد. «هکتور» به هنگام وداع با همسرش بر بیدادگری و زشتی جنگ «تروا» افسوس می خورد و پسرش را در آغوش می گیرد و برای او نه زندگی صلح آمیز، بلکه زندگی جنگاوران را آرزو می کند تا پسرش دل مادر خویش را با به غنیمت آوردن سلاح های خونین دشمنان خود به خانه شاد کند. چنانکه «اورپید» تراژدی نویس و «اریستوفان» کمدی نویس هر دو سخنانی در مخالفت با جنگ می گویند. و چرا راه دور می رویم؟ در دنیای مدرن نیز نظریه «تنازع بقاء» از مؤثرترین نظریاتی بوده است که در صدد تبیین تحول زیستی در تاریخ بوده است؛ امری که در عرصه حیات اجتماعی به صورت جنگ هایی ویرانگر که در آن قوی، پیروز می شود و عملا حق با کسی است که قوی تر است بروز و ظهور کرده است.

در دوره ای نزدیک به خودمان از «نیچه» می شنویم که: «جنگ قانون ابدی زندگی است و صلح راحت باش میان دو جنگ است» و پیش از او فیلسوف بلند آوازه ای چون «لایبنیتس» طرح صلح دائمی میان زمامداران مسیحی را که در سال ۱۷۱۳ مطرح شده بود مسخره کرد و گفت: «صلح دائمی (Pax Pertua) او را به یاد نوشته ای بر سر در گورستان می اندازد. اما چندی نگذشت که فیلسوف نام آور و انسان دوستی چون «کانت» عنوان «صلح دائمی» را از سردر گورستان برگرفت و بر پیشانی طرح های سیاسی و اخلاقی خود (Zum ewigen Frieden) برافراشت و کوشید تا ثابت کند که صلح از جهات اخلاقی الزام آور و از جهت تجربی تحقق پذیر است.

آنچه باعث امیدواری است اینکه علی رغم سرگذشت تلخ انسان و آسیب های فراوانی که از جنگ و بی عدالتی دیده است امروز هیچ جان فرهیخته و انسان خیرخواهی نیست که فضیلت و رجحان گفت و گو و صلح را بر ستیز و جنگ مورد تأکید قرار ندهد و این امر فرخنده نشانه سیر تکاملی تاریخ بشری با همه فراز و نشیب هایش و دلیل تحول خرد آدمی با گذشت زمان از راه آزمون و خطا است. گویا می بایست قرن ها زمین با خون انسان های بی شماری آبیاری شود تا این رجحان و فضیلت پذیرفته شود. گرچه به روشنی در می یابیم که میان پذیرش ذهنی موضوعی چون صلح تا تحقق خارجی و واقعی آن در مناسبات سیاسی و بین المللی فاصله ای بسیار طولانی وجود دارد. همانگونه که امروز غلبه جنگ و ستیز را بر صلح و همزیستی کم و بیش در همه جای این کره خاکی می بیینیم و اگر احیانا صلحی نیز هست، در پناه سهمناک ترین سلاح های ویرانگر و زرادخانه هایی است که می تواند به چشم بر هم زدنی زمین را به جهنمی سوزان برای ساکنان آن مبدل کند. و عدالت نیز که همراه صلح واقعی است چنین سرنوشتی داشته و دارد و مگر نه این است که از این مطلوب زیبای انسان در همیشه و همه جا در واقعیت تاریخ کمتر نشان می بینیم و همین جا بیفزایم که اگر واقعا خواستار صلح هستیم باید بدانیم که جز در سایه عدالت تحقق نمی یابد. صلح و عدالت گرچه مفهوماً متغایرند ولی در عمل یکی بدون دیگری تحقق نخواهد یافت و این هر دو با «محبت» که اکسیر زندگی درخور انسان است همراه و هم عنان اند، چرا که محبت آفریننده صلح و عدالت است و نفرت و کین پدید آورنده جنگ و بیداد.

در ورای همه بحثهای تاریخی و فلسفی و جامعه شناختی در باب صلح باید گفت که بیش و پیش از همه دینهای بزرگ بخصوص اسلام و مسیحیت به صلح و عدالت فراخوانده اند و این دو موضوع می تواند مهم ترین موضوع گفت و گوی تمدنها و فرهنگ ها و بخصوص گفت و گوی ادیان باشد.

کلمه عربی «سلام» هم به معنی «صلح» است و همه به معنی «درود». بهشت جاویدان از نظر قرآن مجید «خانه صلح» و دارالسلام است و در آنجا هیچ شری وجود ندارد و خداوند در قرآن کریم همه مردمان را به خانه صلح دعوت می کند: «والله یدعوا الی دارالسلام»

سلام به معنی عدم آلودگی به آفات ظاهری و باطنی و از اسماء الهی در قرآن است، زیرا ذات متعال خداوند نفس خیری است که در او هیچ شری راه ندارد.

و اگر عدالت پایه صلح واقعی است قرآن به صراحت اعلام می دارد که «خداوند پیامبران را فرستاده است و با آنان کتاب و میزان برای داوری درباره خیر و شر فرو فرستاده است تا مردمان به قسط برخیزند» و نکته جالب اینکه فاعل «قیام» خود مردم اند نه پیامبران، یعنی این مردم هستند که اصیل اند و در اثر آگاهی و بیداری، عدالت و صلح را می شناسند و با اراده تقویت شده با ایمان، آن را بر پا می دارند و از آن پاسداری می کنند.

از نظر متفکران مسیحی قرون وسطی نیز صلح جاویدان که مطلوب خداوند و در خور شأن انسان است در هفتمین دوره تاریخ نوع بشر پدید خواهد آمد، دوره ای که به هفتمین روز آفرینش شباهت دارد.

این دوره ای است که مدینه زمینی مطابق «مدینه الله» در آسمان خواهد شد و مهم ترین دستاورد آن دوره فرجامین، «صلح» است و مقصد نهایی فیلسوفان مسیحی تمهید مقدمات استقرار «مدینه خدا» و استقرار صلح بیان شده است، زیرا فلسفه از نظر آنان معلم عدالت و راهگشای محبت است.

طبق اعتقاد ما مسلمانان (همانگونه که مسیحیان و یهودیان به نحوی همین اعتقاد را دارند) جهان در انتظار منجی آخر الزمان است تا با ظهور او مدینه زمینی به اصل آسمانی خود یعنی «مدینه الله» نزدیک شود و در آن زمان عدالت و صلح واقعی بر جامعه بشری حاکم می گردد.

اگر خواستار صلح هستیم باید بدانیم که میان صلح و عدالت از یک سو و صلح و حیات مدنی و اجتماعی از سوی دیگر ارتباط محکمی وجود دارد. بی عدالتی مخل زندگی سالم اجتماعی است.

همچنین عدالت با آزادی هم عنان است. تعارض مشهوری که میان عدالت و آزادی در فلسفه متأخر غرب ادعا شده است در حقیقت تعارض نیست بلکه ناشی از عدم تأمل کافی در فهم نسبت میان این دو است. چگونه می توان سهم هر یک از شهروندان را از آزادی مصادره کرد و ادعای عدالت داشت؟ عدالت مستلزم پرداخت سهم هر صاحب حقی به او است. فقدان آزادی و غصب آن غیرعادلانه ترین اقدام یک حکومت است. حکومتی عادل است که در گام اول زنجیز از پای مردمان برگیرد و آنان را چون زنان و مردان آزادی بداند که در پی ایجاد عادلانه ترین مناسبات اجتماعی کوشش می کنند.

تعبیر «زنجیز از پای برگرفتن» تعبیر قرآنی است و یکی از وظایف مهمی است که قرآن برای پیامبر بر می شمرد و چون در جای دیگر الگوی لازم الاتباع مؤمنان را پیامبر می داند و در واقع فرمان آزادی و برگرفتن غل و زنجیرهای مختلفی که خود معلول نظامهای ظالمانه تاریخی و اجتماعی است فرمان قرآنی خطاب به همه انسان ها است.

اگر عدالت بدون آزادی چیزی جز ظلم نیست، آزادی بدون عدالت نیز آزادی تجاوز و غارت و اشاعه فقر و فساد و ظلم است. آنچه در زبان جامعه شناسان به «همبستگی»(Solidarity) اجتماعی تعبیر شده است تنها در صورت تلائم و حضور توأمان عدالت و آزادی است که متحقق می شود و هرچه همبستگی، دوام و قوام بیشتری داشته باشد صلح ثبات و استحکام بیشتری دارد.

باری، صلح واقعی هنگامی پدید خواهد آمد که بر زندگی انسان ها عدالت،‌ آزادی و محبت حاکم گردد. صلح در سطح یک ملت و میان مردم یک کشور هنگامی برقرار می شود و نظم اجتماعی وقتی شایسته صلح است که مبتنی بر آزادی و عدالت و محبت باشد وگرنه هر ثبات نسبی و هر سکون گورستانی دور از شأن و کرامت و فضیلت انسانی را نمی توان وضعیت صلح آمیز خواند.

صلح میان ملل نیز از این حیث کاملا شبیه صلح میان مردمان یک کشور است.

تسلسل بی انتهای جنگها،‌ ناشی از فقدان صلح واقعی است و در زمان ما بخصوص ناشی از نظامهای بین المللی غیرعادلانه ای است که با کمال تأسف بیشتر تأمین کننده منافع قدرتهایی است که به غلط منافع خود را منافع کل بشریت می دانند و به خاطر و به بهانه تأمین و حفظ آن حاضراند بدترین ستیزها و جنگ ها را بر ملتها و جهان تحمیل کنند و بر میزان فقر و جهل و بیماری و تبعیض بیفزایند و حتی منشاء پیدایش خشونت متقابل و تروریسم ویرانگر شوند.

استقرار صلح علاوه بر لوازم و زمینه های اجتماعی نیازمند جانهای صلح طلب نیز هست و جان صلح طلب جانی است که در گرو محبت و زیبایی مطلق باشد.

اکسیر اعظم که کیمیاگران در پی آن بودند «محبت خداوند» است و با نام پر لطف و آرام بخش او است که بر جنگ پیروز خواهیم شد. نام خداوند به هر زبان که باشد نام همه کمالات و خیرات و زیبایی ها و حقایق است و نمی توان آن را سرلوحه جنگ و قدرت قرار داد و جاهلانه سخن از جنگ های صلیبی گفت یا به نام خدا به ترور و کشتار دست زد و چه دردآور است که به نام خدای لطیف و مهربان بر انسان ستم شده است و در دوران جدید نیز نام خدا و فرمان او یا مورد انکار قرار گرفته یا از صحنه زندگی انسانی حذف شده است یا به گونه ای مورد تحریف قرار گرفته است که توجیه کننده تجاوز به حقوق انسان ها و کشتار و بیداد باشد.

و کلام آخر اینکه: صلح بی درد و عشق حاصل نمی شود. مولانای بزرگ ما که شاید بتوان او را شاعرترین شاعر جهان نامید وقتی می خواهد توجه ما را به اهمیت بی مثال «درد» در کسب فضائل جلب کند با زیبایی تمام داستان مریم عذرا را به نقل از قرآن کریم باز می گوید تا نشان دهد که حضرت عیسی علیه السلام این ثمره شیرین خلقت، بی درد به مریم عطا نمی شود:

«درد مریم را به خرما بن کشید» که اشاره به آیه قرآن است که «فاجاء المخاص الی جذع النخله». نشستن در سایه سار نخل و چیدن خرمای شیرین، بی درد برای مریم حاصل نشد، چنانکه محبت ازلی بی تاجی از خار و بی تازیانه و درد بر معلم جاودانه عشق و صلح حضرت عیسی علیه السلام ممکن نشد.

در روایات اسلامی از قول پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم نقل شده است که ایشان از عیسی به عنوان برادر خود نام می برد. به پیامبر ما، آموزگار بزرگ محبت و صلح و عدالت و خردمندی، داستان عیسی و مریم یعنی داستان درد و عشق با بلاغت و زیبایی تمام وحی شده است.

آیا بشر امروز گوش شنیدن آن زیباترین سرود را دارد؟ و هنگامی انسان به صلح واقعی می رسد که در این باب گوش شنوا پیدا کند و به فرمان و خطاب الهی که پیامبران بزرگوارش برای ما خوانده ند گوش فرا دهیم. و این واقعه چندان دور نیست.

کاهش حکم یک زندانی سیاسی کرد



خبرگزاری هرانا - دادگاه انقلاب شهر سنندج حکم 20 سال زندان سعید صلواتی را در دادگاه تجدید نظر به 12 سال زندان و تبعید به زندان شهر بندر عباس کاهش داد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" سعید صلوانی زندانی سیاسی کرد که بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای انتظامی بازداشت و بعدا تحویل اداره اطلاعات این شهر داد می شود، ابتدا از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب شهر سنندج به ریاست قاضی طیاری به اتهام " اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با احزاب اپوزسیون کرد به 20 سال زندان محکوم گردید. بعد از اعتراض نامبرده به حکم صادر دادگاه تجدید نظر استان کردستان این حکم را به 12 سال زندان همراه با تبعید به زندان شهر بندرعباس کاهش داده است.

آزادی موقت امیرحسین کاظمی، عضو نهضت آزادی


خبرگزاری هرانا - امیرحسین کاظمی، عضو نهضت آزادی ایران، موقتا از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش جرس، امیر حسین کاظمی، از فعالان ملی- مذهبی و عضو نهضت آزادی ایران که ١۵ اسفند ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد، غروب چهارشنبه پنجم آبان ماه ٨٩ به مرخصی آمد.
این عضو شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و نویسنده وبلاگ "با مردم"، از سوی قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شده و دادگاه تجدید نظر شعبه ۵۴ به ریاست قاضی موحد نیز، تابستان امسال، حکم سه سال حبس تعزیری وی را تایید کرده است.

اتهامات کاظمی، "عضویت در نهضت آزادی"، "تاسیس وبلاگ" و "حضور در اغتشاشات عاشورا" اعلام شده بود؛ که نامبرده در هیچ‌کدام از بازجویی‌ها و همچنین در دادگاه، حاضر به پذیرش اتهام "شرکت در اغتشاشات عاشورا" نشده بود. این درحالی است که دادگاه بدوی کاظمی نیز تنها ده دقیقه به طول انجامیده بود و در پرونده وی هیچ گونه مدارک مستدل و مستندی پیرامون اتهامات وارده وجود نداشته است.

کاظمی بعد از شش ماه نگهداری در بند ۲۰۹ اوین، اواسط تابستان امسال، نخست به قرنطینه بند ۳۵۰ اوین و سپس به قرنطینه ی اندرزگاه یک منتقل شده بود، که محل نگهداری معتادین و متهمین به ارتکاب جرائم خطرناک بود.

۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

جـــرس: احسان شریعتی طی سخنانی در جریان مراسم چهلمین روز درگذشت حکیم عبدالکریم شریعتی، ضمن انتقاد از عدم رجوع علمای راستین به مقام "علم و عالم"، خاطرنشان کرد "یکی از تالمات واقعی ما بعد از انقلاب، خود علمای راستین و روحانیت بوده که به نام آن کارهای بسیاری صورت گرفته، در حالیکه نباید آن ارزشهای راستین و اصول مخدوش شود؛ همانگونه انتظاری را که دکتر شریعتی از جامعه‌ علمی و تاریخی خود داشت که علما باید به آن حقیقت خود که مقام علم و عالم باشد برگردند."


به گزارش تارنمای احسان شریعتی، مراسم چهلمین روز درگذشت حکیم عبدالکریم شریعتی، توسط خانواده‌ مرحوم دکتر علی شریعتی، عصر روز یکشنبه دوم آبان ماه ٨٩، در محل مسجد حسینیه‌ ارشاد تهران برگزار شد.


در این مراسم پوران شریعت رضوی، سوسن شریعتی و سارا شریعتی و نیز عزت الله سحابی، حبیب الله پیمان، محمد ملکی، تقی رحمانی، رضا علیجانی، امیر رضایی و بسیاری دیگر از شخصیت‌های ملی – مذهبی و دوستداران و علاقه مندان به خانواده‌ شریعتی و استاد عبدالکریم شریعتی حضور داشتند و احسان شریعتی به ایراد سخنانی در مورد منش و شخصیت استاد عبدالکریم شریعتی و خط فکری آن مرحوم پرداخت.


بنا بر این گزارش، شریعتی در شرح منش آن مرحوم خاطرنشان کرد "همانطور که می‌دانیم استاد محمد تقی شریعتی در جبهه‌ خراسان راهی را گشود که مانند پدر طالقانی و مهندس بازرگان و دکتر سحابی در تهران و یا مرحوم نخشب و نهضت خداپرستان سوسیالیست و نیز نهضت آزادی و نهضت‌های دیگر ملی و مذهبی ما به فعالیت می‌پرداخت... و عبدالکریم شریعتی به عنوان پسرعموی علی شریعتی، و هم به عنوان داماد خانواده‌ محمد تقی شریعتی این راه را در پیش گرفت... اولین درسی که ما از ایشان می‌آموزیم درس وفا و پایداری و بر سر یک موضع ایستادن بود که البته این روش در کارهای خود استاد محمد تقی و دکتر شریعتی هم به چشم می‌خورد. مثلا در خود دکتر شریعتی هم از اولین آثارش که ابوذر بوده تا آخرین آنها مثل حر همواره بر یک خط مستمر و پایدار تاکید داشته و به رغم تغییراتی که در نظریات یا تحولات فکری خود داشته، همواره بر اصول مبانی و خود اصرار ورزید، که این درس وفاداری را در زندگی استاد عبدالکریم هم می‌بینیم."


احسان شریعتی دومین نکته‌ برجسته‌ زندگی عبدالکریم شریعتی را "پایداری" در برابر فشارها و مصائب و تالماتی ذکر کرد که وی در این دنیا تحمل کرد و گفت اصولا به غیر از سنت "فقر و کتاب و آزادگی" که دکتر شریعتی می‌گفت و در زندگی استاد عبدالکریم هم وجود داشت، ناملایماتی دیگر هم برای ایشان پیش آمد. مثلا از فرزندان ایشان یکی غرق شد و دیگری به بیماری صعب العلاجی دچار شد و فرزند دیگر ایشان در حادثه‌ای به شهادت رسید.


احسان خاطرنشان کرد "به نظر من، ما کتاب فاطمه فاطمه است دکتر شریعتی را نمی‌توانیم بفهمیم، مگر اینکه زندگی مادر دکتر (دکتر در ابتدای این کتاب آنرا به مادرش تقدیم می‌کند.) را و همینطور نوع زندگی همسر استاد عبدالکریم (طاهره شریعتی مزینانی که خواهر دکتر علی شریعتی است.) را بدانیم. زیرا همسر استاد عبدالکریم که در واقع عمه‌ی ما بودند نمونه‌ای از سجایای روحی و اخلاقی مادر خویش را دارا بود."


وی افزود "اما درس سوم درس تعلیم و تعلم می‌باشد که امام علی نیز فرموده: آنکه در جستجوی علم است مانند مجاهد در راه خداست. و یا امام صادق که می‌فرمایند: اگر مردم می‌دانستند که چه فایده‌ای در علم است به جستجوی آن می‌پرداختند ولو اینکه به خونریزی انجامد و یا در گردابهای مرگبار فرو روند. البته اینکه این چه مقامی از علم است را فعلا در اینجا فرصت کافی برای تشریحش نداریم اما دکتر شریعتی در آثارش و یا استاد حکیمی در کتاب دایرة المعارف الحیات و نیز دیگر بزرگان بدان پرداخته‌اند، که ما در زندگی استاد عبدالکریم شریعتی هم چنین علمی را می‌بینیم. ایشان حتا تا اواخر عمرشان در یادگیری زبان فرانسه کوشا بودند و من هر وقت به مشهد می‌رفتم پیشرفتشان را مشاهده می‌کردم.در سالهای جوانی و دوران نزدیک به انقلاب نیز خاطرات زیادی از ایشان دارم. مثلا: من برخی آیات قرآن یا نهج‌البلاغه را که حفظ می‌کردم و پیش ایشان می‌رفتم ایشان به شوخی به من می‌گفتند که چرا فقط به آیات جنگ و جهاد علاقه مندید.


آن سالها در محضر استاد محمدتقی و عبدالکریم و دیگر اعضای کانون نشر حقایق اسلامی واقعا حقیقت اسلامی حاکم بود. آنها به دنبال حقیقت دین بودند که کمیاب بود و این امر البته در زمانه‌ گذشته که معنای واقعی معنویت و یا بقول مارکس "روح عالم بی‌روح" کمیاب بود، طبیعی می‌نمود، اما امروزه هم کمیاب است و یکی از تالمات واقعی ما بعد از انقلاب، خود علمای راستین و روحانیت بوده که به نام آن کارهای بسیاری صورت گرفته، در حالیکه نباید آن ارزشهای راستین و اصول، مخدوش شود. همانگونه انتظاری را که دکتر شریعتی از جامعه‌ی علمی و تاریخی خود داشت که علما باید به آن حقیقت خود که "مقام علم و عالم" باشد برگردند، ما در زندگی استاد عبدالکریم می‌دیدیم.

پایان بررسی لایحه حمایت از خانواده

بررسی لایحه خانواده، با حذف یک ماده و تغییر در سه ماده دیگر، به اتمام رسید
به گزارش واحد مرکزی خبر، یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: در جلسه بعد از ظهر سه شنبه (چهارم آبان ماه) این کمیسیون، بررسی مواد ارجاعی لایحه حمایت از خانواده به اتمام رسید و در نهایت ماده ٢۴ این لایحه حذف شد.


موسی قربانی همچنین تصریح کرد "در ماده ٢٢ که به موضوع الزامی شدن ثبت نکاح موقت یا انقضای مدت یا بذل آن در صورت باردار شدن زوجه می پرداخت، تغییر حاصل شد و اعضای کمیسیون این ماده را این گونه اصلاح کردند که نظام حقوقی اصل را بر ازدواج دائم می داند و از آن حمایت می کند."


قربانی افزود: در ادامه این ماده (٢٢) سه شرط باردار شدن زوجه، شرط ضمن عقد و توافق زوجین برای ثبت نکاح موقت ذکر شده است.


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد بند ۵ ماده ٢٣ نیز تغییر کرد و در آن به جای یک سال، به مرد اجازه داده می شود در صورتیکه زن به محکومیت قطعی در جرایم عمدی به مجازات سه سال حبس یا محکومیت به جزای نقدی که بر اثر آن عاجز از پرداخت باشد و به سه سال حبس محکوم شود، درخواست ازدواج مجدد کند.


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: بندهای نه گانه دیگر ماده٢٣ بدون تغییر ماند.


قربانی همچنین گفت: کل ماده ٢۴ که بیشتر به موضوع مهریه می پرداخت، حذف شد و به جای آن ماده دیگری جایگزین شد.
وی افزود: ماده ای که به جای ماده ٢۴ آمده این است که چنانچه ازدواج مجدد به عسر و حرج زوجه منجر شود زوجه می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

معاون تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: البته ماده ای از قانون مدنی که مواردی را ذکر کرده است که زن می تواند با توجه به شرایطی درخواست طلاق کند همچنان پابرجا می ماند.


قربانی افزود: ماده ١٨ قانون قبلی نیز تغییر کرد و با توجه به اینکه پیش از این زوج می توانست به شغل زوجه که خارج از شئونات تعریف شده باشد اعتراض کند، با تغییراتی که امروز اعضای کمیسیون در این ماده ایجاد کردند، زوجه می تواند به شغل زوج در شرایطی که متناسب با شئون خانوادگی نباشد تقاضای رسیدگی به دادگاه دهد.


وی در باره زمان رسیدگی به این مواد تغییر یافته در صحن علنی مجلس گفت: رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی این موارد را امروز طی گزارشی به هیئت رئیسه ارجاع داد اما توصیه ما به هیئت رئیسه این است که در اولین فرصت و حتی قبل از بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه این مواد در صحن علنی بررسی شود زیرا مناسب نمی دانیم که قانون به این مهمی معطل چند ماده بماند.


قربانی درباره پیش بینی خود از اقبال نمایندگان به تغییرات صورت گرفته در کمیسیون اظهار داشت: قبل از ارجاع این مواد به کمیسیون نیز اکثر نمایندگان با مواد ٢٢ و ٢٣ موافق بودند اما پیش بینی من این است که تغییرات به شکل خوبی انجام شده و طی این مدت نیز کار کارشناسی روی این مواد صورت گرفته است و امیدوارم با ایراد روبه‌رو نشود.


لایحه موسوم به "حمایت از خانواده"، مرداد ماه امسال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیدگی و تعدادی از مواد آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون اصلی آن یعنی کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شد.


گفتنی است لایحه حمایت از خانواده به پیشنهاد قوه قضائیه در جلسه هیات دولت محمود احمدی نژاد در تیر ۱۳۸۶ تصویب و به مجلس ارسال شد. بخش‌هایی از این قانون مورد انتقاد فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفته‌است و آنرا در جهت تضعیف خانواده و مغایر با قانون اساسی می‌دانند گرچه از بخش‌هایی از مفاد این قانون نیز بعنوان اقدامات مثبت حمایت می‌کنند. بر اساس یکی از مواد این قانون که جنجالی‌ترین بخش آن نیز هست، مردان برای ازدواج مجدد نیازی به اجازه و آگاهی همسر قبلی خود ندارند و تنها لازم است به دادگاه توانایی مالی خود برای داشتن زن جدید را اثبات کنند.


همان زمان فراکسیون زنان مجلس هفتم پیشنهاد بازگرداندن لایحه به دولت را ارائه کرد که مورد قبول قرار نگرفت. مهرانگیز مروتی، عضو فراکسیون زنان مجلس هفتم نیز، ضمن انتقاد از لایحه حمایت از خانواده که از سوی دولت تقدیم مجلس شده بود، آن را فاجعه‌ای برای زنان جامعه ایران خواند.
وی در واکنش به لایحه جدید دولت که "ازدواج مجدد مردان را منوط به اخذ اجازه از دادگاه" می دانست، خاظرنشان کرده بود "این لایحه یک فاجعه است چرا که ازدواج مجدد مردان را منوط به کسب اجازه از دادگاه کرده و تنها تمکن مالی را شرط اصلی آن قرار داده است و اگر زن اول از این ازدواج بی‌خبر باشد، مسئله‌ای پیش‌ نمی‌آید."


گفتنی است از همان آغاز که لایحه در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شد، اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی گروه‌های مختلف فعالان زن، طرفداران حقوق بشر، ناظران و تحلیلگران اجتماعی، حقوق‌دانان، چهره‌های سیاسی و برخی مراجع به این لایحه صورت گرفت.


آیت‌الله یوسف صانعی، در پاسخ به استفتایی درباره ماده ۲۳ فصل سوم این لایحه که جنجالی‌ترین بخش آن نیز هم بود، خاطرنشان ساخته بود "ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول، خلاف شرع، حرام و معصیت است. در صورتی که رضایت زن اول وجود نداشته نباشد، حتی اگر مرد تمکن مالی هم داشته باشد، ازدواج مجدد وی حرام است."
این فتوی با واکنش توهین آمیز رجا نیوز، یکی از سایت‌های هوادار دولت مواجه شد.


محمد خاتمی دادن حق ازدواج بصورت یکطرفه به مردان را جفا دانست و رفعت بیات، نماینده زن مجلس هفتم نیز این لایحه را خلاف نظرات آیت الله خمینی و در جهت نابودی بنیان خانواده ذکر کرد.


مریم بهروزی دبیر کل جامعه زینب با ارسال نامه‌ای به مجلس وقت، مخالفت تشکل متبوعش را با این لایحه اعلام کرد و آن را خطرناک خواند.


جبهه مشارکت همان زمان با برگزاری نشست "نه به لایحه ضدخانواده"، کانون مدافعان حقوق بشر، و دفتر جمعیت زنان مسلمان نواندیش در ایران با برگزاری نشست‌هایی اعتراض خود را به این لایحه عنوان کردند.


بیش از یکصد نفر از وکیلان دادگستری نیز، نامه‌ای با عنوان استمداد وکلای دادگستری از وکلای مجلس با تقاضای خارج کردن این لایحه از دستور کار مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان مجلس ارسال کرده بودند.

دانش آموزان سبز، انتخابات شوراهای دانش آموزی را به فرصتی برای قدرت نمایی تبدیل كردند


دانش آموزان سبز، انتخابات شوراهای دانش آموزی را به فرصتی برای قدرت نمایی تبدیل كردند

جـــرس: بر اساس گزارش های دریافتی از تهران، دانش آموزان حامی جنبش سبز، روز دوشنبه سوم آبان ماه ٨٩، در جریان برگزاری انتخابات دانش آموزی طی حركتی هماهنگ با یکدیگر، انتخابات شوراهای دانش آموزی را به فرصتی برای قدرت نمایی جنبش تبدیل كردند و با شعار نویسی گسترده در برگه های آراء، باعث ابطال و تجدید انتخابات توسط آموزش و پرورش شدند.


بر اساس گزارش منابع خبری جرس، دانش آموزان روز انتخابات با اطلاع رسانی به یكدیگر، روی برگه های رای شعارهای جنبش سبز مانند "یا حسین ، میر حسین" ، "كروبی ، حمایتت می كنیم"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و...را نوشته و به صندوق های رای انداختند . در نهایت نیز اكثریت بالای آرای حاوی شعارهای جنبش سبز، انتخابات در بسیاری از مدارس باطل شده و برگزاری انتخابات مجدد به زمان دیگری موكول شد.


همچنین در شمار دیگری از مدارس پایتخت نیز، دانش آموزان سبز با انتخاب فهرست واحدی از نامزدهای سبز و رای دادن به آن فهرست، موجب شدند تا این نامزدها با تعداد آرای بسیار بالا و معنادار، پیروز رقابت شوند. انتقال خبرهای قابل تامل این انتخابات از طریق دانش آموزان به خانواده های آنان، با استقبال و خرسندی والدین و اعضای خانواده مواجه شد.

پس از یک ماه بی خبری، خواهر نسرین ستوده در زندان اوین با وی ملاقات کرد

پس از یک ماه بی خبری، خواهر نسرین ستوده در زندان اوین با وی ملاقات کرد

جـــرس: با گذشت یک ماه بی خبری از نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانی، روز سه شنبه چهارم آبان ماه، خواهر این و فعال حقوق بشری وی را در زندان اوین ملاقات کرد و از شکستن اعتصاب غذای او خبرداد.


به گزارش سایت مدرسته فمنیستی و به گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، ظهر امروز، در پی تماس تلفنی از دادسرای اوین، خواهر نسرین ستوده به زندان اوین مراجعه کرد و توانست حدود نیم ساعت با نسرین ستوده ملاقات داشته باشد.


گیتی ستوده پس از دیدار خواهرش گفت که حال عمومی نسرین ستوده خوب بود، هر چند او به خاطر اعتصاب غذا، لاغر شده بود. وی از روز جمعه اعتصاب غذایش را شکسته است. گیتی ستوده گفته است که روحیه خواهرش خوب بوده؛ هر چند به لحاظ جسمانی ضعیف شده است.


همسر نسرین ستوده (رضا خندان) هنوز پس از گذشت بیش از یک ماه و نیم از بازداشت وی نتوانسته با او ملاقات کند و نزدیک به یک ماه است که نسرین ستوده با خانواده و فرزندانش نتوانسته تماس تلفنی داشته باشد، اما متاسفانه دادسرای اوین فقط حق ملاقات را به خواهر نسرین ستوده داده اند و از ملاقات با همسرش جلوگیری کرده اند.


نسرین ستوده از روز ١٣ شهریورماه سال جاری بازداشت و به سلول انفرادی در زندان اوین برده شده است و از روز سوم مهرماه در اعتصاب غذا بود و از آن زمان تا امروز هیچ گونه حق ملاقات و تماس تلفنی به وی داده نشده بود که خوشبختانه پس از یک ماه بالاخره امروز با ملاقات نسرین ستوده با خواهرش، خبر سلامتی او توسط خانواده اش اعلام شد.

در پی تودیع وثیقه،علی شکوری راد امشب آزاد می شود


در پی تودیع وثیقه،علی شکوری راد امشب آزاد می شود



علی شکوری راد پس از احضارهای مکرر از سوی مقام های قضایی، نهایتا روز سه شنبه (۲۰ مهر) پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شد.

دکتر صدیقه خدمت، همسر دكتر علي شكوري راد اعلام کرد : همسرش امشب آزاد می شود.
به گزارش جرس، وی با اعلام خبر آزادی شکوری راد در گفت و گو با جرس افزود: شب گذشته از دادسرا به خانواده اطلاع دادند که در صورت تودیع وثیقه ایشان روز سه شنبه آزاد خواهند شد.
خدمت با اشاره به اینکه در شعبه 4 بازپرسی اوین سند ارایه شده، گفت:بازپرس شعبه 4، نامه ای را به اداره ثبت برای بازداشت سند صادر نمودند که قبل از ساعت 13 پس از بازداشت ملک توسط اداره ثبت، پاسخ لازم به شعبه 4 بازپرس تحویل شد.
وی ابراز امیدواری کرد: با انجام کلیه کارهای مربوطه ، و بر مبناي گفته‌هاي مسئولان مرتبط با پرونده انشاء الله آقاي دكتر شكوري راد امشب آزاد خواهد شد.


این عضو حزب مشارکت سه هفته گذشته با انتشار مطلبی انتقادی در وبلاگ شخصی خود درباره غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور نوشته بود: "افتضاح قضائی، محسنی اژه ای باید برود".


هم اکنون ۱۶ تن از اعضای ارشد جبهه مشارکت، از جمله محسن میردامادی(دبیرکل)، عبدالله رمضان زاده (قائم مقام دبیرکل)، محسن صفایی فراهانی، و نیز مصطفی تاج زاده (عضو شورای مرکزی) در زندان بسر می برند.

۱۳۸۹ آبان ۲, یکشنبه

بازسازي غدير خم توسط بسیجیان در قم با حضور رهبری

علی برخیز و باطل كن بساط این دغلبازان
كه اینان جامه حق را بپوشاندند تن شیطان
چنان دین محمد را به كام خود بیالودند
كه گویی حضرت حجت ز اینان میبرد فرمان




بازسازي غدير خم توسط بسیجیان در قم با حضور رهبری

جرس: در ششمین روز حضور آقای خامنه‌ای در قم، سازمان بسيج مستضعفين اعلام کرد که در نظر دارد طي يك نمايش 120 هزار نفري، صحنه غديرخم را بازسازي كند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روزنامه دولتی وطن امروز نیز، خبر ورود رهبر به شهر قم را تحت عنوان "غدیر قم" منتشر کرده بود که با اظهارنظرات گوناگونی مواجه شد.

به گزارش فارس، مصطفي ذباح مشاور سازمان اردويي و گردشگري سازمان بسيج مستضعفين که از برگزاری مراسم بازسازی صحنه غدیر به مناسبت عید غدیر خم خبر داد، در خصوص نحوه اجراي آن گفت: اين نمايش با شركت 120 هزار نفر از بسيجيان و مردم قم در منطقه پشت كوه خضر واقع در شمال‌شرق شهر قم برگزار مي‌شود.


ذباح با بيان اينكه حدود چهار ماه است كار روي اين پروژه آغاز شده، گفت: براي اجراي اين نمايش از نظرات و رهنمودهاي علما و مجتهدين نيز استفاده كرده‌ايم.

مدير اجرايي پروژه نمايش غدير خم ادامه داد: به دليل وسعت اين نمايش تصميم گرفته شد تا يك فيلم تلويزيوني با كارگرداني مجيد شفيع‌زاده از اين پروژه تهيه و از طريق صداوسيما پخش شود.

ذباح در پايان اظهار داشت: سازمان اردويي و گردشگري بسيج مجري برگزاري اين مراسم و اجراي نمايش بزرگ غدير است.

جیمی کارتر:یهودیان تنها اجازه دارند که تحت حاکمیت فلسطینیان در قدس اشغالی سکونت داشته باشند


جیمی کارتر اخراج فلسطینیان از منازلشان در منطقه شیخ جراح در قدس شرقی را مغایر با قوانین بین‌المللی دانست.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی عبری هاآرتص، نوشت که جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا در تظاهرات هفتگی فعالان اسراییلی و فلسطینی در منطقه شیخ جراح سیطره یهودیان بر منازل فلسطینیان در قدس شرقی را محکوم کرد.

کارتر هم‌چنین حمایت خود را از فعالیت‌های فعالانی که به روش‌های مسالمت آمیز نسبت به برخورد اشغالگران صهیونیست با فلسطینیان در این منطقه اعتراض می‌کنند اعلام کرده و ابراز امیدواری کرد که تظاهر کنندگان برای اسراییلی‌ها و فلسطینیان اهدافشان را محقق سازند.

کارتر که در راس هیاتی از بنیاد فرزانگان جهان در سفر به کشورهای منطقه خاورمیانه و نیز سرزمین‌های‌اشغالی به سر می‌برد تاکید کرد که قدس اشغالی باید پایتخت کشور فلسطین باشد و یهودیان تنها اجازه دارند که تحت حاکمیت فلسطینیان در این سرزمین(قدس شرقی) ساکن شوند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از منابع آگاه، کارتر در جریان بازدید این هیات از شهرک سلوان در قدس اشغالی در گفت‌وگو با رادیو سراسری رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد که اعضای هیات مذکور به تلاش‌های خود برای دستیابی به راه حلی درباره قدس شرقی که باید پایتخت کشور فلسطینی باشد ادامه خواهند داد.

اعضای هیات اعزامی بنیاد فرزانگان جهان که متشکل از جیمی کارتر، مری رابینسون، رئیس جمهور سابق ایرلند واِلا بهات از فعالان حقوق بشر در هند می‌باشد سیاست رژیم صهیونیستی در قبال قدس اشغالی را محکوم کردند.

اعضای هیات مذکور در جریان بازدید خود از شهرک سلوان از خیمه اعتصابی که شهروندان فلسطینی در اعتراض به اقدام رژیم صهیونیستی در تخریب منازل محله فلسطینی‌نشین بر پا کرده‌اند، بازدید کرده و به مشکلات اهالی این شهرک در نتیجه تداوم سیاست یهودی سازی رژیم اشغالگر قدس و اقدامات خشونت آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست علیه آن‌ها و نیز مصادره اراضی و تضییع حقوقشان از سوی مراجع صهیونیستی گوش دادند.

رئیس جمهور اسبق آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد که “یهودیان تنها اجازه دارند که تحت حاکمیت فلسطینیان در قدس اشغالی سکونت داشته باشند و نشانه‌های اشغالگری رژیم صهیونیستی در اینجا و نیز در نوار غزه به وضوح قابل مشاهده است.”

وی افزود: در جریان دیدار با رئوون ریولین، رئیس کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) و نیر برکات، شهردار قدس اشغالی شکایت‌های فلسطینیان را به آنها انتقال خواهد داد.

مدیرکل زندان‌های تهران: زندان‌های ایران، هتل است و رفتارهای زندانبانان، بهترین در دنیاست

مدیرکل زندان‌های استان تهران با بیان این ادعا که در حال حاضر مدیران زندان‌ها نقطه‌ی امید زندانیان هستند، بسیاری از مشکلات زندان‌ها در شرایط فعلی را حل شده دانست و بدون اشاره به شکایت‌های فراوان زندانیان از وضعیت زندان‌ها، گفت: “دقت در این نکته که سرویس‌رسانی و خدمات‌دهی در زندان‌ها به گونه‌ای شده که از جو یک محیط بد به محیطی دست پیدا کنیم که آن را هتل می‌نامند، نشان‌دهنده آن است که واقعاً این‌گونه رفتار همراه رحمت، در سازمان نهادینه شده است.”

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که سهراب سلیمانی در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید زندان اوین، ضمن بیان مدعیات مذکور و بدون توجه به گلایه‌های پیاپی زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی زندان اوین و رجایی‌شهر از وضعیت نامطلوب و تاسف‌بار زندان‌ها، همچنین مدعی شد: “در حال حاضر اقدامات و رفتارهای زندان‌بانی در ایران بهترین نوع آن در سطح دنیا است. هر چند در سایر نقاط ممکن است از امکانات سخت‌افزاری و تجهیزات پیشرفته در امر زندان‌بانی استفاده کنند لیکن عدم وجود عاطفه در زندان‌های دیگر کشورها باعث شده زندانیان آنها افرادی خشونت طلب و بدون اصلاح باشند.”

رئیس زندان‌های تهران همچنین تقصیر تکرار جرائم را نیز به گردن نهادهای اجتماعی انداخت و از آنها خواست با سازمان زندان‌ها هماهنگ شوند تا “اثرات تربیتی زندان” بیشتر شود!

وی همچنین بدون اشاره به گزارش‌های متعدد در خصوص ضرب و شتم زندانیان در زندان‌های اوین و رجایی شهر، ضمن مقدس دانستن کار مدیران و کارکنان زندان‌ها، ادعا کرد: “بحث خشونت و ظلم در حق زندانی از زندان‌های کشور رخت بربسته و صدمه جسمی به زندانی و ایجاد فشار بر وی خط قرمز عمل در سازمان زندان‌های کنونی است.”

سلیمانی به امکانات خدمت‌رسانی به زندانیان در زندان‌ها اشاره کرد و اداره‌های موجود در زندان‌ها از جمله اداره حفاظت و اطلاعات را ابزارهای خدمت به زندانیان برشمرد! و ادعا کرد وجود این ابزارها باعث جلوگیری از تبعیض بین زندانیان می‌شود.

ادعاهای عجیب مدیرکل زندان‌های استان تهران در شرایطی مطرح می‌شود که نمایندگان مجلس در یک سال اخیر امکان تحقیق و تفحص از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها را نیافته‌اند و شکایات متعدد زندانیان و بازداشت‌شدگان به دستگاه قضایی نیز تاکنون – جز در مورد بازداشتگاه کهریزک که رسوایی جهانی آن، باعث دستور رهبری برای تعطیلی این بازداشتگاه شد – به جایی نرسیده است. وی همچنین در خصوص علت قطع تلفن‌های بند ۳۵۰، نارسایی‌های درمانی برای زندانیان و محدودیت‌هایی باعث اعتصاب گروهی از زندانیان در ماه گذشته شد، چیزی نگفت.