در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

دولت نیجریه سفیر ایران را احضار کرد جهت ارائه توضیحات پیرامون سلاحهای قاچاق ارسالی از سوی ایران


دولت نیجریه سفیر ایران را احضار کرد

جرس: درحالیکه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و سفارت ایران در نیجریه، طی سه هفته اخیر پیرامون کشف محموله بزرگ ۱۳ کانتینری سلاح های غیر مجاز - که از مبدا ایران به بندر لاگوس، پایتخت آن کشور رسیده بود- سکوت اختیار کرده بودند، نهایتا روز پنجشنبه ٢۰ آبان (۱۱ نوامبر)، دولت نیجریه سفیر ایران را جهت ارائه توضیحات احضار کرد و همزمان خبرگزاری ها از حضور ناگهانی منوچهر متکی در نیجریه خبر دادند.


حدود سه هفته پیش پلیس امنیت کشور نیجریه، محمولۀ بزرگی از سلاحهای مختلف را کشف کرد که یک کشتی از مبدا ایران آنرا تحت پوشش وسایل ساختمانی به بندر لاگوس انتقال داده بود و روز پنجشنبه ۱٣ آبان (۴ نوامبر) ماه نیز، دولت نیجریه اعلام کرد که تحقیقات نشان می دهد قطعا این محموله تسلیحاتی از ایران فرستاده شده بود و احتمالا اتباع ایران در این عملیات دست داشته اند.


از همان زمان، دولت و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به این اتهام واکنشی نشان ندادند، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه هفته گذشته به نقل از سفارت ایران در نیجریه گزارش داده بود که "هرگونه اظهار نظر غیرضروری درباره این موضوع به ابهامات درباره آن خواهد افزود."


به گزارش رویترز، در پی تحقیقات صورت گرفته توسط وزارت اطلاعات و پلیس و دولت نیجریه، نهایتا نقش اتباع جمهوری اسلامی در خصوص انتقال و قاچاق این سلاح ها قطعی اعلام شد و نتیجتا نیجریه سفیر ایران در آن کشور را برای توضیح در مورد محموله تسلیحاتی غیرمجازی که دو هفته پیش در بندر لاگوس کشف شد فرا خوانده است.


به گفته یکی از مقامات وزارت امور خارجه نیجریه، احتمال دارد منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران خود شخصا در این گفتگوها حضور داشته باشد.


در ۱۳ کانتینر حاوی سلاح های غیر مجاز که در بندر لاگوس کشف شده بود، راکت انداز، نارنجک و مواد منفجره نیز وجود داشته است.


شرکت "سی‌ام‌آ - سی‌جی‌ام" که مرکز آن در فرانسه است، می گوید که ۱۳ کانتینر توقیف شده، توسط یک تاجر ایرانی از بندرعباس در ایران بارگیری و مهر و موم شده بود که نامش در هیچ یک از فهرست های افراد ممنوعه دیده نمی شد. به گفته این شرکت، محموله مذکور در بندر لاگوس تخلیه شد، اما صاحب آن هفته گذشته بطور ناگهانی خواهان انتقال محموله به کشور گامبیا شده بود، امری که اتفاق نیفتاد.


رویترز همچنین گزارش داد که یکی از مقامات وزارت خارجه نیجریه که خواست نامش فاش نشود، گفته است سفیر ایران برای ارائه توضیحاتی در این مورد به وزارت امور خارجه نیجریه فراخوانده شده است.


این مقام وزارت امور خارجه نیجریه همچنین به خبرگزاری رویترز گفته است که بخشی از این گفتگو به دیدار وزیر امور خارجه ایران از نیجریه مرتبط است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این به نقل از سفارت ایران در نیجریه گزارش داده بود که "هرگونه اظهار نظر غیرضروری درباره این موضوع، به ابهامات درباره آن خواهد افزود".


در تازه ترین تحولات در این مورد، یکی از مسئولان سفارت ایران در ابوجا، پایتخت نیجریه تایید کرده است که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران اکنون در نیجریه به سر می برد.


یکی از دیپلمات های نیجریه به خبرگزاری رویترز در نیویورک گفته است حضور متکی در نیجریه، به منظور بحث بر سر این محموله اسلحه و دریافت اجازه از دولت نیجریه برای خروج دو نفر از اتباع ایرانی مرتبط با این پرونده از این کشور است.


این دیپلمات اهل نیجریه که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است این دو ایرانی در حال حاضر در سفارت ایران در ابوجا به سر می برند، و مقامات دولت ایران مایل نیستند که مسئولان سازمان های اطلاعاتی نیجریه از این دو نفر در ارتباط با محموله تسلیحاتی یاد شده سئوال کنند.


پیش از این آلیو آدی هونگ، از معاونان وزیر امور خارجه نیجریه به سرویس خبری بی بی سی گفت بود که دولت نیجریه می خواهد بداند آیا یکی از متهمان که با سفارت ایران "در تماس بوده" در سفارتخانه ایران در نیجریه حضور دارد یا خیر و در صورت حضور وی در سفارتخانه، سازمان های امنیتی نیجریه خواهان ملاقات با او هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر