در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

افطار دسته‌جمعی خانواده‌های زندانیان سیاسی در پی اعلام روزه سیاسی

جرس: شب گذشته به دنبال اعلام روزه سیاسی خانواده‌های زندانیان سیاسی به نشانه هم بستگی با عزیزان روزه دار و اعتصاب کننده دربند، این خانواده ها در کنار یک دیگر روزه‌شان را افطار کردند.


به گزارش جرس، این مراسم که در منزل یکی از زندانیان سیاسی برگزار شد، آغاز سلسله برنامه‌های خانواده ها تا آزادی عزیزانشان از بند ستم بود.


همسرنسرین ستوده که یکی از حاضران جمع بود، با اظهار نگرانی از وضعیت او که روزها است به اعتصاب غذا دست زده است رسیدگی به شرایط و وضعیت به وجود آمده را برای رفع خطرات جدی ضروری دانست.


همسر محمد نوری زاد نیز با تماس تلفنی از بخش سی سی یو بیمارستان مدرس از شرکت کنندگان در این برنامه خواست که برای سلامت آقای نوری زاد و دیگر عزیزانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، دعا کنند.


آقای کروبی نیز تلفنی با بعضی از خانواده‌ها در ارتباط با وضعیت عزیزانشان گفتگو کرده برای آزادی هر چه سریع‌تر آن ها و نیز رفع همه گرفتاری ها دعا کرد.


مهدی کروبی در گفتگو با فخرالسادات محتشمی پور از حوادث پیش آمده در روز عاشورا برای او و خانواده نوری زاد اظهار شگفتی کرد و گفت این گونه اقدامات نشانه استیصال اقتدارگرایان است.


همسرتاجزاده نیز تاکید کرد: مشکلات به وجود آمده برای ما هرچند تلخ بود اما تلخ تر از آن منکراتی است که به نام اسلام و توسط مأموران کشور اسلامی صورت می گیرد. اعمالی که در هر گوشه دنیا انجام شود زمامداران ما فریاد اعتراض سرمی دهند اما درجمهوری اسلامی معصیت و منکر توسط حکومت و مأموران حکومتی و امنیتی انجام و ترویج می شود و کسی فرباد وااسلاما و وامحمدا سر نمی دهد و مقصرین و گناه کاران هم توبه و عذرخواهی نمی کنند.


خانواده های زندانیان سیاسی در مراسم افطار روزه سیاسی از شنیدن خبربازداشت فاطمه عرب سرخی و دیگر جوانان اصلاح طلب اظهار تأسف و نگرانی شدید کردند .
مشايي: اعتراض متكي در مورد سفرش به اردن “دروغی بزرگ” است

جرس: پس از برکناری پرحاشیه متکی از سمت وزارت امور خارجه، در حالی که وی در حال مذاکره در خارج از کشور بود، اسفندیار رحیم مشایی مدعی شد که مسائل منتشر شده در برخي سايت‌ها مبني بر اعتراض متكي در مورد سفرش به اردن "دروغی بزرگ" است.

به گزارش ايرنا، اسفنديار رحيم مشايي روز دوشنبه در نشست هم انديشي دستگاه ها و نهادهاي فعال در خارج از كشور اظهار داشت: در طول سال هاي خدمت در دولت هاي نهم و دهم همواره يك رابطه صميمي و نزديك ميان من و متكي برقرار بوده است.


وی درباره اخبار منتشره درباره برکناری متکی در سایت‌های خبری مدعی شد: اين رسانه ها قصد ديگري دارند، بنيان آنها بر آتش استوار است و با نشر اكاذيب تلاش هايي عليه دولت انجام مي دهند.


مشايي بدون عنوان کردن نحوه این برکناری و اثرات آن در سطح بین‌الملل، تغيير در دولت آقاي احمدي نژاد را يك تحول مثبت و سازنده خواند و گفت: كل آفرينش نيز بر اساس تغيير آفريده شده است.


مشايي افزود: تغيير در وزارت خارجه مدت ها است كه مد نظر رييس جمهور بوده و ايشان حتي به فكر مسووليت جديدي براي آقاي متكي بودند و در اين باره نيز با وي صحبت كرده اند.


مشايي با این مدعا که "روند تغيير در وزارت خارجه كه ماه‌ها مورد بحث بوده" اظهار داشت: رييس جمهور شنبه شب گذشته و قبل از سفر متكي به سنگال با وي گفت وگو كرده است.


وي در ادامه گفت: سايتي كه متعلق به يكي از نمايندگان مجلس است (من عادت ندارم اسم ببرم) به دروغ ادعا كرده است كه مشايي وزير تعيين مي كند. اين سايت و مجله وابسته به آن، رو به جهنم باز مي شود.


وي در پایان اظهار نظر کرد: فضاي دولت بسيار دوستانه است . مشي آقاي رييس جمهور در مورد تغييرات روشن است. براي برخي افراد فاميل بازي و دوستي و... اصل و اساس است اما براي احمدي نژاد اين چيزها اصل نيست و در تغييرات فقط رضاي خدا و منافع ملت ايران را در نظر مي گيرد.


گفتنی است منوچهر متکی هفته گذشته در حالی که در سفر به سنگال بسر می برد بطور غیر مترقبه ای برکنار شد. این برکناری انتقادات زیادی از سوی نمایندگان مجلس به همراه داشت.


متكی این نحوه برخورد در بركناری یك وزیر در حین انجام ماموریت را غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیك و توهین آمیز خواند و اظهار کرد که از جابه‌جایی خود به کلی بی‌خبر بوده است.


متکی همچنین در واکنش به ادعاهای "کذب" معاون اول رئیس دولت، پیرامون آگاهی و موافقت وی با برکناری خود، به دیدار خود با احمدی نژاد در شب سفر خود به آفریقا اشاره کرده و گفته است که هرگز در جریان این ماجرا به فاصله ٢۴ساعت بعد از عزیمت به ماموریت و مضحك تر از آن تعیین روز تودیع و معارفه قرار نگرفته است.

رامین برکنار شد


جرس: محمدعلی رامین پس از یکسال و یکماه جای خود را در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به مسئول دفتر معاون اول احمدی نژاد داد.

به گزارش مهر، وزیر ارشاد محمدجعفر محمدزاده را جایگزین محمدعلی رامین کرده است.

پیشتر نیز خبر‌هایی مبنی بر برکناری رامین از این سمت منتشر شده بود اما گویا این تغییر به بعد از نمایشگاه اخیر مطبوعات و بازگشت رامین از سفر حج موکول شده بود.

محمد جعفر محمدزاده تا پیش از این مسئول دفتر محمدرضا رحیمی معاون اول بود. همچنین معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری، مدیر کلی روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، معاون موسسه و روزنامه جام جم و فعالیت در صدا و سیما و تالیف چند کتاب از سوابق کاری دیگر وی است.
جعفر پناهی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد

جرس: جعفر پناهی، فیلم‌ساز ایرانی ار سوی شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی به "شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساختن و کارگردانی هر نوع فیلم و نوشتن فیلمنامه و هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی و خروج از کشور" محکوم شد.



به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این رای با استناد به مواد ۵۰۰، ۶۱۰ و ۱۹ قانون مجازات اسلامی و به اتهام «اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» صادر شده است.



جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، چندی پیش به مناسبت برگزاری ۶۰ امین دوره جشنواره فیلم برلین از سوی برگزاركنندگان به این جشنواره دعوت شد.



پناهی، بار اول در روز پنجشنبه ۸ مرداد‌ماه ۱۳۸۸ هنگامی که به همراه گروه دیگری از فیلم‌سازان برای گرامیداشت کشته‌شدگان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم به بهشت زهرا رفته بود، به‌همراه مهناز محمدی، مستندساز بازداشت و پس از چند روز آزاد شد. وی در بار دوم در تاریخ دوشنبه ۱۰ اسفندماه به همراه ۱۸ نفر دیگر در منزل شخصی‌اش و در حالی که در حال ساخت فیلمی جدید بود، بازداشت شد.



در چهارم خرداد ۱۳۸۹، این کارگردان برجسته‌ی ایرانی به دستور بازپرس و تایید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقهٔ ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
قطع برق سالن ملاقات در روز ملاقات‌ زندانیان بند ۳۵۰ اوین

جرس: امروز، همزمان با روز ملاقات زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین، برق سالن ملاقات به طور کلی قطع شد و خانواده‌ها مجبور شدند بیش از دو ساعت برای ملاقات منتظر بمانند.


به گزارش جرس، با گذشت دو ساعت و ادامه یافتن قطعی برق، به خانواده‌های زندانیان عادی اجازه ملاقات حضوری داده شد. این کار با اعتراض خانواده‌های زندانیان سیاسی مواجه شد اما مسئولان زندان اظهار داشتند: این‌ها فرق می‌کنند، زندانیان شما امنیتی هستند و تمامی ملاقات‌های حضوری باید با دستور دادستان باشد.


به دلیل اعتراض خانواده‌های زندانیان سیاسی، یکی از مسئولان سالن ملاقات تلاش کرد تماس‌هایی را به جاهای مختلف برقرار کند تا مشکل برق حل شود اما به گفته‌ خودش این تماس‌ها بی‌جواب ماند.


پس از این اتفاقات و انتظار طولانی مدت خانواده زندانیان سیاسی، این‌ خانواده‌ها به بخش ملاقات کابینی فرستاده شدند که به خاطر قطعی برق و عدم امکان استفاده از گوشی، خانواده‌ها مجبور شدند صحبت‌هایشان را روی برگه بنویسند از پشت شیشه نشان دهند و از سوی دیگر، زندانیان که به قلم و کاغذ دسترسی نداشتند، مجبور شدند تلاش کند طوری حرف بزند تا خانواده‌هایشان بتوانند گفته‌های آنان را لب‌خوانی کنند.


این موضوع برای مادران پیری که از راه دور برای دیدار فرزندانشان آمده بودند و همچنین کودکانی که می‌خواستند صدای پدرشان را بشنوند و توان نوشتن و لب‌خوانی نداشتند، بسیار سخت بود.


خانواده‌های زندانیان سیاسی، معتقدند که این قطعی برق و سهل‌انگاری برای تلاش در وصل شدن آن، کاری عمدی بوده چرا که به اعتقاد این خانواده‌ها امکان استفاده از برق اضطراری در سالن ملاقات وجود دارد.


زندانیان بند ۳۵۰ نزدیک به پنج ماه است که از داشتن تلفن محروم هستند و تنها راه ارتباط آنان با خانواده‌هایشان، ملاقات‌های ۲۰ دقیقه‌ای است در هفته یک بار به آنان داده می‌شود و آن هم نیز گاهی به این ترتیب از آنان سلب می‌شود.