در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

محمود احمدی نژاد: پروتکل الحاقی را نمی پذیریم، آژانس جاسوسی می کند


محمود احمدی نژاد: پروتکل الحاقی را نمی پذیریم، آژانس جاسوسی می کند

جرس: در پی اتمام حجت محمود احمدی نژاد با جامعه جهانی و بیان این مطلب که نشست آتی ایران و گروه ۱+۵، نه در مورد مسائل اتمی، بلکه در خصوص مسائل جهانی خواهد بود، وی با تاکید بر اینکه دولت ایران پروتکل الحاقی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی را نمی‌پذیرد، این نهاد بین المللی را به جاسوسی متهم کرد.


محمود احمدی نژاد دلیل عدم پذیرش پروتکل الحاقی توسط دولت خود را، "تحت نظارت آژانس قرار دادن فعالیت اتمی کشور" ذکر کرد.

به گزارش واحد مرکزی خــبر، محمود احمدی نژاد، طی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که اطلاعات مربوط به تاسیسات هسته‌ای ایران را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد.

این درحالی بود که ایران طی ماههای اخیر نه تنها بازرسان آژانس را اخراج کرده، بلکه با بازدید سرزده ماموران آن نهاد بین المللی نیز مخالف کرده است.

احمدی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد "پذیرفتن پروتکل الحاقی یعنی تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما زیر نظر آژانس بین‌المللی باشد که اطلاعات را به آمریکا می‌دهد. ما گفتیم این پروتکل را نمی‌پذیریم، زمانی می‌پذیریم که شش کشور بپذیرند و خلع سلاح شوند و قانون برای همه یکسان باشد."

احمدی‌نژاد در حالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم به انتقال اطلاعات به آمریکا کرد که آمریکا و دولت‌های عضو گروه ۱+۵، خود را برای مذاکره با ایران بر سر برنامه‌های هسته‌ای این کشور آماده می کردند.

روزنامه نیویورک تایمز، روز پنجشنبه ٢۰ آبان (۱۱ نوامبر) طی گزارشی در این زمینه خاطرنشان کرد احمدی نژاد در گذشته نیز بارها اتهام‌های مشابهی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد کرده بود، اما سخنان تازه او واکنش به آخرین گزارش یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست وی از ایران برای "همکاری کامل" با بازرسان آن نهاد بوده است.

آمانو هفته اخیر ضمن ابراز نگرانی از تداوم اقدامات دولت ایران، در گزارشی به ۱٩٢ عضو سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که مقامات تهران جهت اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای شان، همکاری لازم و کافی و قابل قبولی را با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته اند.

در واکنش به اظهارات آمانو، اسحاق آل حبیب، یکی از دیپلمات‌های ایرانی در مقر سازمان ملل متحد، ارزیابی مدیر کل آژانس را "اشتباه و گمراه‌کننده" خواند و وی و نهاد متبوعش را به پیروی از دستورات غرب متهم کرد.

به گزارش ایرنا، زهره الهیان، عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روز چهارشنبه ۱٩ آبان ماه گفت: گزارش آمانو نوعی سوال و ابهام را در افكار عمومی ایجاد می‌كند.

کماکان قدرت‌های غربی به مقامات ایران مظنون هستند که قصد دارند در پوشش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، بمب اتمی تولید نمایند؛ در حالی که ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود اصرار دارد و اتهام کشورهای غربی را رد می‌کند.

اتهام زنی محمود احمدی نژاد به نهادهای بین المللی و رد مذاکرات هسته ای از سوی وی در حالیست که پس از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و همچنین پس از ارائه پیشنهاد تازه آمریکا برای تبادل سوخت هسته‌ای، ایران به طور رسمی برای بازگشت به میز مذاکره با کشورهای ۱+۵اعلام آمادگی کرده بود و منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز، روز ۱۶ آبان ماه، در یک نشست رسانه‌ای ترکیه را بعنوان محل مذاکرات معرفی نمود.



احمدی نژاد روز چهارشنبه در جریان سخنرانی خود در قزوین، مذاکره با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران را مشروط به پاسخ اعضای آن گروه (اعضای دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان) به پرسش‌های جمهوری اسلامی دانست.

او اظهار عقیده کرد: اگر این کشورها به پرسش‌های ما پاسخ دادند، که بر همان مبنا با آن کشورها مذاکره می‌کنیم، ولی اگر پاسخ ندهند، خودمان جواب‌های آنها را مشخص می‌کنیم و بر اساس رفتار گذشته آنها با خودشان گفت‌وگو خواهیم کرد.

سعید جلیلی، رئیس تیم مذاکره کنند هسته ای دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، تابستان امسال طی نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی گروه ۱+۵، با تکرار پیشنهادهای محمود احمدی نژاد، "آمادگی اروپا برای تعامل"، "اجتناب از هرگونه فشار علیه جمهوری اسلامی" و "اعلام نظر صریح در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل" را، بعنوان پیش‌شرط مذاکرات آتی ایران و اروپا مطرح کرده بود، اما با افزایش فشارهای جهانی و تحریم های فراگیر در ماههای اخیر، جلیلی هفته گذشته پیشنهاد مذاکره با آن گروه را پذیرفت، هر چند بلافاصله مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد خاطرنشان کرد که مذاکرات آتی، حول محور اتمی نخواهد بود، بلکه بحث پیرامون مسائل جهانی خواهد بود و موضوع هسته ای ایران جایی برای بحث ندارد. مطلبی که رئیس دولت طی روزهای اخیر آنرا مورد تاکید قرار داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر