در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می کنند و بر حسینی می گریند که آزادانه زیست و آزاد

۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

گزارش هفتگی نقض حقوق دانشجویی

رهانا

در هفته گذشته فشار بر فعالین دانشجویی ادامه داشت. فعالین دانشجویی دانشگاه یزد با بازداشت روبرو شدند که متاسفانه به علت فشار و تهدید نیرو‌های امنیتی خبررسانی به موقع در این باره انجام نشد. از سوی دیگر طرح بازبینی علوم انسانی‌ هم‌چنان در دستور کار قرار دارد که با در نظر گرفتن آنچه که بر دانشجویان و تشکل‌های دانشجوی گذشته است و هم‌چنین ادامه بازنشسته‌سازی اساتید، چیزی جز یک انقلاب فرهنگی‌ دیگر در ذهن تداعی نمی‌شود.

خانواده مجید دری، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل که ۲۶مهر ماه با دستبند و پابند به زندان بهبهان در استان خوزستان منتقل شده بود، برای اولین بار در زندان بهبهان خوزستان با فرزندشان به‌صورت حضوری ملاقات کردند.

در خبری دیگر علی پرویز فعال دانشجویی پس از گذراندن دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد. این فعال دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیر، ۱۲ آبان ۱۳۸۸ در پی اعتراضات دانشجویی پس از انتخابات، بازداشت و در دادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم وی در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و جریمه نقدی کاهش یافت. این فعال دانشجویی روز گذشته با تمام شدن دوران محکومیت یک ساله خود از زندان اوین آزاد شد.

از سوی دیگر فشار و تهدید بر فعالین دانشجویی چپ دانشگاه یزد کماکان ادامه دارد. محسن وفایی ، نیما کاویانی و فرخ باستانی از جمله دانشجویان چپ‌گرای دانشگاه یزد هستند که در هفته‌های گذشته در معرض بازداشت اطلاعات این استان قرار گرفتند.

محسن وفایی مدیر مسئول و سردبیر نشریه «بیان آزاد» است که در هفته‌های اخیر خبر دستگیری و سپس آزادی‌اش منتشر شد، نیما کاویانی نیز سردبیر نشریه «پرومته و زمین» است.

فرخ باستانی دیگر دانشجوی چپ این دانشگاه و مدیر مسئول نشریه «پرومته» نیز در تابستان گذشته مدتی را در بازداشت به‌سر برده است.

در خبری دیگر پیام حیدر قزوینی، دانشجوی ترم آخر دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ودبیر سابق تشکل اصلاح طلب این دانشگاه، با حکم قطعی «اخراج و سه سال محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها» از ادامه تحصیل محروم شد. این حکم که به‌تازگی و توسط کمیته تجدید نظر دانشگاه صادر شده است، سنگین‌ترین حکمی است که تا به حال در دانشگاه بین‌المللی قزوین ودر پی حوادث پس از انتخابات خرداد۸۸ صادر شده است.

این در حالی است که این فعال دانشجویی از ترم گذشته ممنوع‌الورود شده بود و بیش از ۹ ماه است که در دانشگاه حضوری نداشته است. بنا به گزارشات رسیده، حکم اخراج وی در حالی تایید شده است که در اقدامی بی‌سابقه بیش از ۱۰۷۰ تن از دانشجویان این دانشگاه با امضای نامه‌ای ضمن حمایت از وی خواستار بازگشت او به دانشگاه شده بودند.

از سرنوشت و وضعیت دانشجویان بازداشتی دانشگاه تبریز هیچ اطلاعی در دست نیست.

دلیر روزگرد اهل شهرستان سقز، هژیر ابراهیمی و غیاس نادرزاده دانشجویان دانشگاه تبریز پیش‌تر توسط نیروهای امنیتی در منزل‌شان بازداشت شدند و در هفته جاری گزارش شد که دلیر روزگرد در زندان مرکزی سنندج نگهداری می‌شود.

بر اساس گزارش‌های دیگر،علی‌رغم مراجعه خانواده دو دانشجوی دیگر بازداشتی به نهادها و مسئولین مرتبط هیچ خبری از علت و یا محل نگهداری این دانشجویان کرد به‌دست نیامده است.

تریبون آزاد و تعطیلی کلاس‌های دانشکده داروسازی شیراز

دانشجویان دانشکده داروسازی شیراز در هفته گذشته و به دنبال زمزمه‌هایی مبنی بر طرح حذف «حق فنی داروخانه‌ها» توسط دیوان عدالت اداری، با تعطیلی کلاس‌های درس اقدام به برگزاری تریبون آزاد در سالن دانشکده خود کردند.

به گزارش دانشجونیوز، در این تریبون آزاد اساتید دانشکده داروسازی به همراه دانشجویان حضور داشته و دانشجویان در قالب تریبون آزاد به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

این تریبون آزاد با تعطیلی کلاس‌های درس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تجمع اعتراضی دانشجویان همراه بود.

در پایان این تریبون آزاد، تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان دانشکده داروسازی، جهت پیگیری خواسته‌های دانشجویان در نظر گرفته شدند.

طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان در دانشگاه پیام‌نور اجرا می‌شود

مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان گفت: طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان در سال‌های آینده در دانشگاه پیام‌نور اجرا می‌شود.

مهدی مستاجران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان، در مورد طرح عفاف و حجاب در ادارات و دانشگاه‌های پیام‌نور استان اصفهان اظهار داشت: این طرح برای اجرا در همه دانشگاه‌ها از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تصویب شده و دانشگاه‌ها ملزم به اجرای این طرح هستند. وی با اشاره به اینکه دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان دارای ۴۴ مرکز و واحد است، افزود: پیش از تصویب این طرح در شورای انقلاب فرهنگی، انگیزه‌هایی برای نظارت بر عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها وجود داشته و مسئولان و مدیران دانشگا‌ه‌های پیام‌نور استان نیز فعالیت‌هایی در راستای این طرح انجام داده‌اند.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: ۶٠ نفر مسموم شدند؛ رئیس دانشگاه: دروغ است، ٢٠ نفر مسموم شدند

دانشجویان یکی از خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان به دلیل مصرف غذای خوابگاه مسموم شدند.

به گزارش دانشجونیوز بر اثر این مسمومیت برخی از دانشجویان روانه بیمارستان شده و برخی در داخل خوابگاه تحت درمان قرار گرفتند.

در پی نگرانی و اعتراض دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نسبت به مسمومیت گسترده به‌وجود آمده در این دانشگاه، نمونه‌هایی از غذای این دانشگاه برای انجام آزمایش‌های مختلف و تشخیص دلیل ایجاد مسمومیت به تهران ارسال شده است.

در حالیکه که مهدی موسائی معاون دانشجویی این دانشگاه تعداد دانشجویان مسموم شده را ۶٠ نفر ذکر کرده است اما رئیس این دانشگاه با انجام مصاحبه‌ای تعداد دانشجویان مسموم شده ٢٠ نفر اعلام کرده است.

رئیس این دانشگاه هم‌چنین مدعی شده است که مسمومیت دانشجویان فوق‌العاده خفیف بوده و دانشجویان در بیمارستان ولیعصر زنجان به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته و حتی بستری هم نشدند.

رحیم سروری رییس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان هم‌چنین مدعی شده است که ممکن دانشجویان مسموم شده در بیرون از خوابگاه غذایی خورده باشند که مصرف این مواد باعث مسمومیت آن‌ها شده باشد.

محتوای ۱۲ رشته علوم انسانی غربی است و مورد بازنگری قرار می‌گیرد

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از توقف صدور مجوز جدید برای ۱۲ رشته علوم انسانی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: ‌توسعه این ۱۲ رشته پس از بازنگری محتوا و متون درسی و با لحاظ سیاست‌های موجود انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسنی افزود: «پذیرش و توسعه ۱۲ رشته علوم انسانی شامل حقوق، مطالعات زنان، حقوق بشر، مدیریت، مدیریت فرهنگی و هنری، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، فلسفه، روانشناسی، علوم تربیتی و علوم سیاسی منوط به بازنگری، بومی سازی و به روز کردن شده است.»

وی اظهار داشت: «این رشته‌ها باید با اولویت‌های بومی و دین‌محوری بازنگری شوند به طوری‌که محتوای آن‌ها که بیشتر غربی است با محورهای دینی و اسلامی هماهنگ شود.»

انتقاد از علوم انسانی در یک سال اخیر روندی رو به رشد در بین مسولین نظام داشته است به‌طوری‌که رهبر جمهوری اسلامی که هفته گذشته در قم به سر می‌برد، روز پنجشنبه نیز بار دیگر از علوم انسانی ابراز نگرانی کرد.

جمعی از استادان و اعضای هئیت علمی دانشگاه‌های استان خوزستان نیز در اعتراض به تشدید فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌های کشور و هم‌چنین فشارهای وارده بر استادان دانشگاه‌ها، با انتشار نامه‌ای از مقامات کشور خواستار آن شدند که از ادامه اجرای سیاست های ناسنجیده و مخرب در بخش آموزش عالی کشور- «که بنیان‌های علمی و فرهنگی کشور را هدف گرفته است»- جلوگیری کنند.

به گزارش جرس، امضاکنندگان این نامه که اعضای هیئت علمی شش دانشگاه و موسسه آموزش عالی استان خوزستان هستند، هم‌چنین نسبت به حملات حکومت نسبت به رشته‌های علوم انسانی هشدار دادند.

فرشاد محمدی

منبع: رهانا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر