در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

رئیس کل بانک مرکزی: با توجه به تحریم ها و امکان بلوکه شدن حسابها، پولها را به داخل منتقل کرده ایم


جـــرس: رئیس كل بانك مركزی از "ذخیره سازی ٩۰۰ میلیون تن كالای اساسی در كشور برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها" خبرداد و بدون ذکر جزئیاتی خاطرنشان کرد "با كوچكترین تهاجم، این میزان كالای اساسی ذخیره شده به عنوان پشتوانه قوی توزیع می شود. "


این مقام ارشد بانکی اظهار داشت "با توجه به تحریمها و احتمال بلوكه شدن سپرده های ارزی ایران در برخی از كشورها، سپرده هایمان را به داخل كشور منتقل کرده ایم که این كار منجر به تامین ٧۵ میلیارد دلار از پروژه های داخلی گردید.


رئیس كل بانك مركزی همچنین ذخیره ارزی ایران را (از قول نهادهای خارجی) صد میلیارد دلار اعلام کرد، که همزمان محمود احمدی نژاد این موجودی را "خیلی بیشتر" دانست.

به گزارش فارس، محمود بهمنی روز شنبه هشتم آبان ماه، در گردهمایی سراسری "نقش نظام بانكی در مسیر توسعه و تحول كشور"، به تشریح عملكرد و برنامه‌های شبكه بانكی در طول دولت‌های نهم و دهم پرداخت و اظهار داشت: سیستم بانكی با حدود ١٨ هزار واحد بانكی به غیر از صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌ها و موسسات مالی و اعتباری ١٩۰ هزار پرسنل دارد و درصورتی كه واحدهای مذكور نیز جزء آمار تلقی شود حدود یك میلیون نفر تحت پوشش شبكه بانكی قرار می‌گیرند.


سیر تحول منابع شكبه بانكی از سال ٨۴ تا امروز
وی در ادامه اظهارات خود در خصوص منابع شبكه بانكی، افزود: در سال ٨۴ منابع شبكه بانكی ٩٨۴ هزار و ۶٩۶ میلیارد ریال بود كه در پایان شهریور ماه سال جاری این رقم با رشد ٢.5 برابری به ٢ هزار و ۴۴٩.7 هزار میلیارد ریال رسیده است.

به ادعای رئیس كل بانك مركزی‏، حجم منابع شبكه بانكی در طول ۶ ماهه نخست سال جاری با ١٣ درصد رشد همراه بوده و در این مدت ٢٨١ هزار میلیارد ریال به منابع بانك‌ها اضافه شده است.


اگر تورم بالا بود، هدفمندی یارانه ها آثار منفی داشت؛ اما اکنون خیر
رئیس كل بانك مركزی با بیان اینکه درصورتی كه قانون هدفمندی یارانه‌ها با تورم ٢٩.5 درصدی به اجرا درمی‌آمد به طور حتم آثار منفی زیادی به دنبال داشت، مدعی شد "حال كه نرخ تورم كاهش یافته است هیچ نگرانی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نخواهیم داشت. "

این سخنان در حالیست که میزان نرخ تورم در کشور، همانند نرخ بیکاری، از سوی منابع رسمی دقیقا اعلام نمی شود.


تا ده سال آینده نیازی به واردات طلا نداریم
بهمنی در ادامه اظهارات خود به مدیرت نرخ ارز در كشور طی سال‌های اخیر اشاره كرد و گفت: سال گذشته نرخ ارز به درستی در كشور مدیریت شد، در كشورهایی مانند چین و هند ١.7 درصد ذخایر به طلا اختصاص دارد‏ این در حالی است كه در ایران این رقم بیش از ١۵ درصد است.
رئیس كل بانك مركزی افزود: در حالیكه قیمت اونس طلای جهانی به صورت میانگین ۶۵۶ دلار بود چند صد تن طلا وارد كشور كردیم كه امروز قیمت هر اونس طلای جهانی به ١٢٣۰ دلار افزایش یافته است‏، بنابراین در شرایط فعلی حاكم چند میلیارد دلار به ارزش افزوده ذخایر كشور افزوده شده است.


وی با بیان اینكه با مدیریت صحیح و تغییر به موقع سبد ارزی چند میلیارد دلار به ارزش افزوده ذخایر ارزی كشور افزوده شده است، تصریح كرد: اگر برای هر سال به سی تن طلا نیاز باشد، ایران برای ده سال آینده دارای ذخیره طلا است، بنابراین حبابی بودن قیمت سكه حتی اگر به مدت ده سال دیگر هم طلا وارد كشور نشود، اتفاق نخواهد افتاد.


پول ها را به داخل انتقال داده ایم
بهمنی یكی دیگر از اقدامات صورت گرفته با توجه به بحث تحریمها و احتمال بلوكه شدن سپرده های ارزی ایران در برخی از كشورها را انتقال این سپرده ها به داخل كشور اعلام كرد و گفت: این كار منجر شده كه ٧۵ میلیارد دلار از پروژه های داخلی تامین مالی شود.


این مقام ارشد بانکی، با اشاره به نقش شبكه بانكی كشور در هدفمند كردن یارانه ها عنوان كرد: برای پشتیبانی از هدفمندی یارانه ها قراردادهایی در بخشهای خرید و ذخیره سازی، زیرساختها، خرید كالاهای اساسی، حمایت از نانوایی های صنعتی وغیره منعقد كرده ایم.


ذخیره سازی ٩۰۰ میلیون تن كالای اساسی در كشور
وی از ذخیره سازی ٩۰۰ میلیون تن كالای اساسی در كشور خبرداد و گفت: با كوچكترین تهاجم، این میزان كالای اساسی ذخیره شده به عنوان پشتوانه قوی توزیع می شود.

رئیس كل بانك مركزی منظور خود از "کوچکترین تهاجم" را تصریح نکرد.


چند روز پیش در آستانه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و همزمان با ادعای "عادی بودن شرایط" و حتی "بهبود قریب الوقوع وضعیت مردم" توسط مقامات دولت، یکی از مقامات ارشد وزارت بازرگانی، افزایش قیمت کالاهای اساسی کشور را مورد تایید قرار داده و خاطرنشان کرده بود "وزارت بازرگانی ۲۲ قلم کالای ضروری و اساسی مردم را ذخیره‌سازی کرده است."


گفته اند موجودی حساب ذخیره ارزی ما صد میلیارد دلار است
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خود، با بیان اینكه بانك جهانی و صندوق بین المللی پول موجودی حساب ذخیره ارزی ایران را صد میلیارد دلار اعلام كرده، بدون شرح توضیحی در مورد این موجودی گفت "با توجه به این امر، ایران با چنین ذخایر ارزی و طلا و اینكه هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا بر اساس GDP (تولید ناخالص داخلی) است عرض اندام می كند.


برخلاف اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، میزان نرخ رشد تولید ناخالص و مقایسه آن با کشورهای دیگر، نشاندهنده قدرت اقتصادی نبوده و کارآمد نمی باشد، بعنوان مثال نمی توان درآمد صد میلیون دلاری ایران و آذربایجان را در یک رده قرار داد. زیرا جمعیت دو کشور تفاوت دارد و باید از درون "تولید ناخالص"، "درآمد سرانه" را که واقعی و منتج خواهد بود، استخراج شود. یعنی میزان درآمد سرانه به ازای هر نفر که معیار مناسب تری از gdp و gnp است، و آنچه بهمنی و مقامات دولت به آن اشاره ای نمی کنند، "درآمد سرانه" یعنی درآمد متاثر از شاخصی به نام جمعیت می باشد.


رئیس کل بانک مرکزی همچنین مدعی شد در صندوق بین المللی پول مطرح كرده ام كه چگونه ما را می خواهید، منزوی كنید؟ ‌ایران از عمده ترین صادركنندگان نفت دنیا و دارای ذخایر عظیم گاز است و قدرت اقتصادی قوی دارد.


بهمنی مجددا خاطرنشان کرد نهادهای پولی جهان موجودی حساب ذخیره ارزی ایران را صد میلیارد دلار اعلام كرده اند.

همزمان با اظهارات فوق، رئیس دولت نیز خاطرنشان کرد "ذخیره ارزی ایران را صد میلیارد دلار عنوان كردند كه البته قطعاً بیش از این مقدار است."


محمود احمدی‌نژاد در همین مراسم (همایش بزرگ نظام بانكی در مسیر توسعه و تحول)، كه با حضور مدیران عامل و مدیران ارشد بانك‌های كشور در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار شد، گفت : "دیگران ذخیره ارزی ما را صد میلیارد دلار عنوان كردند كه البته قطعاً بیش از این مقدار است و چقدر خوب است این ظرفیت از طریق بانك‌های كشور فعال شود."


چندی پیش رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، میزان ذخیره ارزی دولت را ۸۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود .


هنوز مشخص نیست ادعای رئیس دولت در مورد "خیلی بودن میزان ذخیره ارزی"، در حالیکه در آستانه فاز عملی طرح هدفمندی یارانه ها قرار داریم، چقدر از صحت برخوردار است.


شایان ذکر است هیچ کدام از مقامات اقتصادی و سیاسی کشور، ظرف چند سال گذشته از میزان ذخایر ارزی کشور سخن نگفته اند. سخنگوی اقتصادی دولت از اعلام رقم ذخیره ارزی طفره رفته و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به سکوت دولت در باره موجودی حساب ذخیره ارزی گفته است که رقم آن را اعلام نمی کند چون "اگر خارجی ها بدانند ذخیره ارزی مان چقدر است مطابق آن برای ما نقشه می ریزند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر