در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

معاون وزیر علوم: فرار مغزها نداریم؛ چرخش علمی داریم

معاون وزیر علوم: فرار مغزها نداریم؛ چرخش علمی داریم

جرس: با گذشت یک هفته از اظهارات عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون "رتبۀ بالای ایران در آمارهای جهانی فرار مغزها" و همچنین آمار سازمانهای بین المللی، معاون دانشجویی وزیر علوم با بیان اینکه "فرار مغزها" عنوانی خالی از علم و منطق است، ادعا کرد:"چرخش مغزها و چرخش علم داریم و باید هم داشته باشیم ... اما برخی می خواهند ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده اند، اینها برای کسب علم به خارج می روند تا درس بخواند و بازگردند. آیا این فرار مغز است؟"


به گزارش مهر، محمود ملاباشی روز سه شنبه ١١ آبان ماه ٨٩، در جمع خبرنگاران در وزارت علوم، با بیان اینکه "از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ١٢ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان بورسیه وزارت علوم از کشور خارج شده اند"، گفت: "از میان این تعداد حدود ۴۰۰ نفر یعنی کمتر از سه درصد به کشور بازنگشته اند. این فرار مغز محسوب نمی شود."


این مقام دولت دهم اظهار عقیده کرد: وقتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای داخل صندلی به اندازه متقاضیان ندارند طبیعی است فردی که می خواهد ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده است برای کسب علم به خارج می رود تا درسش را بخواند و بازگردد. آیا این فرار مغز است؟"


این مقام وزارت علوم، به خروج های غیرقانونی، پناهندگی و همچنین اقامت های خاص نخبگان و دانش آموختگان داخلی و همچنین دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اشاره ای نکرد.


معاون وزیر علوم با بیان اینکه آمریکا در چین ٢۴ هزار دانشجو دارد، اضافه کرد: آیا این ارزش است یا ضد ارزش. اگر ارتباطات تجاری، توریستی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سطحی بالا با یک کشوری داشته باشیم آیا این ارزش نیست. هر چه سطح ارتباطات بیشتر شود انسانها به یکدیگر نزدیک تر می شوند. "


معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه ارتباطات علمی نیز گل ارتباطات است، مدعی شد:" وجود یک دانشجوی ایرانی در خارج کشور یا به عنوان مثال وجود یک استاد ایرانی در دانشگاه انگلیس یک ارزش است. وجود ایرانی در کشورهای دیگر برای ارتباطات علمی نمونه چرخش مغزها است. در جامعه المصطفی نیز از کشورهای مختلف می آیند تا عرفان و ادبیات و اصول تشیع را از ما فرا بگیرند. ما نیز باید به دانشگاههای دیگر برویم."

وی با بیان اینکه بیش از ٩٠ کشور در ایران دانشجو دارند، گفت:" حدود ٨٠ هزار دانشجوی ایرانی در خارج کشور شاغل به تحصیل هستند. چهار میلیون دانشجوی ایرانی نیز در داخل کشور داریم."

معاون وزیر علوم وجود دانشجویان ایرانی در خارج کشور نماد نقل و انتقالات علمی دانست و سپس به طرح این پرسش که چه کسی برنده روابط بین الملل است، پرداخت و در پاسخ به آن گفت:" کسی که بتواند بیشترین ارتباط را برقرار کند و کمبودها را از خارج کشور تامین کند و زیادی خود را به خارج از کشور بفروشد."


گفتنی است هفته گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، با انتقاد از عملکرد وزارت علوم و دولت گفته بود "گاهی بدسلیقگی‌هایی صورت می‌گیرد و انگیزه تحصیل را در دانشجویان و دانشگاه‌ها پایین می‌آورد و شاهد این امر فرار مغزها از کشور است که آمار آن رو به‌فزونی است..."
نصیری خاطرنشان کرده بود "بر اساس آمار، کشور ایران مقام اول را در فرار مغزها داشته است و این زیبنده نیست و انتظار این است که جمهوری اسلامی نظامی باشد که نخبگان دنیا به سوی آن سرازیر شوند همانگونه که در سالیان دور اینگونه بوده و بسیاری از کشورهای شرق و غرب در مرکز علم و دانش آن دوران علم می‌آموختند این انتظار وجود دارد که در این راه گام برداریم نه اینکه شاهد فرار مغزها باشیم..."


اما وزیر علوم دولت دهم معتقد است "ما فرار مغزها نداریم... موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغزها را که مطرح می کنند، جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست..."


لازم به ذکر است سازمانهای جهانی، از جمله صندوق بین‌المللی پول در گزارش های سالانه خود - بویژه سال ۲۰۰۹ - اعلام کرده‌ بودند که "ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان و دانش آموختگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را داراست.

صندوق بین المللی پول، "بیکاری، سطح پائین درآمد اساتید و نخبگان، نارسائی های مالی و اداری، کمبود امکانات تخصصی-علمی و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی" را از جمله دلایل مهاجرت ایرانیان ذکر کرده بود.


به گزارش منابع خبری داخل کشور، بر پایۀ ارزیابی این صندوق، سالانه یکصدو پنجاه تا یکصد و هشتاد تن از نخبگان ایرانی به دلایل مختلف از ایران مهاجرت می نمایند. به گزارش سامانه خبری فردانیوز، و بر پایۀ آمار صندوق بین المللی پول، هم اکنون بیش از دویست و پنجاه هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از یکصدو هفتاد هزار ایرانی دیگر با تحصیلات عالیه، "فقط" در آمریکا زندگی می کنند و طبق آمار رسمی ادارۀ گذرنامه، در سال هشتاد و هفت خورشیدی روزانه پانزده کارشناس ارشد، و دو یا سه دارندۀ درجۀ دکترا و در مجموع پنج هزارو چهارصد و هفتادو پنج نفر لیسانسیه از کشور مهاجرت کرده اند.

این سایت نزدیک به جریان های اصولگرا حتی نوشته بود "بیش از هشتاد درصد از برگزیدگان المپیاد های علمی سال های اخیر جذب دانشگاه های خارجی و به ویژه آمریکا شده اند که اکثراً قصد بازگشت به ایران را ندارند."

خبرگزاری فرانسه نیز چندی پیش گزارش داده بود "اکنون بیش از چهار و نیم میلیارد دلار از سرمایه های ایران به صورت نیروی انسانی متخصص به آمریکا و شش میلیارد دلار دیگر به کشورهای اروپائی منتقل شده است. مجموع این سرمایه برابر با یک ششم کل بودجۀ کشور در سال گذشته و برابر با دویست میلیون بشکه نفت است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر